• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högtryck på Campingar

Ulf Långberg

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
937
Medlemskap
2021
Angående ett inlägg i en Lokaltidning. Högtryck på Sveriges Campingar.

”Men”, säger en Representant för Sveriges Campingar, Vi märker ”av” de Gratis ställplatserna.
Många av dem som har dyra husbilar borde egentligen ha råd att stå på camping.
I samma mening klagar dom på att det är högtryck o fullt på sina campingar, och ständigt i behov av att bygga ut.

Som alla vet har Moder Natur en förmåga att sträva efter neutralt väder, och semestrar återgår till grå vardag, så nu har vi snart lågtrycken och försörjnings bördan över oss, vilket innebär öde campingplatser.
Men vi Husbilsägare som nyttjar vårt boende året runt, borde vara en god inkomstkälla för Campingägarna om priserna var mer relevanta.
En husbil är dyrare, obekvämare att köra och har (troligen) usel krocksäkerhet, men man föredrar ändå friheten med en husbil framför en husvagn.
En husbil är kanske mellan 2-3 gånger så dyr som en husvagn av mostvarande ålder. Eftersom den dessutom är mer komplicerad borde man räkna med kortare livslängd, och dyrare underhåll.
Besiktningskostnaden är väl närmast försumbar medan försäkring och bilskatt på totalt kanske 6.000:-/år tillkommer för husbilen ävenom man förstås kan ställa av den om man inte vill använda den på ett tag. Totalt kanske man kan räkna med en årskostnad på sådär 10.000:-/år för en husvagn och 35.000:-/år för en husbil, plus rörliga kostnader.
Alltså - en husvagn passar bättre för ett planerat semesterfirande med det sociala liv som hör till campingar medan en husbil passar bättre för spontana ensamvargars kringflackande.
Ändå kräver Sveriges Campingägare att vi Husbilsägare ska betala samma dygnsavgift som HusvagnsEkipage.
Åker man utomlands, t.ex Tyskland, har ”varje” Stad eller by ”samhälle” ordnat Ställplats för Husbil, likt parkering för personbil, i regel med automat för tömning och påfyllning av vatten, för en försumbar kostnad.
Här hemma har man inte insett fördelen med Besökande Husbilsturister hos Museum, näringsidkare, restauranger, bensinstationer, verkstäder mm.mm,”ännu.” Man kan göra pluslistan hur lång som helst.
Lyckligtvis finns det några Kommuner som förstått nettovinsten av turist tillströmningen.

Camping är ett boende som nästan alltid är förlagd en bit från samhället, bycentrum, utan närhet till allt som tidigare nämndes.
Borde då inte Campingplats ägarna inse att ”Snabbstopp med övernattning och Tömning och Påfyllning”, (finns redan på de flesta campingar),
ökar deras Inkomster, istället för att skrämma bort oss Husbilsägare från sina dyra ”Turistanläggningar”?

Wikipedia
Camping är en variant av turism där man bor i tält, husvagn, husbil, stugby eller liknande, men inte på hotell, vandrarhem eller under bar himmel. Vanligen färdas campingturisten med motorfordon, cykel, eller båt. Om man bor under bar himmel, vandrar till fots eller färdas med kanot, brukar man i stället tala om hajk.
Camping är Sveriges vanligaste kommersiella boendeform för turism och står för cirka en tredjedel av alla gästnätter. Sommartid (juni-aug) är 45,4 procent av alla kommersiella gästnätter förlagda på campingplatser. (hotell, vandrarhem och stugbyar står för mindre än 50*procent). Graden av service är klassificerad med ett nationellt stjärnsystem där fem stjärnor innebär den högsta servicegraden. Vintertid är flertalet campingplatser stängda, men upplåter ofta platser för husvagnsuppställning över säsongen eller årsvis.
Merparten av Sveriges större och mer etablerade campingplatser är medlemmar i SCR (Sveriges Campingföretagares Riksförbund) och för att campa på dessa platser krävs ett CCS-kort (Camping Card Scandinavia).
Bland svenska campingkedjor märks Regenbogen, Nordic Camping, Public Camp, First Camp, Family Camp och Grönklitt-gruppen.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Högtryck på Campingar

Svaret på att vi har så få, citynära ställplatser till vettiga pengar, som i många andra länder finns i sista stycket som börjar med merparten av Sveriges större osv. Och det stavas SCR!

