• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
En god vän (även HBK) som har värmepump sedan många år har lyckats få varmare i sitt gamla hus till en lägre kostnad. Orsaken är att radiatorer i hus som ursprungligen uppvärmdes med kol, koks eller ved har för låg effekt med värmepumpar som inte kan producera lika varmt vatten som de är dimensionerade för.

I vännens hus från sekelskiftet skickade värmepumpen ut cirka 48 gradigt vatten till radiatorerna och fick tillbaka 38 gradigt vatten. Det gör att värmepumpen arbetade med låg verkningsgrad till hög kostnad. Samtidig som husets invånare frös.

Lösningen var att ”förlänga” ledningarna (tvårörssystem) och sätta in några aerotemper (radiatorer med fläkt) på strategiska ställen i huset. Dessutom en extra cirkulationspump för att kompensera för tryckfaller i de nya ledningarna med 15 mm rör (det övriga huset har 1”och 3/4”).

Resultatet blev dels att det blev varmare i huset, men också att värmepumpen verkningsgrad ökade eftersom returvattnet hade kylts ner till cirka 25 grader. Som grädde på mosen sänktes uppvärmningskostnaden med nästan 30 %.
Undrens tid är ännu inte förbi.
//Conny
 

pelsa.608

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
14162
Medlemskap
2025
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Hej!
En god vän (även HBK) som har värmepump sedan många år har lyckats få varmare i sitt gamla hus till en lägre kostnad. Orsaken är att radiatorer i hus som ursprungligen uppvärmdes med kol, koks eller ved har för låg effekt med värmepumpar som inte kan producera lika varmt vatten som de är dimensionerade för.

I vännens hus från sekelskiftet skickade värmepumpen ut cirka 48 gradigt vatten till radiatorerna och fick tillbaka 38 gradigt vatten. Det gör att värmepumpen arbetade med låg verkningsgrad till hög kostnad. Samtidig som husets invånare frös.

Lösningen var att ”förlänga” ledningarna (tvårörssystem) och sätta in några aerotemper (radiatorer med fläkt) på strategiska ställen i huset. Dessutom en extra cirkulationspump för att kompensera för tryckfaller i de nya ledningarna med 15 mm rör (det övriga huset har 1”och 3/4”).

Resultatet blev dels att det blev varmare i huset, men också att värmepumpen verkningsgrad ökade eftersom returvattnet hade kylts ner till cirka 25 grader. Som grädde på mosen sänktes uppvärmningskostnaden med nästan 30 %.
Undrens tid är ännu inte förbi.
//Conny

Vore intressant att veta om detta gäller ett Jord/Bergvärmesyst. eller ett Luft/Vatten system?
Har en Son som har ett liknande problem med Luft/Vatten system + Acumulatortank.:confused:
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Jag har luft/vattenpump (Nibe), och den får inte ha för stor differens c.a. 6-max9 grader enligt min rörmokare. Har fått så kallade HP-larm, och då upphör
all värmeproduktion. Hade elpatronerna gått in automatiskt så skulle det åtminstone vara varmt, men allt dör. Tveksam om det är färdigutvecklat ännu. Hälsningar Göran Hellman
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Hej!
Han har ett bergvärmepump.
Principen bygger på att man inte kan ”kräma ut” tillräcklig mycket värme ur vattnet med radiatorerna oavsett värmesystem.

Kontrollera om skillnaden mellan ut- och inkommande vatten är liten så att det går att plocka ut mer före värmepumpen/ackumulatortanken.
//Conny

PS
Jag tar personligen alla rörmokares utsago med en mycket stor nypa salt mot bakgrund av min erfarenhet.
Nibe har utan jämförelse den allra sämsta handboken till utrustning jag någonsin läst, så mot den bakgrunden finns det dessutom all anledning att tvivla på allt vad någon säger.

Göran, jag skulle hänga på luren/mejlen till Nibe för att få saken utredd.
DS
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Om ni bara visste hur många hus som har en fel värmesystemsinjustering.
Rörmokarna litar jag mer på än dom som säljer ex bergvärmepumpar.


Alla system kräver en rätt balans och det är ingenting en säljare bryr sig om. Säljaren vill bara sälja och tittar bara på tidigare förbrukningar och tar inte hänsyn till om det är ett högtempsystem eller lågtempsystem.


Vill ni förbättra ert system eller har andra frågor/problem, besök. Värmepumpsforum - Allt om värmepump och värmepumpar
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Hej!
En god vän (även HBK) som har värmepump sedan många år har lyckats få varmare i sitt gamla hus till en lägre kostnad. Orsaken är att radiatorer i hus som ursprungligen uppvärmdes med kol, koks eller ved har för låg effekt med värmepumpar som inte kan producera lika varmt vatten som de är dimensionerade för.

I vännens hus från sekelskiftet skickade värmepumpen ut cirka 48 gradigt vatten till radiatorerna och fick tillbaka 38 gradigt vatten. Det gör att värmepumpen arbetade med låg verkningsgrad till hög kostnad. Samtidig som husets invånare frös.

Lösningen var att ”förlänga” ledningarna (tvårörssystem) och sätta in några aerotemper (radiatorer med fläkt) på strategiska ställen i huset. Dessutom en extra cirkulationspump för att kompensera för tryckfaller i de nya ledningarna med 15 mm rör (det övriga huset har 1”och 3/4”).

Resultatet blev dels att det blev varmare i huset, men också att värmepumpen verkningsgrad ökade eftersom returvattnet hade kylts ner till cirka 25 grader. Som grädde på mosen sänktes uppvärmningskostnaden med nästan 30 %.
Undrens tid är ännu inte förbi.
//Conny

Din vän har ett lågtempsystem men eftersom det är från sekelskiftet har han dålig isolering som gjorde att han behövde hög framledningstemperatur, nu fick han öka på elementytan ytterligare men han borde även se över isoleringen i tak och väggar, men förmodligen även i golven.

Alla hus är unika.:)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Jag har luft/vattenpump (Nibe), och den får inte ha för stor differens c.a. 6-max9 grader enligt min rörmokare. Har fått så kallade HP-larm, och då upphör
all värmeproduktion. Hade elpatronerna gått in automatiskt så skulle det åtminstone vara varmt, men allt dör. Tveksam om det är färdigutvecklat ännu. Hälsningar Göran Hellman

Det finns flera olika temperaturer man vill ha koll på, skillnaden över elementet som ska vara ca 6 grader är det mer, öka cirkulationspumpen och är det mindre sänk farten på vattnet. Alternativ kanske sänka värmekurvan.

Ditt HP larm är inte samma sak, ni får garanterat hjälp på värmepumpsforum.com ALLTID gratis rådgivning, kostar ingenting att bli medlem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Om ni bara visste hur många hus som har en fel värmesystemsinjustering.
Rörmokarna litar jag mer på än dom som säljer ex bergvärmepumpar.


Alla system kräver en rätt balans och det är ingenting en säljare bryr sig om. Säljaren vill bara sälja och tittar bara på tidigare förbrukningar och tar inte hänsyn till om det är ett högtempsystem eller lågtempsystem.


Vill ni förbättra ert system eller har andra frågor/problem, besök. Värmepumpsforum - Allt om värmepump och värmepumpar


Väldigt bra forum, rekommenderas, precis så gjorde jag för 6år sedan, gick in och lusläste allt om bergvärme, kom då fram till att välja Thermia's värsta modell, den verkade ha minst problem, inte haft ett problem bara går och går och spar pengar under tiden.

Samma med detta forum, väldigt bra ifall man vill veta vilka husbilar som lider av div. problem, och sen göra sitt val.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Fick en leverans idag.:)
Thermia Diplomat 16kw

Jag jobbar inte med värmepumpar utan har ett lite extrahus på jobbet.

Måste säga för att det ska bli en bra balans, Daikin har en fin pump och även Nibe, det finns säkert fler andra bra märken.

Men vi valde Diplomaten för att den har få finesser som kommer kosta skjortan i framtiden, om dom går sönder. Vi gör en avancerad inkoppling för att få ner driftkostnaderna istället med 100% effekttäckning för att minimera tillsatselen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Fick en leverans idag.:)
Thermia Diplomat 16kw

Jag jobbar inte med värmepumpar utan har ett lite extrahus på jobbet.

Måste säga för att det ska bli en bra balans, Daikin har en fin pump och även Nibe, det finns säkert fler andra bra märken.

Men vi valde Diplomaten för att den har få finesser som kommer kosta skjortan i framtiden, om dom går sönder. Vi gör en avancerad inkoppling för att få ner driftkostnaderna istället med 100% effekttäckning för att minimera tillsatselen.

Det stämmer säkert, men när vi köpte vår Diplomat Optimum 3G (12kW) så var den en helt ny modell, och ensam om sin teknik, fint med "gratis" varmvatten den kalla årstiden,
vår ger nästan 90°C tappvatten när det är som kallast ute, på bara värmepumpen, har blockerat elpatronerna, klarar ändå värmebehovet ner till ca -25°C, har 2st. borrhål på totalt 240m.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Din vän har ett lågtempsystem men eftersom det är från sekelskiftet har han dålig isolering som gjorde att han behövde hög framledningstemperatur, nu fick han öka på elementytan ytterligare men han borde även se över isoleringen i tak och väggar, men förmodligen även i golven.
Alla hus är unika.:)
Hej!
Ja, det är riktigt men hans stenhus är närmast kulturminnesmärkt inklusive radiatorerna som står med "tassar" på golvet så han vill/kan inte göra några ändringar i det befinliga. För annars finns det enklare sätt att åstadkomma samma sak.

Det är ingen risk att han missat andra åtgärder för han är på sätt och vis i energibranschen.
//Conny
PS
Är det någon som vet var jag hittar värden för gamla typer av raditorer?
DS
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Själv har jag en CTC luft-vatten. Problemet med den är att elpatronerna går in för mycket så jag försöker köra bara på pumpen så länge det går. Ibland kan man också t ex bli helt utan varmvatten, så min pump lever sitt eget liv :) Installerades 2008 och 4 år senare fick jag byta kompressorn :( Är ganska missnöjd med denna dyra investering! Däremot har jag själv installerat en billig luft-luft pump från Jula som fortfarande efter nästan 10 år fungerar perfekt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Det stämmer säkert, men när vi köpte vår Diplomat Optimum 3G (12kW) så var den en helt ny modell, och ensam om sin teknik, fint med "gratis" varmvatten den kalla årstiden,
vår ger nästan 90°C tappvatten när det är som kallast ute, på bara värmepumpen, har blockerat elpatronerna, klarar ändå värmebehovet ner till ca -25°C, har 2st. borrhål på totalt 240m.

Då har du spärrat elpatronen till radiatorerna/elementen men inte till tappvattnet, det är omöjligt att få nästan 90°C med enbart pumpen.

Du borde se över pumpen och ställa ner varmvattnet rejält.
Du kan aldrig få gratis varmvatten, inte ens med den pumpen.

Läs mer på Värmepumpsforum om du inte tror på mig;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: VARMARE TILL LÄGRE KOSTNAD

Då har du spärrat elpatronen till radiatorerna/elementen men inte till tappvattnet, det är omöjligt att få nästan 90°C med enbart pumpen.

Du borde se över pumpen och ställa ner varmvattnet rejält.
Du kan aldrig få gratis varmvatten, inte ens med den pumpen.

Läs mer på Värmepumpsforum om du inte tror på mig;)

Det finns inget som heter gratis, heter det ju.
Men jag loggar det mesta på pannan, har även separat digital elmätare installerad på den, och elpatronerna används endast på sommaren,
då jag var 14: dag låter en patron göra en "legionella-körning"
då pannan inte ger något "gratis-varmvatten" ifall inget värmebehov föreligger.

Jag trodde inte heller på detta innan installationen, men vid kall vinter lägre än -10°C
då pannan har längre gångtider så har jag mätt upp +89°C på varmvattnet, och helt utan hjälp av elpatroner, det var ett krav när jag valde panna att den skulle klara hela värmebehovet utan tillsatsvärme, vilket den gör ner till -25°C.
Blir det kallare än det så släpper jag på 1 av 3 elpatroner (3kW i varje).

Får då en mometanförbrukning på 6,5kW/h.

Edit: högsta momentanförbrukning vid "full sprutt" på vintern ska de va =6,5kW/h

Thermia's "unika" hetgasväxlare fixar tricket, tro't om du vill :)
 
Senast ändrad:
Toppen