• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höstresa med glädjeämnen och påfrestningar

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Höstresa med både glädjeämnen och påfrestningar. Liten rapport med främst övernattningstips.

Hemma igen efter fyra veckor på resa. Besöket på mässan i Düsseldorf har jag redan berättat om och den upplevelsen får nog sorteras in under rubriken påfrestningar, särskilt som vi inte fann någon bil som kunde konkurrera med den vi redan har.
Vi använder ju husbilen mest vintertid för fiskeresor här hemma i Jämtlandsfjällen, men det blir inte många mil per tur varför en årlig sväng ner till kontinenten krävs för att det skall bli lite av gångsträcka på mätaren. Fler körda mil för de investerade pengarna har jag lyckats intala mig ger gott ekonomiskt slutresultat. Rent självbedrägeri naturligtvis! Bilen är inte idealisk för sommarturer på fina vägar, men att hålla sig med en separat sommarhusbil har jag inte råd med.

Två dygn i Falsterbo på nervägen och ett dygn på hemvägen blev inte vad vi hade hoppats på, rovfåglarna har inte följt tidtabellen denna varma förhöst, vråkarna hade inte börjat sträcka ens nu i slutet på föregående vecka utan satt fortfarande på spaning efter sork efter vägarna norrut.

Vi har kört 473 mil på 28 dagar och enligt den ständigt alerta kördatorn sammanlagd körtid 73h 30min, närmare halva sträckan körning genom Sverige ner till Trelleborg och retur och resten i Tyskland.

Även några ännu mer påfrestande upplevelser under resan. Utanför Fallingbostel blev vi nästan påkörda av en traktor med skopa som körde ut på huvudleden från en allé med skopan lyft i lagom höjd för att skala taket av vår husbil. Vi hade möte och kunde inte väja mer än någon dm och traktorföraren hade ingen sikt förrän skopan var en bit ut över vägen. Det gick bra men inte med mer än någon cm marginal.
Den mest påfrestande upplevelsen under resan ägde rum i en liten stad i Vogelberg NV om Würzburg. Vi körde i stadskärnan och på en trång gata med en lång rad bilar parkerade på vår vä sida (i mötande fil alltså) så får vi möte med en personbil. Personbilsföraren börjar bromsa in när han inser att det inte finns plats att mötas och att vi (som inte har några hinder på vår sida av vägen) har förkörsrätt och just då springer en liten flicka på uppskattningsvis 2½ år ut mellan de parkerade bilarna alldeles framför den mötande bilen. Hon hinner springa över hela gatan innan en äldre dam, mormor eller farmor eller möjligen ytterligare en generation äldre, hinner ifatt henne.
Jag var aldrig i fara att köra på barnet, en rad på minst fem bilar parkerade i den mötande filen, men om inte vi hade kommit just då och fått den mötande personbilen att bromsa så hade han inte haft en chans att undvika katastrofen; flickan var helt dold av bilarna till dess hon sprang ut på vägen.
Av denna historia lär jag mig att om jag mot förmodan hinner med att få barnbarnsbarn så kommer jag inte att passa dessa utan seltyg, grimma och koppel (eller vad utrustningen nu heter).

Några övernattningsplatser på vägen, vissa klart värda ett besök:

Ställplats Åmål. Här ser jag till att fota med vidvinkel så att vår bil skall se nästan lika imponerande ut som grannens Concorde Liner. Våra cyklar kunde dock inte bräcka hans sportbil cabriolet som vinchades in i garaget.
Bild 001, Åmål stpl (Large).jpg

Bild 002, nya cykelhållaren (Large).jpg

På nerresan gott om plats utanför golfbanan i Falsterbo och enstaka sträckande bivråkar lyckades jag fotografera, två övernattningar.
Bild 007, Falsterbo (Large).jpg

Natten före resan över till Rostock övernattade vi den 30 aug på ställplatsen i Trelleborg, där man bör komma i god tid för att få plats.

Därefter två nätter på ”Naturcamping Buchholz”, en trivsam camping vid Ratzenburger See till ställplatspris (14€) med allt inkluderat. Även WiFi för 3€ per år. Denna plats skrev jag om i fjol höst . Lugnt och stilla, mängder av halvtama kaniner och fina cykelvägar.

Efter en övernattning vid mässan i Düsseldorf så reste vi vidare ner mot Mosel. Första natten där övernattning på stpl Ernst syd om Cochem. En dåligt vald dag eftersom den närliggande restaurangen bjöd på högljudd utomhusmusik till sent på kvällen. Enligt ställplatsledningen förkommer detta endast på torsdagskvällarna. Ställplatsens egenproducerade vin törs jag rekommendera. Förutom dess goda smak så noterar jag att vinet även såldes i 25 cl flaskor, vilket passar vår kapacitet perfekt. Ett par lådor med hem.

