• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta takfönster, vilken tätning?

F

F.d. 25406

Guest
Hej,
Det började droppa från vårat takfönster i Somras :(
Jag gjort flera försök att täppa till läckan men misslyckats...
Så nu återstår bara att täta om takluckefönstret, först montera ut det, göra rent och sätta tillbaka det.

Har några frågor som jag hoppas att forumet kan hjälpa mig med:
- Vilket tätningsmedel? (lokala husbilaffären sa botyl och inte Sikaflex 291 som jag trodde)
- Vilket rengöringsmedel?
- Hur lång tid tar det, räcker en dag? (har inget garage)

Tack på förhand, orolig för höstrusket...

/Ove
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta takfönster, vilken tätning?

Normalt er det butyl ved alle luker, med unntak Magic-vent og fantastic. Disse brukes det silikon til - eneste sted på husbiler jeg har funnet silikon fra fabrikk.

Skru løs og skrap vekk all gammel masse fra ramme og omgivelse. Legg på ny og skru sammen - regn med en halv dag fordi du kke har gjort jobben tidligere. En øvet kan gjøre det hele på omlag en time. Er det tidelig å se hvor vatnet har trengt igjennom så vask med litt tynner eller bensin slk at butylen fester godt.

Om du bruker butyl bånd eller fra tub spiller ingen rolle, men sørg for at det er en sammenhengende streng hele veien rundt og at den er bred nok til at det tyter ut litt hele veien når du strammer til.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Byta takfönster, vilken tätning?

Det mesta kan man skrapa bort med en spackel, men ta inte i så att färgen följer med. Använd en klump av den gamla butylen som du skrapar loss för att gnugga bort resten med. Räkna med att det sliter på skinnet att gnugga bort den gamla butylen.
Använd en butyl av bra kvalitet, inte Biltemas den blir grynig efter ett tag.
Ta sedan inte i för kung och fosterland när du skruvar tillbaka den inre ramen. Bara så mycket att butylen flyter ut runt den yttre ramen och att det ser jämt och fint ut. Drar man skruvarna för hårt lägger sig den inre ramen ojämnt mot innertaket.
EssoJ
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Byta takfönster, vilken tätning?

Tack för era svar :)

En följdfråga, jag googlade och hittade ingen affär som säljer Bostik 1590 Butylmassa (finns säkert, men inget som syntes i googlingen)

Däremot hittade jag liknande Sikaflex 710 som finns i en affär i närheten, skulle denna funka?
Sikaflex 710 (SeaSea Båttillbehör)

"Butylgummibaserad tätningsmassa som med hjälp av luftens syre härdar till en plastisk massa med låg elasticitetsmodul. God vidhäftning mot glas, aluminium, trä, metall, gummi samt de flesta plaster, dock inte PE, PP, Teflon och vissa mjukgjorda plaster. Beständig mot vatten, utspädda kemikalier samt UV-strålar. För tätning av överlappsfogar inom karosseri-, fordons-, båttillverkning samt övrig industri där demontering skall ske i framtiden."
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Byta takfönster, vilken tätning?

Biltemas Butyl fungerar mycket bra, pris under 40:- kronor.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta takfönster, vilken tätning?

Biltemas Butyl fungerar mycket bra, pris under 40:- kronor.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, njae Biltemas butyl är lite tråkigt kletig vid montering. Men det kan man stå ut med.
Men som EssoJ skriver. Efter några år så blir den lite underligt grynig. Det märks först på det som ligger lite synligt, men när/om man plockar bort något efter några eller flera år som är tätat med den, så har även det som ligger i kläm intagit en konsistens som inte inger något förtroende tyvärr.
Den kan ju ev. ha förbättrats vid tillverkningen de sista åren, men det märks ju inte förrän om ytterligare några år.

Det är väl tveksamt att en sådan produkt får ett tillägg i katalogen.
"NU I NYTT OCH ÅLDRINGSBESTÄNDIGT UTFÖRANDE" även om så vore fallet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Byta takfönster, vilken tätning?

Det är så mycket arbete med att ta bort gammal butyl. Så jag skulle inte chansa med att använda Biltemas butyl. Jag valde Sika lastomer 710. Kostar ca 100kr per patron.
Ha det
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Byta takfönster, vilken tätning?

Jag böt luckan idag,.jag använde sikaflex710 vit, jag tyckte det gick bra, hoppas att den håller flera år :)
Tack för alla tips!
Ove
 
Toppen