• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta minneskort för navigeringsfiler

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har idag ett 4 GB minneskort (SD) i min navigator. Alla kartorna får inte plats utan vissa måste mellanlagras i tillverkarens pc- mjukvara.
Jag har försökt att kopiera över filerna på ett större minneskort men får det inte att fungera i navigatorn. Misstänker att det är är någon dold licensfil som inte följer med i kopieringen eftersom datamängden blir 200kb mindre på det nya kortet.

Kan det vara så att vissa filer på kortet är kopieringsskyddade?
Är det någon som vet om det går att lösa på egen hand??
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta minneskort för navigeringsfiler

Vad har du för en GPS? Jag har en TomTom där jag precis har bytt kort från 2 till 8GB. Det gick alldeles utmärkt att kopiera kortet till datorn för att sedan flytta det vidare in på det nya kortet. Enda problemet som uppstod var att kortläsaren i datorn inte var kompatibel med kortet så jag använde GPS'en som kortläsare.
Så här gjorde Jag :
1. Anslut GPS 'en till datorn.
2. Öppna GPS'ens filer i utforskaren.
3. Kopiera alla filer på kortet & klistra in dom på disken i datorn.
4. Byt till det nya kortet i GPS'en.
5. Kopiera de kopierade filerna från disken & klistra in dom på kortet i GPS'en.
Sen är det klart. Det gamla kortet kan du nu använda till annat & på disken ligger de ursprungliga filerna kvar som en backup.
Det man bör tänka på är att när kortet blir större & datamängden ökar så bör man välja ett kort som har hög överföringshastighet så att inte navigatorn blir seg. I mitt fall valde jag ett SanDisk Ultra SDHC 8Gb 30MB/s.

Bennie
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Byta minneskort för navigeringsfiler

Beroende på hur gammal navigatorn är så finns det begränsningar på hur stort minneskort den klarar. Typen av minneskort kan också begränsa.
Kontrollera på tillverkarens hemsida eller i manualen vilken som är den största storlek du kan ha.

Jag har en gammal Garmin 660 hemma (som pensionerats), den tar 4gb som max.

//Stefan
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Byta minneskort för navigeringsfiler

Det är en Pioneer Avic F-130, en fristående enhet till en Pioneer multimediaenhet. Ett tillval när vi köpte husbilen ny 2013.

Det finns ingen kabelanslutning till dator så jag måste sätta minneskortet i datorn vid kopiering.
Kabeln mellan navigatorn och multimediaenheten tror jag inte jag kan använda. Ska kolla
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta minneskort för navigeringsfiler

Kabeln är en RQB. Det skulle förvåna mej om du inte har ett sådant uttag på baksidan datorn. Det har jag både på min laptop & på den stationära.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Byta minneskort för navigeringsfiler

Filhanteringsprogrammet Total Commander kan ställas in på väldigt många sätt - bl.a. för att visa (och hantera) även dolda filer.

Med det kan du se om du har "tappat" någon fil vid kopieringen från det gamla till det nya kortet.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Byta minneskort för navigeringsfiler

I manualen står det inget om SD-kortets storlek eller andra egenskaper.

Efter att ha testat med olika kablar så var det till sist en HDMI kabel (stora modellen 19 pins) som passa i uttaget.
Tyvärr så har jag ingen kabel som passar till datorn då den har ett litet HDMI uttag, men det går ju att fixa.

Jag ladda även hem Total Commander och fick fram filerna i ett mappträd.
Sen gick jag bet, får kolla om programmets "hjälp" kan vara till någon hjälp.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Byta minneskort för navigeringsfiler

Ursäkta, missade proportionerna. Ser nu! att du har mittstyrningen för HDMI anslutning när bilden är förstorad.
 
Toppen