Därefter tre övernattningar på en alldeles utmärkt och rätt stor ställplats (90 platser) vid Mosels strand i Wintrich (nr 54487 i Bordatlas). Helt automatiserat (myntautomater) och billigt, 8.50€ inkluderat ström, WiFi och tömning. Internetförbindelsen hyfsat snabb men fungerar inte i de perifera delarna av ställplatsen. Men inget problem att byta plats på fm. Fina cykelvägar, men viss trängsel med alla andra cyklande turister.

Några bilder från Stpl Wintrich och omgivningar:
Bild 015, Wintrich (Large).jpg
Bild 016, Wintrich (Large).jpg
Bild 017, Wintrich (Large).jpg
Bild 020, Wintrich (Large).jpg
Bild 021, Wintrich (Large).jpg
Bild 022, Wintrich (Large).jpg
Bild 023, Wintrich (Large).jpg
Bild 025, Wintrich (Large).jpg


Därefter en natt på Acsi-camp Moselhöhe. Lugn och stillsam plats till bra pris, men dyr och långsamt WiFi. Ett plus för platsens alla frigående mer eller mindre exotiska hönsraser, vilka var angelägna om provsmakning av vår frukost.

Därefter ställplats vid Weingut Boos (nr 57483 i Bordatlas). Prydligt och lugnt och verkligen prisvärt (6€ med fyllning, tömning och ström inkluderat). Här blev vi inviterade till en påfrestande vinprovning. 18 av gårdens egna viner skulle provas och meningen var att man skulle dricka upp slattarna och därefter fritt drickande. Vi lyckade överleva detta oskadda genom att enbart ta emot små provskvättar i ett gemensamt glas och hälla ut överblivet i det andra glaset. Att döma av dialekterna och annat så hade denna provning i huvudsak dragit lokalt boende människor med betydande alkoholtolerans. Någon månad av träning rekommenderas före ett ev. besök.
Weingut Boos:
Bild 027, Weingut Boos (Large).jpg


En övernattning i den charmiga staden Lohr am Main, stpl nr 97816 i Bordatlas. Avgift enbart nattetid och även denna plats helt automatiserad med myntautomater. Se villkor och priser på en av bilderna nedan:
Lohr am Main:
Bild 029, stpl Lohr am Main, nr 97816 i Bordatlas (Large).jpg
Bild 030, Lohr am Main (Large).jpg
Bild 031, Lohr am main (Large).jpg
Bild 032, Lohr am Main (Large).jpg


På hemvägen en övernattning vid Walsrode Vogelpark och ett par nätter återigen vid vår favorit Naturcamping Buchholz
Därefter ett par nätter vid Acsi-camp Ostseebad Rerik några mil vä om Rostock. Stor och välordnad camping med snabbt internet utan extra kostnad. Fina cykelvägar och en imponerande lång sandstrand.
Ostseebad Rerik:
Bild 034, Ostseebad Rerik (Large).jpg


Efter ytterligare en natt i Falsterbo efter färjeresan från Rostock så reste vi upp mot Vättern och övernattade på ställplatsen i Skänninge. Denna plats ligger tämligen centralt men ändå lugnt och ostört (frånsett att stadens motorburna ungdom ansåg platsens asfaltyta lämpad för några ”burn-outs” på kvällen.
Denna plats är extrem såtillvida att den förutom att vara gratis och bjuda på tömning och fyllning även visar sig ha gratis elanslutning. Kommunen bjuder. Min egen teori om orsaken till denna underskattning av vår betalningsvilja kan vara att de styrande ända sedan det beryktade ”Elefantupploppet” hyser ängslan för att ta betalt. Googla på ”elefantupploppet”, där går även finna en intressant vetenskaplig uppsats om ämnet! Läsvärt!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Höstresa med glädjeämnen och påfrestningar

Inga kommentarer till "elefantupploppet"? Det hade jag hoppats på. I den kandidatuppsats från Lund som går finna om man googlar så framgår att upploppet hade sin grund i att folkmassan tyckte det var lite för dyrt att skåda elefant, men naturligtvis tror jag inte att kommunledningen i Skänninge oroar sig för att vi husbilister kommer att göra uppror om man tar betalt för inkoppling på eluttagen. Myntautomater skulle sannolikt länsas av traktens vilda ungdom med tanke på att ställplatsen ligger ensligt och är obevakad.
Här en Wiki-länk till upploppet. Uppsatsen från Lunds universitet går finna om man googlar på elefantupploppet.
Sveriges första elefant – Wikipedia

aake
 
Toppen