• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Jag undrar på hur "Voltcraft MF-100 Humidity Meter" fungerar. Inte hur den används, inte hur bra den är, inte vad ni har för erfarenhet. Utan bara hur den tekniskt fungerar.
//Conny
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Har en sådan
Man drar bara kulan över testmaterialet och mätaren visar utslaget på en skala
Har inte kommit underfund med skalan riktigt men den visar också i kanten av displayen några riktvärden på fuktigheten Dry,Risk och Wet
Finns också displaybelysning
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Har en sådan
Man drar bara kulan över testmaterialet och mätaren visar utslaget på en skala
Har inte kommit underfund med skalan riktigt men den visar också i kanten av displayen några riktvärden på fuktigheten Dry,Risk och Wet
Finns också displaybelysning
Hej!
Som jag skrev så vill jag inte veta hur den används, inte hur bra den är, inte vad ni har för erfarenhet.

Utan bara hur den tekniskt fungerar.
//Conny
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Vad jag förstår så är det ju en kapacitiv mätare, dvs den mäter kapacitansen i materialet som finns i närheten av kulan på toppen. torra material har låg kapacitans och ju mer fukt desto högre värde, dock får man ju se upp för även metall har hög kapacitans utan att vara fuktigt!

För övrigt så märkte jag nyss att den nämnda mätaren ser identisk ut med den jag köpte på biltema för 599:-

//Rydh
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Vad jag förstår så är det ju en kapacitiv mätare, dvs den mäter kapacitansen i materialet som finns i närheten av kulan på toppen. torra material har låg kapacitans och ju mer fukt desto högre värde, dock får man ju se upp för även metall har hög kapacitans utan att vara fuktigt!

För övrigt så märkte jag nyss att den nämnda mätaren ser identisk ut med den jag köpte på biltema för 599:-
//Rydh
Hej!
Det kan jag också tro, men det som förbryllar mig är hur den kan mäta 20-40 mm djupt. Är kulan på toppen uppdelad på något sätt så att den ger olika värden om du ändrar lutningen mot mätobjektet?

Sedan kan man ju fråga sig hur den reagerar om mätobjektet är torrt på ytan men fuktigt längre in.
//Conny
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Det står ju i bruksanvisningen att man ska hålla den vinkelrätt från mätytan men jag har inte märkt att det spelar någon roll.

Mäter man i ett hörn kan det vara lite lurigt då det blir väldigt mycket material runt svären och ett högt fuktvärde

Det känns ju som om en viss mängd fukt nära proben skulle ge mer utslag än samma mängd en bit ifrån men i detalj hur det funkar har jag inte koll på!

//Rydh
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Det som kan underlätta för att lära sig hur fuktmätaren fungerar. Man gör en provbil ex 1/2 kvm stor. Plywood, isolering och några reglar. Limma ihop dessa så har du en bit att öva på. Då ser man skillnaden när fuktmätaren rör sig över trä resp isolering. Tillför lite vatten o se hur mätaren reagerar.
Ha det
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Det som kan underlätta för att lära sig hur fuktmätaren fungerar. Man gör en provbil ex 1/2 kvm stor. Plywood, isolering och några reglar. Limma ihop dessa så har du en bit att öva på. Då ser man skillnaden när fuktmätaren rör sig över trä resp isolering. Tillför lite vatten o se hur mätaren reagerar.
Ha det
Hej!
Det säger inget om hur fuktmätaren fungerar tekniskt, utan hur den reagerar.

Påminner mig Edward de Bonos (han men lateralt tänkande) exempel men en grabb som hade en spindel som han bad att hopp - och spindeln hoppad.

Sedan klippte grabben av benen på spindeln och bad den att hoppa - vilket den inte gjorde.

Av detta drog grabben slutsatsen att en spindel blir döv om man klipper av dess ben.
//Conny
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Kapacitiv givare innehåller en elektrisk spole och en kapacitanskänslig oscillator. När ett föremål med ett annat dielektrikum än luft passerar förbi så ändras kapacitansen. Spolen och oscillatorn känner kapacitansändringen och oscillatorn ändrar sin svängningsfrekvens. Givaren påverkas av ledande och icke ledande material. Fungerar bättre på metaller och fuktiga objekt.

Det gäller alltså att tolka hur olika materialen påverkar fältet som alstras.
Dessa kapacitivagivare används för att detektera även icke metalliska material.
En fuktig träregel ger alltså ett värde som mer liknar t.ex. aluminium.
Medans en torr regel mer liknar t.ex papp.

Svårigheten för mätaren är då att fokusera på fukt och inte feltolka.

Hoppas jag har förklarat hur det fungerar och inget annat.;)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Ser nu att du bara vill ha hur den tekniskt fungerar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

En enkel oscillator (en elektrisk krets med en stående våg) kan byggas av en spole (induktans) och en kondensator (kapacitans). I praktiken tillkommer även resistans i kretsen. För varje kombination av induktans och kapacitans finns en resonansfrekvens, mer uttalad ("spetsig" resonanskurva, högre Q-värde) när resistansen är låg. Ju större kapacitans dess lägre resonansfrekvens.

En kondensator kan vara två elektriskt ledande plattor åtskilda av ett isolerande lager, t.ex. luft. Om den ena plattan, i detta fall mätobjektet, är elektriskt "liten" (dålig ledningsförmåga, låg fuktighet, liten utbredning) så sjunker kapacitansen, resonansfrekvensen stiger och bredden på resonanskurvan ökar.

Ur detta kan man möjligen uppskatta (skillnaden i) fuktigheten i vissa material, men precisionen är knappast något att yvas över.

Men detta är bara mina tankar. / Erik
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Hej!
Det förefaller vara ungefär samma princip som metalldetektorn jag har byggt.

Varför sa ni inte bara det direkt EPersson och Erik?:D
//Conny
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR Voltcraft MF-100 Humidity Meter

Som metalldetektor använder man induktiva givare.
De är bäst lämpade för att finna metall och endast metall..
 
Toppen