• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att köpa e-bok

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa e-bok

Jag läser gärna deckare och romaner. Finns en hel del på biblioteken av den sorten.
Dock oroande signaler för framtiden. Avtalen om e-böcker sägs dels vara för dyra för biblioteken - alltför många verkar ha hakat på trenden. Dels säger någon av leverantörerna att dom får för lite betalt - e-bok-lånen kannibaliserar på bokförsäljningen...
Får se vart det tar vägen.

På Amazon bestämmer författaren/förläggaren betydligt mer. Problemet i Sverige är just att alla vill ha för mycket betalt. Det går inte att skylla på översättningskostnader när författaren är svensk.
När Stieg Larssons böcker var hyggligt fräscha kostade en e-bok i Sverige knappa 150:-, på Amazon kostade samma bok 40:- översatt till Engelska...

I förrgår la jag en förhandsorder på Ken Follets rykande färska bok (släpps på min födelsedag, 16 september, £8.70). Dom andra kom som förslag efter att jag läst Andy McNabs böcker (han som skrev Bravo two zero)

Peter :)
 

Bilagor

  • amazonorder.jpg
    amazonorder.jpg
    253,5 KB · Visningar: 6

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa e-bok

Jag har läsplattan Letto. Via datorn (Mac Book), från Elib.se lånar jag böcker hela tiden, utbudet på eböcker är stort, till Adobe Digital Editions 2.0, sedan för jag över dem till läsplatta. Enkelt och bra.
Elisabeth
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Att köpa e-bok

Det går alldeles utmärkt att läsa böcker på iPad. Bra i ställningar. Vi läser också tidningarna på nätet, både DN och Aftonbladet, otroligt mycket billigare är papperstidningen. Rekommenderas!:)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa e-bok

Det går alldeles utmärkt att läsa böcker på iPad. Bra i ställningar. Vi läser också tidningarna på nätet, både DN och Aftonbladet, otroligt mycket billigare är papperstidningen. Rekommenderas!:)

Det går, men kan aldrig jämföras med en dedikerad läsplatta. Skillnaden är enorm (jag vet, jag har och läser på bägge).

Peter :)
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: Att köpa e-bok

Vi köpte en till läsplatta av märket Sony Reader PRS-T3.
Den finns på NetOnNet. Det tog tre dagar och kostade 1390 kr.
Den finns alltså fortfarande som tur är. Jättebra!
Hälsning Anita

(Reader Bookstore har "gått över" eller "köpts upp" av Kobo Bookstore men funkar på samma sätt. Lättast är att inte ansluta till nätet utan bara föra över frön sin dator.)
 
Toppen