• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu börja kriget på allvar

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu börja kriget på allvar

Nej, men om jag känner J. rätt håller han på att tänka ut en lösning.
 
M

Mekanikern

Guest
Sv: Nu börja kriget på allvar

Något som ja provat många gånger på bilar
är illerspillning mycket effektivt.

Då kommer inte möss i närheten.

Ang musfällor så är torkade vindruvor ett
riktigt bra bete,

är där möss så sitter
dom direkt i fällan.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Nu börja kriget på allvar

Vi har inte råkat ut för några möss ännu. Det kanske beror på att jag hänger ut skylten VARNING FÖR KATTEN. ( Hos oss har vi läskunniga möss)
mickey-mouse-reading.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu börja kriget på allvar

Denna bild är inte lånad, togs för några dagar sedan, hittills uppe i 22!

image.jpg

Just nu när jag skriver detta hör jag fällan slå igen, ovanligt mycket möss i år.

PS! På vinden inte i bilen gudskelov!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nu börja kriget på allvar

Knarrevik
Här ute på landet mest sork, men gott om sådana. Katten nästan självförsörjande.
Du ser ut att ha en effektiv fälla. Men på den tiden vi hade fritidshus vid Vänern, 65 mil hemifrån, så skulle det ha blivit en förfärlig stank i huset om vi hade använd slagfällor.
I de vippfällor jag beskrev med knappt 50% glykolblandning i hinken konserverades mössen så att det inte luktade något.

aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu börja kriget på allvar

Fällan är köpt på Teneriffa för ca 20 år sedan och är effektiv värre!
Vid senaste besöket för några år sedan såldes den inte längre.
EU-regler?
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Nu börja kriget på allvar

Ett litet tips är: Lägg ut hackad GUL LÖK på olika ställen i bilen! Dom gillar inte doften, och byt ut löken några gånger under vintern! Det brukar hjälpa!
Janne-B 227
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nu börja kriget på allvar

Fällan är köpt på Teneriffa för ca 20 år sedan och är effektiv värre!
Vid senaste besöket för några år sedan såldes den inte längre.
EU-regler?

Jag har en sådan fälla inköpt i Spanien. Den har aldrig tagit några möss trots att den är betad med jordnötter, däremot de vanliga slag-och burfällorna. Hitintills ett 40-tal med "evighetsbete".

http://www.husbilsklubben.se/forums/t43298-2/#post307838

Nu har även Anticimex varit här och lagt ut råttgift, så det vore väl attan om vi inte blir av med odjuren.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu börja kriget på allvar

Jag har en sådan fälla inköpt i Spanien. Den har aldrig tagit några möss trots att den är betad med jordnötter, däremot de vanliga slag-och burfällorna. Hitintills ett 40-tal med "evighetsbete".

Jag trär på en liten ostkub på pinnen.
Jag har också använt burar men de måste vittjas ofta för att undvika kannibalism. Mina slagfällor har aldig funkat och nya modeller i plast är skräp.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nu börja kriget på allvar

Jag trär på en liten ostkub på pinnen.
Jag har också använt burar men de måste vittjas ofta för att undvika kannibalism. Mina slagfällor har aldig funkat och nya modeller i plast är skräp.

Just det tipset om kannibalism fick jag av en granne, ha en stor fångstbur och den störste äter upp de mindre och till slut är det bara "en stor" att avliva.
Nej, jag tömmer och avlivar regelbundet.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Nu börja kriget på allvar

Jag har hört att det INTE är tillåtet att dränka möss.
Jag refererade till artikeln

DjurensRätt

För att vara säker ställde jag frågan till Djurens rätt Lise-Lott Norin

Här är svaret:
Hej Frank!

Grundläggande bestämmelser om slakt och avlivning finns i Djurskyddslagens §§13-15 (se nedan). I § 36 anges vilket straff man kan få om man bryter mot bestämmelserna:

36 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot § 13 eller 14 eller föreskrifter som meddelats med stöd av djurskyddslagen (1988:534).

Ytterligare bestämmelser finns i djurskyddsförordningens §§ 30-32 Lagbevakning med Notisum och Rättsnätet.

och de detaljerade bestämmelserna finns i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och avlivning av djur:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/1242046894302/2008-069.pdf.

Lagstiftningen är så konstruerad att det som inte anges som tillåtet är förbjudet och kan bestraffas med fängelse i högst två år. Märk väl att dränkning inte är en tillåten avlivningsmetod.

Slakt m.m.

13 § När djur förs till slakt och när de slaktas ska de skonas från onödigt obehag och lidande. Detsamma gäller när djur avlivas i andra fall. Lag (2012:526).

14 § Husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av. Andra åtgärder vid slakten får inte vidtas innan djuret är dött.

Första stycket första meningen gäller inte om ett djur till följd av sjukdom eller olycksfall måste slaktas genast.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från första stycket första meningen för fjäderfä och kaniner. Lag (2007:362).

15 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om slakt och om avlivning av djur i andra fall. Lag (2007:362).

Med vänliga hälsningar, Lise-Lotte Norin
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Nu börja kriget på allvar

Jag har hört att det INTE är tillåtet att dränka möss.
Jag refererade till artikeln

DjurensRätt

För att vara säker ställde jag frågan till Djurens rätt Lise-Lott Norin

Här är svaret:
Hej Frank!

Grundläggande bestämmelser om slakt och avlivning finns i Djurskyddslagens §§13-15 (se nedan). I § 36 anges vilket straff man kan få om man bryter mot bestämmelserna:

36 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot § 13 eller 14 eller föreskrifter som meddelats med stöd av djurskyddslagen (1988:534).

Ytterligare bestämmelser finns i djurskyddsförordningens §§ 30-32 Lagbevakning med Notisum och Rättsnätet.

och de detaljerade bestämmelserna finns i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och avlivning av djur:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/1242046894302/2008-069.pdf.

Lagstiftningen är så konstruerad att det som inte anges som tillåtet är förbjudet och kan bestraffas med fängelse i högst två år. Märk väl att dränkning inte är en tillåten avlivningsmetod.

Slakt m.m.

13 § När djur förs till slakt och när de slaktas ska de skonas från onödigt obehag och lidande. Detsamma gäller när djur avlivas i andra fall. Lag (2012:526).

14 § Husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av. Andra åtgärder vid slakten får inte vidtas innan djuret är dött.

Första stycket första meningen gäller inte om ett djur till följd av sjukdom eller olycksfall måste slaktas genast.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från första stycket första meningen för fjäderfä och kaniner. Lag (2007:362).

15 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om slakt och om avlivning av djur i andra fall. Lag (2007:362).

Med vänliga hälsningar, Lise-Lotte Norin

Det är väl ändå ingen som tänker dränka en mus eller slakta den!
Den ramlar ju själv ner i hinken t.ex!

/Malbeck
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Nu börja kriget på allvar

Fick ett tips av en saneringskille att lägga en plastpresenning (typ grön) under husbilen.
Mössen hatar att gå på denna prasslande plast. :)
//Eric
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Nu börja kriget på allvar

Såg att vippbräda fanns att köpa på Jula också!
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Nu börja kriget på allvar

Fick ett tips av en saneringskille att lägga en plastpresenning (typ grön) under husbilen.
Mössen hatar att gå på denna prasslande plast. :)
//Eric

Gjorde jag faktiskt rent spontant förra året, men jag tänkte främst på markfukt.
Hade inte en enda mus..

/M
 
Toppen