• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

De shuntar jag har monterat in är på 100A ca 30mm långa och ca 1 mm tjock... tittar man på instrumentet så ser du 1 svart och tre röda anslutningar.. jag utgår från att en röd + den svarta är där du kopplar in för driften och sen de andra två röda är nog för den inbyggda shunten... och om jag inte minns fel så står där 6.000 A vad som nu menas med det...


Bildene viser kun koblinger for lab ledninger, det er ikke egnet for fast montasje. Det er og en fantasi spec, 6000A krever vanvittig store dimensjoner!

Hadde en gang i tiden et analog multimeter med innebygget 60A shunt, dette var en 3mm tykk tråd 10 cm lang i et sølvlignende materiale.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

En shunt är ju inget annat än ett kalibrerat motstånd som ger en spänning som är proportionell mot strömmen. De är ofta märkta med max ström de tål och den spänning man får då, Tex 100 A 50 mV . Shunten i exemplet har alltså 0,5 milliohms resistans!
Strömmen man ska mäta ska alltid anslutas till de grova anslutningarna och avläsningsinstrumentet till de klena. Det går ju bara någon uA i mätledningarna till instrumentet.
// Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu har jag gjort en dumping test (-88A) på mina lifepo4 celler... diagrammet talar för sig själv...
 

Bilagor

  • Dumping test diagram Sinopoly 200A.png
    Dumping test diagram Sinopoly 200A.png
    89,9 KB · Visningar: 52

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Cellspänningen sjunker från 3,28 v tll 3,12 v med 88 A, dvs 160 mV. Det innebär inre resistans 72 mOhm mot de 0,4 som står i databladet.
Din misstanke om att du fått dåliga celler verkar stämma!
// Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Åhh tusen tack Göte för den uträkningen :yes:... jag är så tacksam när du tar över där jag brister.... även om min känsla var rätt.... men nu har jag allt på papper så nu kan jag starta kampen mot Ebay U.K. som vägrar mig att göra en reklamation....
Hur man räknar fram detta får du gärna visa oss Göte.... :)

Cellspänningen sjunker från 3,28 v tll 3,12 v med 88 A, dvs 160 mV. Det innebär inre resistans 72 mOhm mot de 0,4 som står i databladet.
Din misstanke om att du fått dåliga celler verkar stämma!
// Göte J
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

En battericell kan man betrakta som en idealisk spänningskälla (E) med en inre resistans i serie (Ri). Den spänning du mäter på polerna (U) , strömmen (I) , E-RixI=U.
Dvs polspänningen sjunker i proportion till hur stor ström som batteriet belastas med. Om strömmen är 0 blir U=E, inget spänningsfall!
Om man kastar om formeln ovan får man Ri=(E-U)/I dvs ur ditt diagram Ri=(3,28-3,12)/88=0.0018 ohm. Hmmm jag räknade fel i morse!! det blir ju bara 1,8 mOhm inte 72 som jag skrev tidigare.
Då blir det ju inte lika illa, 1,8 istället för 0,4 mOhm.
// Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Enligt din formel... så får jag det till 0.00181818..... kan det stämma?

En battericell kan man betrakta som en idealisk spänningskälla (E) med en inre resistans i serie (Ri). Den spänning du mäter på polerna (U) , strömmen (I) , E-RixI=U.
Dvs polspänningen sjunker i proportion till hur stor ström som batteriet belastas med. Om strömmen är 0 blir U=E, inget spänningsfall!
Om man kastar om formeln ovan får man Ri=(E-U)/I dvs ur ditt diagram Ri=(3,28-3,12)/88=0.0018 ohm. Hmmm jag räknade fel i morse!! det blir ju bara 1,8 mOhm inte 72 som jag skrev tidigare.
Då blir det ju inte lika illa, 1,8 istället för 0,4 mOhm.
// Göte J
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jo, 0,00181818 Ohm, ca 1,8 milliOhm.
Sorry att jag lurade dig först. Eller som man säger: "Förlåt en feling som ynglar"
// Göte J
Du kan ju roa dig med att mäta på ditt blybatteri och räkna på samma sätt för att se att det har högre Ri än LifePo! Fast där kommer du ju inte åt enskilda celler.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Inga problem Göte.... sen undrar jag är 0,00181818mOhm mindre än 0,5mOhm ?.... för mig ser det ut så.... men när du skriver 1,8mOhm då ser det ut till att vara mer än 0,5mOhm....:swoon:

Jo, 0,00181818 Ohm, ca 1,8 milliOhm.
Sorry att jag lurade dig först. Eller som man säger: "Förlåt en feling som ynglar"
// Göte J
Du kan ju roa dig med att mäta på ditt blybatteri och räkna på samma sätt för att se att det har högre Ri än LifePo! Fast där kommer du ju inte åt enskilda celler.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Peter! Mitt sätt att skriva milliOhm som mOhm ställer visst till det. Jag minns inte hur man hittar omega! Vad som menas är 1 mOhm=1000 x Ohm.
När man beräknar inre resistans mäter man ju först polspänningen obelastat och sedan belastat med en känd ström. Den skillnad i spänning man får är ju över inre resistansen och där gäller Ohms lag, R=U/I. Vad fär spänning man får beror ju av laddningstillståndet bl.a . Temperaturen påverkar även, lägre temperatur ger högre resistans.
Lasse om du med nominellt 12,8 v menar fulladdat batteri, så är det säkert så fabrikanterna mäter när de anger inre resistans.
// Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Oj oj äntligen har jag fått min Lifepo4 laddare, avsändaren hade skrivit fel postnummer :swoon: därför tog det 3 veckor innan jag fick den....
Just nu känns det lite som julafton när jag öppnar paketet... och nu skall här laddas.. :swoon:
Tidigare i mitt liv så läste jag aldrig manualer... utan körde på och såg vad som hände.... men nu när jag sitter i en öde hamn en kall mörk kväll så kommer ju manualen in som ett litet nöje att läsa.:spinny:
Laddaren verkar vara väldig avancerad och kan ge mycket information när man trycker på den lilla svarta knappen....
Jag ser också att den röda led skall lysa under laddnings stegen 1-3 och i steg 4 lyser röd och orange.... sen när laddningen är fullgjort till 100% så lyser den gröna led på panelen... och jag tittar då på de små LED-lampor... och till min fasa så ser jag att där den gröna LED:en skulle ha suttit finns det bara ett litet svart hål :swoon:... det finns ingen grön LED på min laddare... slår snabbt ett samtal till säljaren som bekräftar att där bör vara en grön LED....
Just nu vet jag inte om jag skall gråta eller skratta :twitcy: för sen jag bestämde mig för Lifepo4 så har det bara blivit strul....:swoon:
Om du nu kan höra min röst... var nu så vänlig och förklara för mig varför du ger mig så många prövningar amen...
Sen tänkte jag på det vi pratar om Göte... det är nollorna efter decimalerna i talen som förvirrar mig....
Nu önskar vi er alla en härlig kväll
Från ett mörkt kall Kreta
Wovi & Peter
 

Bilagor

  • Lifepo4 laddaren.JPG
    Lifepo4 laddaren.JPG
    287,1 KB · Visningar: 11

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu har jag fått ett svar från batteriexpressen.... Jag har fått en nyare modell där den gule LED lampan blir grön när laddningen är klar... nu har laddaren laddat i över två tim... så där är många tim kvar att sitta och bevaka så allt går rätt till.... Sänder med information från manualen om någon är intresserad... om cellerna blir fulladdad så skall jag göra en ny dumping test... men det lär nog dröja till i kväll....
 

Bilagor

  • P1040013.JPG
    P1040013.JPG
    554,5 KB · Visningar: 12
  • P1040008.JPG
    P1040008.JPG
    377,5 KB · Visningar: 4
  • First 2 hours with 230V charger (25A) den 08-12-2015 fullsceen.png
    First 2 hours with 230V charger (25A) den 08-12-2015 fullsceen.png
    83,6 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jaha... det verkar som att jag inte får se när den gröna LED lyser :swoon:.... efter 6 tim laddning stängde jag av laddaren... resultaten kan ni se på bilderna...
 

Bilagor

  • First 2 hours with 230V charger (25A) den 08-12-2015 fullsceen.png
    First 2 hours with 230V charger (25A) den 08-12-2015 fullsceen.png
    83,6 KB · Visningar: 11
  • log 2 charger 08-12-2015 fullsceen.jpg
    log 2 charger 08-12-2015 fullsceen.jpg
    317,7 KB · Visningar: 9
  • Log 3 charger fullsceen 230V  08-12-2015.png
    Log 3 charger fullsceen 230V 08-12-2015.png
    118,4 KB · Visningar: 14
  • log 4 STOP charger 08-12-2015  fullsceen.jpg
    log 4 STOP charger 08-12-2015 fullsceen.jpg
    256,5 KB · Visningar: 22

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Du har et stykke igjen før batteriene er fulle. Etter omlag 80% fulle synker ladestrømmen gradvis, og laderen sier full når strømmen kommer under en grense. Så lenge batteriet klarer å svelge maks strøm fra laderen stiger spenningen sakte men sikkert. Når batteriet ikke lengre kan ta imot maks ladestrøm blir det noe fluktasjon i spenning frem til maks ladespenning er oppnådd.

For meg ser det ut som du avbrøt ladningen ved 80 - 90% et sted.

Enkelte påstår en 80/20 regel, 80% ladning på 20% av tiden til fulle batterier. Dette stemmer om en har en mye kraftigere lader enn din slik at 80% oppnås på under en time.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen