• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Ctek dual er i praksis en bucket converter inngang på en multistep lader. Dette er det samme som de mppt solar regulatorer som starter ladningen allerede ved meget svakt lys og en spenning fra panelene som er lavere enn batterispenningen. Bucket converter er og trinn en i invertere for å få opp spenningen før den vekselrettes.
Hmm, i min värld är en bucket converter något som sänker spänningen, men det kanske är hårklyveri eller:)

Step/up Step/down kanske är lättare göra sig mindre missförstådd, men nu är jag egentligen inte en analog kille utan digital tyvärr så jag kan böja mig för en analog kille ;)
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Ytterligare ett "problem" med dagens moderna bilar förutom EuroVI är miljötänket med start/stopp funktionen på diesel motorer. Kör man i en kö eller stadskörning med många stoppljus då stannar även generatorladdning för att sedan, knappt några sekunder senare sätta igång igen. Eller också att man kör på mycket låga varv eftersom det är fullt möjligt då det sparar både bränsle och miljön.

Det ska bli intressant om den här tråden kommer att kläcka en bra lösning som inte sabbar bilens generator eller övrig elektronik. Jag tar det med Hedin i Kristianstad på årets stora (läs "dyra") "B" service och funkar inte det, då får det bli kontakt med MB nissarna i Düsseldorf...

Jag ser inga problem med miljötänk. Det är ju så att man gör ju allt för att hålla nere utsläpp och då är det troligen bra att inte "bromsa" motorn med en generator vid låga varv (finns den intelligensen i moderna bilar?), har man ett litium batteri så fylls det på snabbt när varvtalet ökar. Sen att motorn motorn stoppar vid trafikljus sparar energi, det går åt ytterst lite energi från motorbatteriet att dra igång maskineriet igen. Här ser jag faktiskt en fördel för litium mot bly/agm/gel som tar laddning sämre. Man måste ju utgå ifrån att all utrustning är dimensionerade för att slå av och på.

Har ju bott en massa år i Schweiz och när vi flyttade dit 1988 var man redan då tvungen att stänga av motorn vid trafikljus och den Saab 9000 som jag rattade hade inga problem med vare sig generator, batteri eller startmotor trots mycket flitigt körande både i jobbet och privat.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag ser inga problem med miljötänk. Det är ju så att man gör ju allt för att hålla nere utsläpp och då är det troligen bra att inte "bromsa" motorn med en generator vid låga varv (finns den intelligensen i moderna bilar?), har man ett litium batteri så fylls det på snabbt när varvtalet ökar. Sen att motorn motorn stoppar vid trafikljus sparar energi, det går åt ytterst lite energi från motorbatteriet att dra igång maskineriet igen. Här ser jag faktiskt en fördel för litium mot bly/agm/gel som tar laddning sämre. Man måste ju utgå ifrån att all utrustning är dimensionerade för att slå av och på.

Har ju bott en massa år i Schweiz och när vi flyttade dit 1988 var man redan då tvungen att stänga av motorn vid trafikljus och den Saab 9000 som jag rattade hade inga problem med vare sig generator, batteri eller startmotor trots mycket flitigt körande både i jobbet och privat.

Det där med att stänga av motorn i tid och otid är förmodligen inte bättre för miljön i slutändan.
Såväl katalysator som partikelfilter hinner kallna i många fall, och skall sedan upp i 8-900° igen för att fungera.
Lite OT. :oops:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det där med att stänga av motorn i tid och otid är förmodligen inte bättre för miljön i slutändan.
Såväl katalysator som partikelfilter hinner kallna i många fall, och skall sedan upp i 8-900° igen för att fungera.
Lite OT. :oops:

Under "regenereringsprocessen av partikelfiltret" = förbränning av i filtret insamlade sotpartiklar som tar ca 15-20 min under normal körning, sprutas extra bränsle in i motorn. Detta extra bränsle är ett måste för att (kunna) höja temperaturen i partikelfiltret till ca 600 grader så att insamlade sotpartiklar helt ska förbrännas.

Varken katalysator och p-filter påverkar knappast miljön negativt vid dessa kortare stopp/stopp som en i övrigt varmkörd motor utför. Totala miljön inkl bränsleförbrukningen har optimerats av tillverkare och kontrollerats av berörda myndigheter!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Under "regenereringsprocessen av partikelfiltret" = förbränning av i filtret insamlade sotpartiklar som tar ca 15-20 min under normal körning, sprutas extra bränsle in i motorn. Detta extra bränsle är ett måste för att (kunna) höja temperaturen i partikelfiltret till ca 600 grader så att insamlade sotpartiklar helt ska förbrännas.

Varken katalysator och p-filter påverkar knappast miljön negativt vid dessa kortare stopp/stopp som en i övrigt varmkörd motor utför. Totala miljön inkl bränsleförbrukningen har optimerats av tillverkare och kontrollerats av berörda myndigheter!
Nja, du försöker få det att låta som om myndigheterna har godkänt saker och ting och att det är "korrekta verklighets anpassade mätningar" så är det inte.

Hela bränsledeklarationen är uppåt väggarna och det har nog alla insett då ingen bil drar lika lite som deklarationen säger, pga denna deklaration ligger alla fjantiga förslag som start/stopp, protester mot halvljuslag, inga tända bakljus mm mm.

I Europa är man mån om miljön, i USA är man mån om människorna och det var det som var bakgrunden till att VW tex började fuska i USA.

Men, detta är aningen OT:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nja, du försöker få det att låta som om myndigheterna har godkänt saker och ting och att det är "korrekta verklighets anpassade mätningar" så är det inte.

Hela bränsledeklarationen är uppåt väggarna och det har nog alla insett då ingen bil drar lika lite som deklarationen säger, pga denna deklaration ligger alla fjantiga förslag som start/stopp, protester mot halvljuslag, inga tända bakljus mm mm.

I Europa är man mån om miljön, i USA är man mån om människorna och det var det som var bakgrunden till att VW tex började fuska i USA.

Men, detta är aningen OT:)
Faktiskt så är det myndigheterna som sätter alla krav och regler, sedan har alla tillverkare (utom dem som fuskar tydligen) att leva upp till dem. Hos tillverkarna finns mer kompetens i ämnet än vad du tycks tilltro dem om!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Faktiskt så är det myndigheterna som sätter alla krav och regler, sedan har alla tillverkare (utom dem som fuskar tydligen) att leva upp till dem. Hos tillverkarna finns mer kompetens i ämnet än vad du tycks tilltro dem om!
Kompetensen är det inget fel på, det har tex VW visat rätt tydligt:)
Jag menar att det simulerade testerna inte är adekvata, se tex nedan om hur man påpekar det.

https://www.svd.se/kunder-vi-ar-lurade-av-bilforetagen
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Kompetensen är det inget fel på, det har tex VW visat rätt tydligt:)
Jag menar att det simulerade testerna inte är adekvata, se tex nedan om hur man påpekar det.

https://www.svd.se/kunder-vi-ar-lurade-av-bilforetagen
Dessa myndighetstester kan enbart ses som en jämförelse mellan testade fordonsvarianter map beslutad körcykel/inkl övriga krav och kan då självklart inte upprepas i verkligheten - så är det! Varför; Jo pga helt andra "individuella" körcykler, förare (mer eller mindre skickliga), yttre körförhållanden inkl klimat eller t.ex påbyggda fordon nyttjande av AC, värmare, batteriladdare, mm.

Myndighetstesternas värden (betr förbrukning) utgör dock en adekvat jämförelse mellan olika fordon enligt gällande lagkrav/villkor (för icke fuskare) = adekvat!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Lite bränsle" till LiFePO4-diskussionen!
Läste bla ett inlägg ovan med "ref till L.I.Me Power" som tydligen levererar LiFePO4 batterier, där uppger denne leverantör själv(?/!);
¤ att "typisk livslängd för LiFePO4 är ca 2.000 (inte 2.500) cykler vid 70% (inte 100%) urladdning"
¤ rimligt att ha 80% av kapaciteten kvar efter 10 år
¤ pris för ex 60Ah = 5.995:- och för 90Ah = 8.995:-
¤ användningsområden; fritidsbåtar, elbilar och tunga fordon

Mina egna funderingar;
¤ krävs uppenbarligen omfattande ombyggnader av befintligt HB-elsystem, med okända kostnader, konsekvensert och utfall som följd?
¤ betr LiFePO4's 2.000 cykler vid 70% urladdning, det är ju ungefär i samma härad som för bra rätt använda GEL fritidsbatterier = oftast normal HB användning av 12v el, men i detta fall utan användning av stora omformare eller andra avvikande 12-voltsförbrukningar.

Tror själv att jag är en helt normal husbilist med hyfsade kunskaper om el och batterier;
¤ Har haft 4 st nya husbilar from 2003, alla försedda med dubbla GEL batterier. I de 2 första användes också ett Honda elverk, de 2 senaste var utrustade med 150w solceller.
¤ Vi använder till och från vår HB ca 7-9 mån per säsong troligen i likhet med de saklöst flesta och vi har inte haft några som helst problem med våra GEL batterier (som fö aldrig bytts ut i någon bil). I första husbilen var batterierna 7 år och fortfarande helt ok då den HB'n såldes. Vad mer kan en troligen helt "normal husbilist" önska?

Saknar ännu i tråden vad det är 1) för tungt allmänt problem för HB användning och 2) för vilken typ av "oss användare" ev problem förväntas bli lösta med just LiFePO4 batterier. Spec map alla vidhängande oklara experimentella tillkommande kostnader/förutsättningar (= varierande oklara uppgifter/påståenden från olika nätleverantörer och skribenter).
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Så, då har man nya batterier.:yes: 450 Amp AGM för inte mindre än 7200:-:wideeyed:

Men varför AGM?, jag skulle ju ha LFP...
Jag pratade med en sakkunnig om LFP och han tyckte jag skulle
vänta med LFP ett par år, tydligen så händer det mycket på det området nu.
Han menade att om jag själv skulle bygga om och byta/dra nya kablar så skulle garantin på bilen försvinna
alt. att om man skulle få en brandskada/skada pga installationen
så skulle försäkringsbolaget troligtvis inte ersätta skadan.

Men om man anlitar en behörig bilelektriker så skulle det inte vara några problem, förutom kostnaden då.
Det skulle bli alltför dyra AMP för mig,(45-50 tusen för 300 Amp)inkl garanti.

Tydligen kommer Yuasa (världens andra största batteritillverkare) presentera ett
"plug and play" batteri till nästa år.

Såå, ni som bygger om era bilar, kolla med ert försäkringsbolag vad som gäller först. En husbil är ju inte gratis..:twitcy:


//Klasse
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Så, då har man nya batterier.:yes: 450 Amp AGM för inte mindre än 7200:-:wideeyed:

Men varför AGM?, jag skulle ju ha LFP...
Jag pratade med en sakkunnig om LFP och han tyckte jag skulle
vänta med LFP ett par år, tydligen så händer det mycket på det området nu.
Han menade att om jag själv skulle bygga om och byta/dra nya kablar så skulle garantin på bilen försvinna
alt. att om man skulle få en brandskada/skada pga installationen
så skulle försäkringsbolaget troligtvis inte ersätta skadan.

Men om man anlitar en behörig bilelektriker så skulle det inte vara några problem, förutom kostnaden då.
Det skulle bli alltför dyra AMP för mig,(45-50 tusen för 300 Amp)inkl garanti.

Tydligen kommer Yuasa (världens andra största batteritillverkare) presentera ett
"plug and play" batteri till nästa år.

Såå, ni som bygger om era bilar, kolla med ert försäkringsbolag vad som gäller först. En husbil är ju inte gratis..:twitcy:


//Klasse


Självklart är det billigare med AGM än LiFePO4 i inköpspris, 450 Ah AGM motsvarar ungefär 315 Ah LiFePO4. Litiumbatterier är som de är och det kommer inte att hända speciellt mycket mer än att de troligen går ner i pris. Men just nu går ju priserna åt andra hållet.
Jag har skrivit tidigare att den stora vinsten med Litium är extremt kort laddningstid, betydligt lägre vikt och betydligt mindre volym. Genom att batteriet tar all nästan all laddningsström går det mycket snabbare att ladda än med gel/agm/bly.

Jag jobbar i tågbranchen och vi diskuterar i samband med konstruktion av nya fordon med batterileverantörer och med rätt laddteknik garanterar numera batteritillverkare en livslängd på 30 - 35 år för Litium. Nu används inte tågbatterier på samma sätt som i en husbil men det intressanta är att livslängdskostnaden blir lägre då man slipper räkna in ett eller två batteriebyten på fordonets livslängd.

Ang brand så är det alltid risk med mycket energi, men just LiFePO4 anses av alla som är insatta i ämnet vara betydligt säkrare än bly/AGM/gel. Bla så bildas det ingen explosiv vätgas. Men det är oftast inga problem bara man hanterar sitt bly/agm/gel batteri på rätt sätt.

Jag har en kompis som har köpt 600 Ah LiFePO4 (8 st Sinopoly celler) och kostnaden var lite drygt 30´000 SEK och det indikerar att (4 st 300 Ah celler) kostade drygt 15´000 SEK för honom, men han gör installationsjobbet själv.