//Tommy
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Högtryck på Campingar

Det är väl självklart att camping ägare vill ha in våra fordon på deras anläggningar, dom är ju företagare och konkurrerande ställplats anordningar lär ju inte dyka upp allt för många om man läser denna länk http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/654692 , jag vet inte men inte skulle jag bygga någon ställplats om folks beteende är som i Halmstad enligt denna tråd, lite moment 22. Men att det är Scr:s fel köper jag inte, får nog titta lite folket med husbilar istället.. Om efterfrågan finns kommer nog tjänsterna förr eller senare så länge dom nyttjas...
 

Ulf Långberg

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
937
Medlemskap
2021
Sv: Högtryck på Campingar

Jag vill kommentera ditt inlägg efter som du är tveksam om folket med husbilar. Den nämnda Stplz i Halmstad är idagsläget färdigställd och alldeles utmärkt, men när bilden i inlägget togs var den inte det.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Högtryck på Campingar

Campingägarna vill ha in oss Aug-maj, annars föredrar dom förmodligen husvagnar som oftast ligger kvar lite längre än oss med husbilar.

Tänkte ringa och boka ett par nätter i Sollefteå camping för en vecka sen, såg då att jag måste boka minst 7nätter enligt hemsidan:mad:
Vi åkte inte ens dit och försökte, vi tog in på Hammarstrands camping istället, passar oss bättre då den är lugnare.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Högtryck på Campingar

tacka fan för att dom vill ha oss på camping så som det såg ut i vestervik som har en ställplats för 100kr men där kajens parkering var belamrad med husbilar och möbler tråkigt säger jag bara men man gräver en grop för andra och faller själv i:spinny:

kan tilläga att det ser likadant ut nu i gränna på parkeringen utan för ställplatsen


har även pratat med en massa folk och det är ju så att många hyr husbil och dom vet inget om regler på ställplats eller parkering ,för att inte prata om alla galna tyskar som ställer sig som dom vill ,så alla som säger att dom har vett och kan alt kan dra nåt gammal översig för de t var nog svunna tider vad jag varit med om.

måste även tillägga att en del husbilsåkare kan inte läsa varken skyltar eller linjer med siffror.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50455

Guest
Sv: Högtryck på Campingar

Det var mycket antaganden och tyvärr mycket sakfel. Kontentan av det du skriver är att du vill bli särbehandlad för att du åker husbil, vilket enligt dig kostar ganska mycket, därför skall det vara billigare för dig. Du tror dessutom att det bara är folk som nyttjar ställplatser som gå på museum, restauranger m.m. Tror nog att husvagnsfolket som bor på campingar är nog så rörliga med sina bilar. Nej jag ställer inte upp på det du skriver.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Högtryck på Campingar

Campingägarna vill ha in oss Aug-maj, annars föredrar dom förmodligen husvagnar som oftast ligger kvar lite längre än oss med husbilar.

Tänkte ringa och boka ett par nätter i Sollefteå camping för en vecka sen, såg då att jag måste boka minst 7nätter enligt hemsidan:mad:
Vi åkte inte ens dit och försökte, vi tog in på Hammarstrands camping istället, passar oss bättre då den är lugnare.

Var på denna camping för c:a en månad sen, hade inga problem med att boka 2 nätter. Vi fick en plats ända nere vid Ångermanälven. Gillade denna campingen, det var också nära in till själva Sollefteå.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Högtryck på Campingar

Rättelse, den var inte 100% färdigställd men kunde användas utan några problem redan då när bilden togs. För info, står man utanför nu så som på bilden åker man på böter.

Jag vill kommentera ditt inlägg efter som du är tveksam om folket med husbilar. Den nämnda Stplz i Halmstad är idagsläget färdigställd och alldeles utmärkt, men när bilden i inlägget togs var den inte det.
 
P

Pumbaa

Guest
Sv: Högtryck på Campingar

I dagens BOHUSLÄNING finns en artikel om "Högtryck på Campingar". Här uppger man att årets säsong kommer att gå till historien som en av de absolut bästa. Inge Löfgren på Löfgrens Camping i Lysekil uppger att han kan ta emot EN av hundra, som ringer och vill in på hans camping. Samme Inge Löfgren sitter i Lysekils kommun och motarbetar allt vad ställplatser heter. (Han är numera som tur är tämligen ensam i sina åsikter). Trots att han har mer än fullt på sin campingplats anser han fortfarande att alla husbilar skall in på Campingplats. Jag tolkar detta som att de som inte får plats på Campingen INTE är välkomna till Lysekil i Inge Löfgrens värld! Han ondgör sig bl.a över de platser som anordnats på Grötö och på Båtuppställningsplatsen nedanför infarten till stan!
Hoppas alla ni som skall se Björn Skifs i kväll hittar en bra övernattningsplats UTANFÖR Inge Löfgrens Camping!
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Högtryck på Campingar

