• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Anders vi talar lite om olika förutsättningar då.
Att det ska ladda med mer än 5A stämmer säkert vid 13,22V mätt vid batteriet, det tror jag med utan att ha testat.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Ang mitt lifepo4 batteri så väntar jag nu med att diskutera det till mina ladd prylar har kommit och blivit installerad.... men sen ang generatorn, så gjorde jag som Lasse sa och tog bort minus kabeln... nu har det gått många tim sen dess och start batteriet håller exakt samma spänning som innan jag tog bort kabeln... när kabeln satt kvar så sjönk startbatteriets spänning sakta... så nu undrar jag kan det vara en symtom på problem med generatorn... eller ? Jag skall en dag se om jag kan lyfta upp framvagnen och krypa under så jag kan se vad jag har för generator..
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Bilgeneratorer som kallas växelströmsgeneratorer är egentligen trefasgeneratorer med en trefas likriktarbrygga (6 dioder). dvs från vardera lindningsändarna går en diod till pluspolen (B+) och en vänd åt andra hållet till minus (jord/godset). Om någon av dioderna till B+ läcker i backriktningen kommer batteriet ladda ur den vägen.
Så gör som Lasse säger mät strömmen i B+ anslutningen, ska troligen inte vara större än några få microampere, om ens det, på en frisk generator!
// Göte J
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Skall jag kalla:twitcy: när generator går men inte kopplad till batteriet...
OBS: Koppla inte bort batteriet när du har bilen igång OBS!
Kan ge intressanta skador på elsystemet.
Det du ska göra är att mäta strömmen som går från batteriet när tändningen är avslagen. På så sätt ser du om du har något som drar tjuvström. Sen är det bara att plocka säkring efter säkring tills du hittar tjuven.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

For koll av lekasjestrøm i dynamo måler du på B+ uten motor i gang. Som andre sier her skal det da ikke være mer en microamp, teoretisk absolutt noll strøm.

En sak som og bør sjekkes er om børstene er ok, regulatoren styrer magnetiseringen av rotoren i dynamo og strømmen til dette mates inn over 2 kullstifter til sleperinger i enden på rotoren. Uten strøm her kan dynamoen gi noen få amp ladning grunnet en permanent magnetisering i rotor.

Uten balast fra batterier er det ingen begrensning på spenningen som kan komme fra dynamo. I mine unge år jobbet jeg noe med disse sakene og opplevde sprengte dioder når noen hadde koblet fra batteri med motor i gang. De germanium diodene tålte litt over 30 volt! I dag brukes det andre dioder så det er ikke like vanlig med sprengte dioder, men desto mer elektronikk rundt i bilen som kan skades.

Mest vanlig strømtyv i dagens biler er radio og en del annen elektronikk som hele tiden trekker strøm for å holde på minnet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej... efter mycket funderande och klickande så lyckades jag skapa första datalog över mitt lifepo4 batteri.... så nu undrar jag om det ser bra ut..? och hur får jag in prtSc i denna ruta ?
 

Bilagor

  • Första data logg.doc
    179,5 KB · Visningar: 44
  • Datalog 2.doc
    115 KB · Visningar: 19
  • Datalog 3.doc
    123 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

God morgon Kurt och alla ni andra här på Hbk och tack för tippset Knut.... vist är det konstiga kurvor :twitcy: den blå är spänningen från olika automatik som startar (fläktar till kylen, boliern och vattenpumpen)och förbrukar totalt mellan 0.5-4A...som jag ser det så har cellerna svårt att hänga med.... gjorde en log för natten... men får bara programmet till att visa ca 10min log... antagligen en inställning i programmet...Här kommer ett diagram från laddning med generatorn nu på morgonen då solen lyser med sin frånvaro och batteriet är nästan slut.... jag har lyckats göra tydligare linjer :yes:... Onh bild 2 är under 30 min laddning från generatorn.... så nu undrar jag skall det se ut såhär...?? Jag är mycket tacksam om någon kan svara....

Merkelig kurve for cell1 og totalt. Er det laderen som pulser?

Printscreen pleier jeg å paste inn i paint og lagre som jpg, da kan en bruke de,som,vanlige bilder.
 

Bilagor

  • Kurva laddning generatorn.jpg
    Kurva laddning generatorn.jpg
    333,8 KB · Visningar: 7
  • 30 min laddning från generatorn.jpg
    30 min laddning från generatorn.jpg
    328,4 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jeg ville ladet celle 1 og 2 opp til samme spenning som de andre før jeg satte sammen pakken igjen. Spesiellt cell 1 som er under nominell spenning og derfor reagerer raskt på belastning. Cell 2 ser ut til å fluktere mer enn den burde, men som nabocelle til den som har lav spenning er dette mulig årsak.

Tviler på at cellene var balanserte før montering.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Knut.... jag undrar kan detta bero på att jag fått dåliga celler... alla var perfekt bottenbalanserad och hade då en spänning per cell 2.73... och jag har inte haft cellerna ens i 30 dagar... Och laddningen är inte mer än 3-5 A från generatorn..