Men det finns en poäng i ditt resonemang, LiFePO4 kräver initialt en del eget ingenjörsarbete och har man varken intresse eller det minsta lust att fundera på Litiumbatterier då ska man fortsätta med tradionella batterier. Om man dessutom anser att garantianspråk påverkas då ska man självklart inte bygga om någonting. :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Relax, har redan flera gånger beskrivit fördelarna i tråden så jag tänker inte dra den långa storyn igen, läs tråden! Summerat: enkel installation, snabb laddning, lägre kostnad, lägre vikt, full styrka.

Däremot kan jag också hänvisa till 20 år med båtar och husbil och ett otal gel -och agm-installationer och trots korrekt handhavande har jag aldrig någonsin varit i närheten av 2000 cykler och det utlovar inga tillverkare heller. Däremot har jag kämpat med dålig spänning vid 50% och i praktiken bara 50-80% att jobba med med evighetslångt laddande med elverk.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Ytterligare angående Relax siffror.

90ah kostar ca €600.

Tester i praktiken visar på full kapacitet kvar efter flera tusen cykler mellan 20-95%

Ingen omfattande omkonstruktion eller byte av utrustning krävs.

Gel och agm kan ej nyttjas under 50%. Även om de inte skulle ta skada ger spänningsfall problem. Så i praktiken enbart 50-80%=30% Lithium 75% med full styrka och snabb laddning. Sparar i sig på elverk och motorgång.

Använd lite mer underbyggda sifftor, tack.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Lithium batterier är inte alls som nämnts ovan en i en fas där ingenting händer map utveckling, absolut inte. De batterier vi har idag är garanterat
inte de vi handlar om säg 5 år.

Beträffande livslängd så går kan man rätt använt få ut rätt många cykler men då ska man inte bygga som vissa självpåtagna experter på vissa forum gör och experimentera sig fram med kablar och koppla hej vilt, då krävs det djup kunskap och avancerade laddare som idag inte är så lätt att hitta.

De som utvecklar riktiga laddare som är avsedda att försöka få ut dessa höga siffror map cykler OCH ampere följer tex de länkar som jag postade ett en bit upp, de som vill förstå vad som krävs kan läsa dom dock är dom aningen djupa.

Sist, självklart är inte heller alla Li batterier likadana precis som alla andra produkter finns det olika bra tillverkare tex, men eftersom de inte säljs så många av dom ännu är det inte lika känt vilka som är bra och vilka som är dåliga vilket gör att det finns en massa som säljer NONAME och ockrar på samma sätt som en del påstår att dom är experter och har erfarenhet eftersom ingen kan säga emot dom ... ännu.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Lithium batterier är inte alls som nämnts ovan en i en fas där ingenting händer map utveckling, absolut inte. De batterier vi har idag är garanterat
inte de vi handlar om säg 5 år.

Beträffande livslängd så går kan man rätt använt få ut rätt många cykler men då ska man inte bygga som vissa självpåtagna experter på vissa forum gör och experimentera sig fram med kablar och koppla hej vilt, då krävs det djup kunskap och avancerade laddare som idag inte är så lätt att hitta.

De som utvecklar riktiga laddare som är avsedda att försöka få ut dessa höga siffror map cykler OCH ampere följer tex de länkar som jag postade ett en bit upp, de som vill förstå vad som krävs kan läsa dom dock är dom aningen djupa.

Sist, självklart är inte heller alla Li batterier likadana precis som alla andra produkter finns det olika bra tillverkare tex, men eftersom de inte säljs så många av dom ännu är det inte lika känt vilka som är bra och vilka som är dåliga vilket gör att det finns en massa som säljer NONAME och ockrar på samma sätt som en del påstår att dom är experter och har erfarenhet eftersom ingen kan säga emot dom ... ännu.

Nu har en riktig expert uttalat sig igen, baserat på stor erfarenhet......

Suck, stänger denna tråd nu så får denna tråd stå kvar som en beskrivning på en fungerande konkret installation som möjliggör användning av befintlig utrustning och åtgärdar de nackdelar som Li-batterier innebär, till en låg kostnad. Se inlägg 26.

Sedan kan alla de som vill spekulera utan att ha provat, och/eller leka självutnämna experter driva egna agendor i egna trådar. Jag har inte lust att hålla på städa i denna min tråd i evighet.

Lycka till ni som vill ta del av framtiden redan nu. Det kommer säkert en ny ännu bättre så småningom.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen