• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp, bilder i MS Word flyttar sig!

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
En vädjan om hjälp med MS Word:

Jag brukar skriva en resedagbok när vi är ute på långresa med husbilen. Denna brukar jag sedan sätta ihop med lite bilder och göra ett slags fotoresedagbok av. Förr gjorde jag detta lay outarbete i Page Maker vilket gav en stor precision och flexibilitet vid placeringen av bilderna och texten. För ett par år sedan slutade dock detta program att fungera och det gick inte att återinstallera heller (programmet var från slutet av förra seklet).

Nu gör jag detta arbete i Word vilket känns betydligt bökigare och mindre flexibelt, antagligen för att jag inte kunnat lära mig detta oändliga utbud av funktioner som finns i programmet. Något som jag råkat ut för är att bilderna flyttar sig efter at jag lagt ut dem där jag vill ha dem och sparat. De flyttar sig inte mycket, kanske en millimeter. Till råga på allt så gäller det inte alla bilder, bara några stycken här och där i dokumentet. Varför blir det så?

Ännu värre är det när jag skall spara ner det i PDF-format. Då tycks nästan alla bilder flytta sig ca en millimeter neråt, alltid neråt. Detta kan jag kanske stå ut med med tanke på att programmet jag använder är ganska gammalt och förmodligen behöver ersättas med något modernare.

Min huvudsakliga fråga är varför bilderna flyttar sig i MS Word. Varför är det inte alla bilder och varför flyttar de sig alltid neråt? Går det att ställa in någon sorts precisionsnivå i programmet så att det jag vill ha också blir det jag får?

Observera att alla svar om fiffiga program för paddor som gör jobbet med ett par enstaka knapptryckningar och på ett par sekunder undanbedes. Jag vill göra min lay out själv för att få det som jag vill ha det, inte som någon annan tycker att jag skall ha det.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, bilder i MS Word flyttar sig!

Hej Michael!
Jag har precis samma problem då jag gjort rätt så omfattande beskrivningar med text och bilder, dock tycker jag att jag behärskar tekniken ganska bra vid det här laget. Men bökigt är det.

1. När jag kopierat in en bild i ditt dokument så klicka jag på höger musknapp och välja ”Formatera bild” och därefter ”Layout”, ”Annan” och ”Inställningar”. Jag väljer alltid ”Annan” för att flytta runt bilden i första skedet

2. Där kan jag välja bildläge med ganska god precision antingen genom att höja/sänka värdet eller skriva in värdet med två decimaler. Det är speciellt användbart då jag vill flytta bilen i små steg.

3. Jag väljer vanligtvis att ändra ”till höger om” respektive ”under” till ”Sida”.

4. Då flera bilder skall stå tillsammans skall de ha liknande inställningar (exempelvis ”Annan”) för att det inte skall spöka. I det fallet väljer jag att markera alla bilderna och via höger musknapp ”Gruppera” för att låsa deras inbördes placering.

5. Om alla bilder i en grupp har liknande inställningar så brukar det gå att positionera gruppen enligt ovan som om de bara vore en bild. Om inte, så väljer jag ”Gruppera”, ”Dela upp grupp” och sedan liknande inställningar innan jag åter grupperar.

6. Jag genererar mina PDF med CutePDF Writer men kan inte minnas att de flyttar sig men däremot ändrar storlek så att de blir smalare, vilket jag kan kompensera för i Word innan jag skapar PDF.

Avslutningsvis så är min uppfattning att Word har en del konstigheter för sig även i andra sammanhang som dessutom skiljer sig från version till version.
//Conny

PS
Återkom här eller via mejl om det är något jag har missat
DS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp, bilder i MS Word flyttar sig!

Når word roter for mye hender det at en kan komme rundt problemene ved å ta dokumentet opp LibreOffice write - gjøre endringene der og lagre. Gjør en noe som word-formatet ikke støtter så får en beskjed om at deler av formateringen kan forsvinne om en lagrer i word-format.

Selv bruker vi nå MS Office 2013 med et Office-365 Home Network abonnement, men har og LibreOffice innstallert.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, bilder i MS Word flyttar sig!

Conny, tack för ditt informativa och strukturerade svar på mitt problem. Tyvärr hittar jag inte de menyer och val som du beskriver. Det beror kanske på att vi använder olika versioner. Jag har Word 2007 under Windows7.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, bilder i MS Word flyttar sig!

Prova att högerklicka på bilden, välj sedan formatera bild, sedan layout och till sist markera "tätt".

Jag brukar göra så för att kunna dra bilderna dit jag vill och få dem att ligga kvar.

/Håkan
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, bilder i MS Word flyttar sig!

Conny, tack för ditt informativa och strukturerade svar på mitt problem. Tyvärr hittar jag inte de menyer och val som du beskriver. Det beror kanske på att vi använder olika versioner. Jag har Word 2007 under Windows7.
Hej!
Jag ser att jag glömde att nämna att du skall markera bilden när du trycker på höger musknapp.

Vad jag vet så finns samtliga funktioner i alla versioner även om det kanske kan se lite olika ut. Jag använder Word 2002.

Kanske kan bifogat exempel vara till hjälp.
//Conny
 

Bilagor

  • Exempel.JPG
    Exempel.JPG
    38,5 KB · Visningar: 1

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, bilder i MS Word flyttar sig!

Tack för ditt engagemang i detta och ja, nu hittade jag det under Bildverktyg (efter markering av bild)/Figursättning/Fler layoutalternativ.

Det konstiga är att jag lagt fyra linjer som bildar en ram på mallsidan eller i Sidfoten som det kallas. Bilderna jag lägger in kan jag få att "snäppa" fast mot dessa linjer men trots det så flyttar sig några bilder, inte alla, någon millimeter. Det som är konstigast är just att det inte är alla. Jag kan inte se vad som är olika på respektive bild som flyttar sig respektive inte flyttar sig. Märkliga saker dessa ordbehandlingsprogram!

Jag skall prova att bestämma bildläget numeriskt när jag kommer hem från en kort semester. Det handlar ju om att bestämma läget på mina ritade linjer och sedan ge samma värde på lämplig sida av bilden. Därefter blir det spännande att se om vissa bilder fortfarande envisas med att flytta på sig när jag sparar.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, bilder i MS Word flyttar sig!

Hej!
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp men vid mer "avancerade" dokument så skapar jag först en tabell med flera kolumner och rader för att positionera texter och bilder.

När jag är klar så markerar jag tabellen och väljer "Format", "Kantlinjer och fyllning...", "Kantlinjer" och "Ingen" för att dölja tabellens linjer.
//Conny
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Hjälp, bilder i MS Word flyttar sig!

Jeg er også vant til å jobbe i Indesign og sliter i likhet med Michael med plasseringer av objekter i word og forsåvidt programmer som benyttes til nettpublisering. Jeg har valgt samme metode som Conny beskriver med tabeller med kolonner og rader. Da får jeg litt mer styring på ting
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen