• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garagera en Audi A3

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Inte en fråga om husbil, men vet att här finns kunskap vilket främjar min lättja, eftersom jag slipper läsa instruktionsboken.

Problemet.

En dotter skall resa till Bali och vara borta i ett år och jag har fått förtroendet
att garagera hennes bil, en Audi A3.

Har fått plats i ett förråd på Mackmyra och tänkte ställa bilen där och koppla loss pluspolen på batteriet, men........ så kommer jag ihåg att jag gjorde så på en annan bil en gång och fick problem, som krävde verkstadsbesök.

Tror det var något med bilens minne.

Någon som kan Audi och kan ge mig ett tips på vad jag skall göra i samband med garageringen?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Garagera en Audi A3

Först: Koppla bort MINUSPOLEN.
Det adaptiva minnet i styrenheterna raderas när systemet blir strömlöst, men det är inget problem, de "lär sig" på nytt efter en tids körning.
Och så får man ställa om klockan också.
:)
Finns det ström så sätt på en liten C-TEC-laddare, den kan vara på ett år utan problem, och då behöver du inte koppla bort batteriet.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Garagera en Audi A3

Varför spelar det roll om man väljer plus- resp minuspolen? Huvudsaken är väl att batteriet är bortkopplat ur strömkretsen, och det blir den i vilket fall (eller koppla bort båda).
Det enda skälet jag kan se är om man slinter med verktyget när man ska lossa pluskabeln, och råkar jorda denna.... då är det bättre att ta minuspolen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Garagera en Audi A3

Varför spelar det roll om man väljer plus- resp minuspolen? Huvudsaken är väl att batteriet är bortkopplat ur strömkretsen, och det blir den i vilket fall (eller koppla bort båda).
Det enda skälet jag kan se är om man slinter med verktyget när man ska lossa pluskabeln, och råkar jorda denna.... då är det bättre att ta minuspolen.

Helt rätt, enda anledningen, så länge det inte är +jordat.
Ingen risk för överslag ifall jordningen demonteras först.
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Garagera en Audi A3

Spelar nog ingen roll om du tar bort kablarna batteriet kommer nog att laddas ur ändå under så lång tid.
Pumpa gärna i lite extra i däcken så slipper du få ovala däck.
Öppna motorhuven lite, kan vara bra att komma åt batteriet om du inte kan komma in i bilen.
Lägg bilen i ettans växel, dra ej åt handbroms.
 
Toppen