• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Zacko och hans tänder

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Lämnade Zacko på Blå Stjärnan, Djursjukhuset i Borås i dag för att ta bort tandsten.
Strax efter elva så ringde det ifrån djursjukhuset. Det var inget roligt samtal ska ni veta. Det stod verkligen illa till med Zackos tänder. Några framtänder var dom tvungna att dra ut samt några tänder till längre in i munnen. Men det värsta var att under den vänstra kindtanden fanns det en inflammation som hade luckrat upp tandbenet så det var nära att gå av. Har aldrig hört talas om något sådant. Det var så illa, sa dom, att det hade kunnat gå av om några veckor när han tuggade på något hårt.
Jag bröt ihop fullständigt och förstod knappast vad jag hörde. Min älskade lilla pudelpojk, inte visste jag eller förstod att det var så illa. Han har ju aldrig visat att han har haft ont eller något sådant, har ju ätit sitt torrfoder och glatt tuggat på sina dentaltuggisar varje dag. Dom ringde för att fråga om dom skulle utföra dom åtgärder som dom ansåg vara nödvändiga. Så klart tyckte jag att dom skulle göra vad som behövdes för att Zacko skulle bli bra.
Nu närmade sig klockan fyra och vi körde till Blå Stjärnan. Parkerade vid griftegården och gick upp till djursjukhuset. Anmälde att vi var där och efter en kort stund så kom Hanna och hämtade oss och vi gick till ett undersökningsrum. Dessförinnan betalade vi vad det hela kostade och det var dyrt (femsiffrigt) men så klart är Zacko värd det. Sedan gick sköterskan noggrant igenom vad dom hade gjort med Zacko och visade oss röntgenbilderna. Två av dom var rätt så normala men den tredje var mycket skrämmande. Det var inte mycket kvar av käkbenet. Men det kommer att återbildas utan problem. Hon visade och också Zackos tandkort och vilka tänder som dom hade tagit bort. Nu ska han bara äta mjuk mat i två månader framåt, inga tuggisar eller över huvudtaget inget som är hårt. Smärtstillande, skickades med från djursjukhuset, ska ges tre gånger om dagen. Inflammationshämmande en gång om dagen fick vi recept på. Det ska ges i en pipett i munnen och vi hämtade ut det på ett apotek på hemvägen.
När sköterskan kom med Zacko så bar hon honom. Han var rätt så drogad då. Jag tog honom i min famn och bar ner honom till husbilen. Satte försiktigt ner honom i gräset om han ville kissa. Han stapplade några steg framåt men sedan så gick det bättre. Men kissa ville han inte. Vi körde sedan till Rydal och för första gången i sitt liv så fick han sitta i mitt knä när vi körde. Det var ju lite speciellt.
När vi kom fram så packade vi ihop det vi skulle ta in i lägenheten. Hasse gick en liten tur med Zacko. Han nosade intresserat på gräsmattan och kissade några gånger. När vi kom in i lägenheten så gick han rakt fram till sin matskål som inte stod där. Maten stod på köksbänken dränkt i vatten för att bli mjuk. Han fick en tallrik med burkmat och i den så låg det lilla pillret som han skulle ha till kvällen. All maten försvann och han ville ha mer och det fick han så klart. Det var ett bra tecken tyckte vi. Sedan så hoppade han upp i soffan och sov en stund.
Jag fixade till en enkel middag till oss, Mamma Scans köttbullar och makaroner och det smakade ju bra som väntat. Zacko piggnade till mer och mer och nu började han som vanligt att vakta varje steg som jag tog och det kändes verkligen bra. Sedan så stod han vid dörren och markerade att han ville gå ut. Tog på mig och tog ut honom och det tog inte många meter förrän han kissade mycket. Gick en liten tur och han var verkligen kissnödig. Inne igen så markerade han att han ville ha mer mat. Nu var torrfodret uppblött och mjukt så Hasse satte ner det till honom och det tog inte lång stund förrän det också var uppätit. Han var verkligen hungrig efter hela dagen utan mat och han var ju fastande när jag lämnade honom i morse.
Måste ju säga att han har återhämtat sig snabbt. Han är ju inte lika pigg och alert som annars och det är ju helt förståeligt. Men jag tycker att det är ett bra tecken att han har god aptit och sover lugnt.
Nu är det dags för sista kisseturen och så ska vi gå hem till husbilen och lägga oss. I natt så ska jag sova lätt för jag vill ha koll på om det händer något med Zacko.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Zacko och hans tänder

Nu har det gått nästan en vecka sedan Zackos operation i käken och utdragning av tänder. Han mår bra och äter enbart mjuk mat vilket han gör med stor förtjusning. Han äter mycket och det är vi glada för. Har kollat i han mun och det ser bra ut. Det som är lite jobbigt är att inte kunna ge honom lite godis när vi är ute och går. Nu så går han bredvid mig en stund och tigger, sedan så puffar han med nosen på mitt ben och sedan så sätter han bestämt ner alla fyra tassarna i marken och vägrar att gå en meter till. Då får jag börja att göra mig rolig och skutta (hmm) runt lite för att få honom att tänka på något annat. Det lyckas jämt. Han är mycket pigg och glad och svansen viftar glatt när vi pratar med honom. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Zacko och hans tänder

Kul att han piggar på sig, allt blir nog bra på slutet. Våra djur är väldigt viktiga i vårt liv & är att jämföras med ett barn eftersom ungarna själva växt upp & har egna familjer. Vi har själva en katt som heter Merlin som är vårat allt.
Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Zacko och hans tänder

Är det hundgodiset som är boven här? Innehåller det många kolhydrater? Vår generation förstörde ju våra tänder med alla tabletter med gummi arabicum och socker som vi tuggade på i tid och otid. Dessutom tuggade vi på andra sockerbomber som Toy och liknande.

Vad finns det i hundgodiset?

Jappe
 
Toppen