Ja många av dessa företagare har jag svårt att förstå, är ju likadant hela vägen ner i Syd Europa på campingarna, vissa tar bara bokningar för min 3 dgr, 7 dgr eller inga bokningar alls under sommarmånaderna, utan man får anmodan att åka dit och se om det finns någon plats, kontentan blir ju ofta att man väljer en annan camping där man kan garanteras plats när man har en bit att åka. Måste vara att dom har en väldig förfrågan på platser under dessa månader och anser sig kunna ställa sådan motkrav på oss kunder, undrar om det inte straffar sig i längden för dessa, men så länge det finns kunder som ställer upp på dessa bokningsvillkor och dom har fullt så kör dom väl på. Tur att vi har valfrihet :) Men som jag ser det är ju detta individuellt bestämt på olika campingar och inte föreningsstyrt på något sätt, är ju olika reglementen på olika campingar inom samma intresse organisationer..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Högtryck på Campingar

Var på denna camping för c:a en månad sen, hade inga problem med att boka 2 nätter. Vi fick en plats ända nere vid Ångermanälven. Gillade denna campingen, det var också nära in till själva Sollefteå.

Man måste boka 7 nätter under juli.


Vet att den är fin, har passerat där massor med ggr och ville visa sambon en fin camping:(
 
F

F.d. 24448

Guest
Sv: Högtryck på Campingar

Campingägarna vill ha in oss Aug-maj, annars föredrar dom förmodligen husvagnar som oftast ligger kvar lite längre än oss med husbilar.

Tänkte ringa och boka ett par nätter i Sollefteå camping för en vecka sen, såg då att jag måste boka minst 7nätter enligt hemsidan:mad:
Vi åkte inte ens dit och försökte, vi tog in på Hammarstrands camping istället, passar oss bättre då den är lugnare.

Inga som helst problem, har stått här två nätter nu. I morgon drar vi vidare.
Mycket trevlig camping.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Högtryck på Campingar

Dom har ändrat texten på hemsidan, var inne å tittade precis ;)

Men hade ni bokat eller bara åkt dit för att se om det fanns plats?
 
F

F.d. 24448

Guest
Sv: Högtryck på Campingar

Åkte dit direkt utan bokning men där fanns flera lediga platser så jag tror inte att man kan begära att man bokar för minst sju nätter.
Bokar aldrig via nätet, ringer och kollar om där finns plats.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Högtryck på Campingar

Inga som helst problem, har stått här två nätter nu. I morgon drar vi vidare.
Mycket trevlig camping.

Synd bara den ligger så långt från Löddeköpinge, annars hade jag varit där ofta, att som vi ha Ångermanälven precis utanför bilen var härligt. Fanns tror jag 4 eller 5 platser ända nere vid älven vi fick en av dem.
 
J

janrobert

Guest
Sv: Högtryck på Campingar

Man får intrycket att ex. Tyskarna skulle föredra ställplatser själva,men i senaste PRO Mobil som är Tysklands största husbilstidning,gjordes en undersökning bland husbilar. Där visade det sig att campingar hade en större ökning av övernattningar än ställplatser hade. Jan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Högtryck på Campingar

Man får intrycket att ex. Tyskarna skulle föredra ställplatser själva,men i senaste PRO Mobil som är Tysklands största husbilstidning,gjordes en undersökning bland husbilar. Där visade det sig att campingar hade en större ökning av övernattningar än ställplatser hade. Jan

Detta trots alla fina ställplatser som finns i Tyskland. Detta visar tydligt, tycker jag, skillnaden mellan campingplats och ställplats. På campingen tillbringar man ofta längre tid, kanske under semestern i en skön miljö, medan ställplatsbesökarna är mer mobila, reser runt och stannar bara en eller ett par nätter på varje ställe.

Tänk om något liknande skulle kunna genomföras i Sverige! Det krävs "bara" att campingägarna här hemma blir lite mindre aggressiva i sin marknadsföringsteknik!

Jappe
 
F

F.d. 50455

Guest
Sv: Högtryck på Campingar

Ytterligare ett generaliserande inlägg!
Kan vi inte enas om att det finns alla sorters husbilsåkare som alla väljer sina sätt utnyttja husbilen och att vi väljer olika platser: campingar, ställplatser, parkeringsplatser eller ute i guds fria natur för att övernatta. Ibland en natt ibland flera nätter på samma plats. En del spenderar mycket pengar på sina resor andra väldigt lite. Tycker inget av detta är rätt eller fel. Lite tråkigt dock med en del sarkastiska inlägg om varandras olika sätt att vara/göra
 
Toppen