• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

F

F.d. 50078

Guest
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Hej igen.
Har sett kommentarerna.

När det gäller förregistrering använde jag fel ord. Ursäkta.
Regeln gäller bilar som har varit påställda d.v.s varit i trafik.
Mycket vanligt att bilar ställs på en dag för att sedan ställas av igen.
För dessa bilar går det inte att få tillbaka tysk moms.

Ska bli intressant att se fortsättningen vad gäller undantagsregeln för körkort.
Har fått mina uppgifter från en tysk husbilsuthyrare.

M.v.h.//B-O
 
J

Jarn

Guest
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Hej igen.
Har sett kommentarerna.

När det gäller förregistrering använde jag fel ord. Ursäkta.
Regeln gäller bilar som har varit påställda d.v.s varit i trafik.
Mycket vanligt att bilar ställs på en dag för att sedan ställas av igen.
För dessa bilar går det inte att få tillbaka tysk moms.

Ska bli intressant att se fortsättningen vad gäller undantagsregeln för körkort.
Har fått mina uppgifter från en tysk husbilsuthyrare.

M.v.h.//B-O
Momsen har ingen koppling i sig till registreringen, utan principen är att du skall endast betala moms i ett land.
Att den har varit inregistrerad en dag, vecka eller månad i Tyskland betyder att du betalar svensk moms. Med ett intyg från Skattekontoret så behöver du då inte betala tysk moms.
Min senaste husbil var inreggad en dag veckan före jag köpte den.
Två husbilar innan den, köpte jag en som varit inregistrerad några dagar, tre veckor innan och där var det heller inga problem.
Problem kan det däremot fortfarande vara hos några mindre handlare i Tyskland som inte har riktig koll på hur det fungerar med momsen när de säljer till Sverige.
Träffade på en handlare i vintras som vägrade sälja till Sverige med motiveringen att han måste först betala in momsen och sedan vänta i flera månader innan han fick tillbaka den.
Vilket inte stämmer om det görs rätt.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Pålle, jag vet inte hur många husbilar du importerat men det är faktiskt så att husbilar och personbilar är samma klass i Tyskland så länge de har 4 hjul och kan ta max 8 personer. Klassen heter M1.
Därav inga problem att köra med svenskt B kort tagit före 1996. (I Tyskland 1999), så länge den inte väger över 7,5 ton.

Om bilen har dubbelmontage (d v s 6 hjul) gäller inte denna regel då?
 
J

Jarn

Guest
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Förlåt mig, skall vara minst 4 hjul.

Huvudklass är M och underklass M1 för husbilar.


Klasse M
Kraftfahrzeuge zur Personenbeförderung mit mindestens vier Rädern (umgangssprachlich PKW, Wohnmobile und Busse) sowie Kraftfahrzeuge zur Personenbeförderung mit drei Rädern und einer zulässigen Gesamtmasse über 1 t.

Klasse M1:
Fahrzeuge zur Personenbeförderung mit höchstens acht Sitzplätzen außer dem Fahrersitz (umgangssprachlich PKW und Wohnmobile).
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Förlåt mig, skall vara minst 4 hjul.

Huvudklass är M och underklass M1 för husbilar.


Klasse M
Kraftfahrzeuge zur Personenbeförderung mit mindestens vier Rädern (umgangssprachlich PKW, Wohnmobile und Busse) sowie Kraftfahrzeuge zur Personenbeförderung mit drei Rädern und einer zulässigen Gesamtmasse über 1 t.

Klasse M1:
Fahrzeuge zur Personenbeförderung mit höchstens acht Sitzplätzen außer dem Fahrersitz (umgangssprachlich PKW und Wohnmobile).

Tack för info - kan man få diskutera import direkt med dej?
Ingemar
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Exportregistrering och tillfällig trafikförsäkring brukar handlarna hjälpa till med. Acceptera enbart "röda" skyltar. Kostar några tusenlappar. Tyvärr kan denna hantering ta längre tid och vara mer byråkratisk än man kan ana.

Tänk på att exportförsäkringen enbart är en trafikförsäkring.
Kan bli duktigt kostsamt om du får skador på HBn som brand,stöld eller annan olycka eller åverkan.

När jag har handlat i Tyskland har jag helförsäkrat bilen hos mitt egna förs bolag på chassienumret.( gäller 30dagar)

Känns betydligt tryggare + att du inte behöver den dyra tyska förs.

Hejs
Claes 105
 
J

Jarn

Guest
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Tack för info - kan man få diskutera import direkt med dej?
Ingemar

Hej Ingemar, det går jättebra, jag fick ett mail från dig i somras när jag var i Italien, men mitt e-post program sa att adressen var ogiltig när jag svarade dig.
Sedan skickade jag ett mail här via Husbilsklubben också men fick inget svar.

Jag har ju en hemsida där mina kontaktuppgifter står, både mail och mobilnummer.
Tyvärr kan jag ju inte lämna den här då det räknas som reklam.......

Prova att sända mig ett mail eller PM här via HBK så får vi se om vi kan få kontakt på det sättet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Ta hjälp av Roland, han har hjälpt oss + flera vi känner, han är absolut toppen och har koll på det mesta!

/Ludde
 
M

mtb bengt

Guest
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Hej !
jag har nyligen köpt en ny hymer B-klass
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Exportregistrering och tillfällig trafikförsäkring brukar handlarna hjälpa till med. Acceptera enbart "röda" skyltar. Kostar några tusenlappar. Tyvärr kan denna hantering ta längre tid och vara mer byråkratisk än man kan ana.

Tänk på att exportförsäkringen enbart är en trafikförsäkring.
Kan bli duktigt kostsamt om du får skador på HBn som brand,stöld eller annan olycka eller åverkan.

När jag har handlat i Tyskland har jag helförsäkrat bilen hos mitt egna förs bolag på chassienumret.( gäller 30dagar)

Känns betydligt tryggare + att du inte behöver den dyra tyska förs.

Hejs
Claes 105

Bra att veta är också att den svenska försäkringen gäller i 30 dagar men du får endast köra fordonet i 7 dagar i Sverige om du inte har fått en godkänd ursprungskontroll och i tillägg fått godkänt och betalt för en tillfällig registrering.

Tror det är många som tror det är ok att köra 30 dagar på denna försäkring och tyska exportskyltar. Man blandar ihop försäkringens giltighet med registreringens giltighet.

Köp därför inte skyltar i Tyskland för mer än 7 dagar + restiden från handlaren till svenska gränsen.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Helt riktigt, men man får ett heltäckande förs skydd för hemresan, istället för bara trafikförs.

Hejs
Claes 105
 

Robino

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
20977
Medlemskap
2024
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Hej Bengt!
Kan du rekommendera den firman du köpte Hymern av? // Robin, Kba
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: tips önskas inför köp av ny husbil i Tyskland

Kanske inte samma firma, men http://www.duerrwang.de/ har jag goda erfarenheter av.
Köpte en ny N+B för ett par år sedan, och är enligt de själva en av de största i Tyskland på Hymer.

Jag och en kompis har båda köpt bilar därifrån, en NB och en Hymer, och är jättenöjda. Vi tog hjälp av Per Pedersen på Husbilsshopen i Helsingborg. Han löste allt av importen på bästa sätt.
 
Toppen