Jeg ville ladet celle 1 og 2 opp til samme spenning som de andre før jeg satte sammen pakken igjen. Spesiellt cell 1 som er under nominell spenning og derfor reagerer raskt på belastning. Cell 2 ser ut til å fluktere mer enn den burde, men som nabocelle til den som har lav spenning er dette mulig årsak.

Tviler på at cellene var balanserte før montering.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Innan jag monterade ihop cellerna så mätte jag upp alla celler och de var perfekt bottenbalanserad till 2.73V så där var inte mycket att säga om detta...Nu kom jag också på varför jag bara tidigare har fått 5 min log... när skärmsläckaren går in på cellog8S så spara den inte data...

Jeg ville ladet celle 1 og 2 opp til samme spenning som de andre før jeg satte sammen pakken igjen. Spesiellt cell 1 som er under nominell spenning og derfor reagerer raskt på belastning. Cell 2 ser ut til å fluktere mer enn den burde, men som nabocelle til den som har lav spenning er dette mulig årsak.

Tviler på at cellene var balanserte før montering.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu hittade jag ett annat problem.. när jag kopplar celllog8s till datorns usb så ser jag att cell 1 rasar ner i spänning... jag såg att cell 1 återhämtade sig ögonblickligen när jag drog ut usb kontakten... detta innebär att jag kan inte ha celllog:en kopplad till datorn samtidigt som den skapar en log... :swoon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Mine celler var ladet til 3,6V ved leveranse, kontrollmåling etter 2 år viste fortsatt balansering. Selv ved en lavere spenning.

Kontroller at det er god og ren kontakt på alle batteripoler. En dårlig kontakt mellom celle 1 og 2 kan forklare merkelige måleresultater, tror den dårlige kontakten er ved polen på celle 1.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tack för din vilja att prova hjälpa mig... men om du läser inlägget jag gjorde före dig så ser du att det är celllog:en som skapat ett problem..


Mine celler var ladet til 3,6V ved leveranse, kontrollmåling etter 2 år viste fortsatt balansering. Selv ved en lavere spenning.

Kontroller at det er god og ren kontakt på alle batteripoler. En dårlig kontakt mellom celle 1 og 2 kan forklare merkelige måleresultater, tror den dårlige kontakten er ved polen på celle 1.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Skam den som ger sig .... är det någon som har sagt.... eller tålamod som flickan sa när hon provade med en bannan som var för mjuk.... Nu äntligen har jag kommit på hur jag skall få en "riktig bild" av händelseförloppet.... det största problem just nu är om jag kommer ihåg hur jag gjorde.:twitcy:... men som ni nu ser så kan vi tydligt se att cellerna klarar inte av ett spänningsfall på ca 4A.... de följer med spänningen ner... jag antar att så skall det inte vara.... eller.?
 

Bilagor

  • Såhär skall det se utt....första lyckad log utan problem den 28-11-2015.jpg
    Såhär skall det se utt....första lyckad log utan problem den 28-11-2015.jpg
    186,6 KB · Visningar: 14

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Spennende, nå er det mer samstemmighet mellom cellene. Loggeren måler direkte på batteriet går jeg ut i fra. Spenningsfallet er noe større enn jeg forventet, men kan det være kontaktproblemer på batteripolene?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Spennende, nå er det mer samstemmighet mellom cellene. Loggeren måler direkte på batteriet går jeg ut i fra. Spenningsfallet er noe større enn jeg forventet, men kan det være kontaktproblemer på batteripolene?

Vist är det spännande Knut... och helt makalöst att kunna se så tydligt hur batteriet uppför sig (även cellllogen) de spetsiga ner kurvorna är när jag kom på att celllog förvränger testen om den är kopplad med datorn samtidigt som den skapar en log....så jag provade då för att se vad som händer på diagrammet. Sen när den blåa linjen går upp då lyser solen på panelerna och Votronic:en laddar så gott det går...
Ang kontaktproblem i kopplingarna så har jag kollat och kollat... där är inga problem... utan jag är nu nästan 100% säker på att mina celler är inte bra och följer spänningen när den dalar.. annars borde där ju bli en rak linje vid 4 A belastning....för de diagram jag har sett så är urladdningskurvorna raka även vid 1C och mer.... När min laddare kommer då skall det bli intressant att se hur de uppför sig vid 25A laddning.... och lyckas jag att full ladda batteriet kommer jag att göra en "dumpnings test" och då om något kommer vi att se om cellerna håller vad de lovar... men just nu så får vi hålla tillgodo med fina färggranna kurvor... Önskar alla på Hbk en underbar dag..

Kram Wovi & Peter


På bilden härunder kan vi också se när solen lyser på min solpaneler .... då går den blå linjen upp... och nästan alla celler följer efter :swoon: för att sen åka ner i djupet.... :confused:
 

Bilagor

  • 28-11-2015 log 3.jpg
    28-11-2015 log 3.jpg
    232,8 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen