• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

F

F.d. 54179

Guest
Hej!

Jag och min sambo har precis kommit hem från en vecka i Norge då vi hyrde en Sunlight T-63 med Fiat Ducatomotorn på 130 hk (?). Så är såg den ut: Sunlight T63 - YouTube

Vi blev direkt helt sålda på livet med husbil och funderar nu på att köpa en egen. Eftersom denna vecka är vår enda erfarenhet av husbilar har vi otroligt många frågor.

Vi tyckte väldigt mycket om T-63:an. Längden på ca 6,70 m kändes lagom för oss (rymlig inuti men ändå möjlig att smidigt parkera inne i städer). Jag gillade verkligen planlösningen med dubbelsängen bak på ena sidan och toa/dusch samt otroligt generösa garderober på andra sidan.

Det vi saknade var separat frys (och gärna större kylskåp) samt ev ugn/mikro. Vi trivdes också bäst med att fricampa istället för att stå på camping och därför skulle vi vilja ha bättre möjligheter till egen strömförsörjning. Ett större garage skulle kanske kunna rymma extra batterier som laddas under färd? Eller ett litet elverk?

Idag har vi varit hos två återförsäljare och tittat på både en Rimor Europeo (7,30 m med långbäddar bak) samt en Sunlight T-67 (även den med långbäddar bak). Våra åsikter går isär om vad som är bäst och vi tar gärna emot era tips och åsikter.

Det jag verkligen gillade med T-63:an som jag saknade i de större bilarna vi tittade på idag var:
-dubbelsängen bak
-de två otroligt rymliga garderoberna i fullhöjd, lätt tillgängliga direkt innanför dörren. Enligt mig var det tack vare dem som vi så lätt kunde hålla undan alla grejor.
-den öppna planlösningen (jag tycker de bilar vi tittade på idag kändes mörkare och som en enda lång korridor)

Minus med T-63:an var:
-litet kylskåp
-ingen frys
-litet garage
-aningen litet kök (ingen arbetsyta)
-endast 3 sovplatser(?). Funkar absolut för oss men vi hade tänkt finansiera en del av köpet med att hyra ut bilen till andra.

Min sambo (som inte skötte packningen kan tilläggas...) gillade bilarna vi såg idag bättre. Fördelar för honom var:
-de stora garagen som var tillgängliga från båda sidor
-större kök
-möjligheten att stänga dörren till sovrummet
-han hade inget emot långbäddarna

En fördel som båda bilarna vi tittade på idag hade var att de var vinterutrustade med golvvärme och isolerade tankar (?). Jag vet inte hur vanligt det är? Om man vill köpa billigare från Tyskland antar jag att den utrustningen inte finns?

Enligt försäljarna är det lättare att hyra ut en bil med långbäddar, hur ser ni på det?

Kan ni rekommendera oss några modeller som ni tror kan passa oss med tanke på vad vi gillar och inte gillar? Finns det någon modell som har dubbelsäng bak men mer upphöjd så att man får större garage den vägen?

Vi älskade verkligen Norge också och vill åka där mycket mer. Som vi har förstått det blir det dyrare att åka färja ju längre bil man har. En gräns gick visst vid 6 meter men skiljer det även mycket om man har en bil som är över 7 meter? Vi vill inte ha någon mindre än de 6,70 meter som vi provade.

Vi trivdes väldigt bra med Fiat Ducatomotorn och tyckte att den gick bra och billigt trots att vi åkte både Trollstigen samt serpentinvägarna till och från Geiranger. Den verkar vara väldigt populär hos många påbyggare. Finns det några för- och nackdelar med den jämfört med andra märken?

Det här blev många frågor på en gång och det är mitt första inlägg här så jag hoppas det hamnar rätt. Även om vi nu tittat på Sunlight och Rimor är vi givetvis intresserade av vad ni tycker om andra märken och modeller, om ni tror att någon annan bil kan passa oss bättre. Vi är som sagt helt nya på det här.

Vi tar tacksamt emot era åsikter och tips!
 
Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Finansiera inte köp genom att tro ni kan hyra ut bilen problemfritt. I många fall gäller inte försäkringen för uthyrning. En stor bil är svår att manövrera kanske speciellt för hyrestagare. Massor med ägda husbilar har backningsskador hur tror ni det blir med en uthyrd. Finns trådar om uthyrare som blivit av med sin husbil och helt riktigt blivit utan försäkringsersättning.
 
F

F.d. 54179

Guest
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Oj det lät verkligen inte särskilt bra! Han vi hyrde av sa att han finansierade sin bil på det viset, det var därför vi tänkte att det var en bra möjlighet.

En anledning till att vi inte vill ha en alltför lång bil är att den ska vara lättare att köra för folk som eventuellt hyr den. Nu är jag själv lastbilschaufför så för mig var den väldigt liten och smidig men så kanske den inte uppfattas av andra?

Vi ska absolut kolla upp det där med försäkringen också. Tack för att du svarade!
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Vägavgifter och färjor är ofta längdbaserade, 7m är oftast relativt personbilslik kostnad, chaufförens kompetens kan inte kompensera P-fickors storlek ( ja till viss del då :) ... Man kan få parkera lite längre bort.

Åsikter har alla här, de flesta supernöjda med "sin" bil. Ni har ju redan gjort +/- listan, möbleringar och utförande finns massor så fortsätt och besök några fler handlare tills ni hittar en modell som ni kan samsas om :) Motorstyrka är bra i Norge....


Skall ni ligga still längre perioder är solceller enklare/tystare än elverk, men kör ni "varje dag" kommer ni långt med ca 100Ah batterier, kanske inte till söndagsstek varje dag (Swedol har mycket 12/24V grejjer). Många husbilar har plats för dubbla "stora" batterier i batterifacket (en punkt till på listan)

Tyskland har större utbud till lägre pris, men vinterutrustningen kanske inte lika vanlig. Visst kan man bo i det mesta om man eldar, men vattentankarna är det ju bra om de inte fryser. Sen beror det om/ hur ni tänkt använda den vintertid? fricampa i fjällen vintertid så är de nordiska bilarna att föredra.

Lycka till i letandet!

PS mång tips här, både utförande och handlare, sök runt. Vi har handlat på Husbilslandet och är nöjda DS
 
F

F.d. 54179

Guest
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Nej givetvis kan man inte trolla bilen mindre även om man är van att köra. :) Tänkte mer på om man som regel anser att 6,70 är rätt smidigt? Är så ny på det här så jag har ingen riktig uppfattning om vad som räknas som stora och små husbilar.:oops: Låter ju bra att det inte blir alltför dyrt iallafall!

Bra att veta att det kan finnas plats för extrabatteri, helt klart en ny punkt på listan! Vi hade tänkt skaffa extrabatteri och ställa i garaget men det låter ju toppen om det redan finns plats förberedd. Solceller låter också intressant men är det dyrt att skaffa?

Om vi utgår från den här resan trivdes vi bra med att stanna max 2 dygn på samma ställe. Vi bodde på camping två nätter för att få tillfälle att ladda all elektronik men vi gillade fricamping allra mest.

Ännu är tanken så pass ny att vi inte tänkt igenom det här med vintercamping så mycket. Tänkte mer att det kunde vara bra att ha den möjligheten, framför allt kanske vi vill åka tidig vår eller sen höst till t ex Norge (min sambo gillar att fiska och jag åker gärna till Norge när som helst;)).

Vi ska absolut kolla vidare och vi har också börjat läsa igenom alla fina tips här på forumet.

Tack för svaret!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Tyskland har större utbud till lägre pris skrev:
Det är nog ett missförstånd att de tyska bilarna är sämre vinterbilar än t ex Rimor och Sunlight. De är nog i många fall bättre vinterbilar än dessa och minst lika bra som de nordiska bilarna.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Vi har en Sunligth T64, den har också dubbelsäng, är helnöjda med bilen men det är en tre säsongs bil funkar nog någon vinternatt men är ingen vinterbil. Så tänk på hur du ska använda bilen, ska du vintercampa får du nog titta på något dyrare. Lycka till.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Vi har Sunligtht T67 -14 (uttaget-13)Fiat den är 7,40 lång med långbädd och stor garage..har inte använt den kallare en -5 och det var ok....hade Hobby innan 6,40 lång på Ford chassi och tycker att Sunligtht går stabilare och sväng radien är mindre fast axelavstånd är längre..(har lagt ut bilder på "min husbil")
 
F

F.d. 54179

Guest
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Härligt att höra att ni är nöjda med era Sunlight! Skulle tro att tre säsonger funkar rätt bra för oss, är mer möjligheten att vara ute tidig vår och sen höst vi är ute efter snarare än ren vintercamping.

Vi upplevde också "vår" Sunlight T-63 som både stadig och smidig (även om vi givetvis inte har något att jämföra med...:oops:).

Har tittat lite på Rimors Europeo 85 eller 87 också. De verkar ha den typ av säng jag vill ha samt en fullhöjdsgarderob, samtidigt som den upphöjda sängen ger det stora garage med dörrar på båda sidor som sambon vill ha. Någon som har erfarenhet av dessa modeller? På bild tycker jag de ser lite mörkare ut än Sunlight men det är ju svårt att avgöra när man inte sett dem i verkligheten. Jag gillade verkligen ljuset och den öppna planlösningen på T-63:an.
 

Stig A L

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
21677
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Har en Sunlight T 67 2014 som vi nu kört 400 mil med på ca en månad.
Vi är jättenöjda med bilen som går tyst och stadigt. Allt har fungerat utan mankemang hittills. Upplever att det är god kvalitet på luckor och inredning inget gnissel och skrammel.
Det går att placera 2 batterier under förarstolen vilket jag planerar att göra samt komplettera med en solcell på ca 100 w. Detta då vi vill helst fricampa . Tittade även på Rimor men upplevde att Sunligts högre takhöjd gav mycket bättre rymd i bilen och att man kunde gå rak under en eventuell taksäng. (är ca 190 cm lång.)
Tycker man skall titta mycket på planlösningen för att trivas så bra som möjligt med bilen.
Lycka till med Ert köp.
//Stig A L
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Vi gick precis i samma banor som er, att köpa en dyrare bil än vi tänkt och sen hyra ut den.

30 minuter efter vi köpt husbilen bestämde vi oss för att inte hyra ut den eftersom vi inte behövde det.

Tyvärr kände jag mig tvungen att låna ut den till en släkting, så fick bordet ett stort hål och eventuellt en annan skada på inredningen, sånt är livet med att låna/hyra ut husbilen.:(
Hur dom pressade husbilen när inte vi var med har vi inte den blekaste om.

Mitt råd blir, köp en bil ni har råd med även om den är billigare med en del skavanker.

När det gäller att hyra ut husbilen till okända tror jag försäkringsbolagen oftast inte är med på det.
Jag läste om någon som hyrde ut husbilen, han som hyrde kom aldrig tillbaka och det räknades inte som stöld eftersom ägaren gett honom nycklarna, han blev blåst på hela husbilen.

Har en annan berättelse också, handlade om en som finansierade hela sin husbil genom att hyra ut den, sen smällde han som hyrde den, husbilen hamnade på verkstad hela sommaren.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Vi har en Sunlight T69 2012 registrerad för totalvikt 3850kg. Ritva är handikappad, så vi har med oss en permobil som väger 150 kg och lastramp. När allt är lastat, personer mat tält bord stolar cykel, körde jag och vägde altsammans. Har 60 kg tillgodo. Mitt råd, se till att ha ett rejält lastutrymme och lastvikt. Låna inte ut bilen, man blir bara besviken efteråt.
Vi är nöjda med vår bil, som vi varit ute med sedan 30 april
Hälsningar
Ritva & Uno
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Jag har också slutat låna ut husbilen. Lånade ut den två ggr till olika bekanta. Ena gången blev det en skada i en bordsskiva. Andra gången åkte backspegeln. Det är lätt att göra misstag om man är ovan att vistas i, och köra, en husbil.
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Titta också på Carado. Vi är jättenöjda med vår T449 som inköptes i April och redan gått 900 mil runtom i Europa.
Allting fungerar perfekt och alla inredningsdetaljer mm är tillverkade av Hymer vilket borgar för kvaliten.

Vår bil har sk queensbed med utmärkt komfort, stort garage, golvvärme, stor kyl/frys, Fiat 130 multijet, låg bränsleförbrukning mm.
Efter 30 år med husvagn måste vi säga att Caradon ger mycket bil till låg kostnad/inköpspris.
 
F

F.d. 54179

Guest
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Just nu kollar vi på husbilar i Tyskland via mobile.de. Mina föräldrar är intresserade av att dela på köpet med oss och efter att ha hört era synpunkter på att hyra ut siktar vi nu på en husbil som vi har råd med utan att hyra ut.:rolleyes:

Något som vi inte lyckats lista ut är vad HU och AU betyder. Det står angivet med månad och år för varje bil. Är det någon av er som kan förklara för oss?:confused:
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Jag har också slutat låna ut husbilen. Lånade ut den två ggr till olika bekanta. Ena gången blev det en skada i en bordsskiva. Andra gången åkte backspegeln. Det är lätt att göra misstag om man är ovan att vistas i, och köra, en husbil.

Håller helt med. En husbil är ju ett hus som väger mycket mindre. Det vet ju vi som har en. Det innebär att hållbarheten också är mycket mindre. Därför blir ju allt mycket mer ömtåligare. Det är bara att titta på mygg och mörkläggningsgardinerna. Är man för hårdhänt så kan ju de båda gå sönder vid ett och samma tillfället.

Att hyra/låna ut en husbil kan kräva en hel del utbildning till dom som hyr och även då så kan saker gå fel.

Ber om ursäkt, ser att svaret inte speglar ursprungsfrågan i tråden..

Hälsningar/Hike
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Jo man ser ju bara på Elmia att när fel människor går in i en husbil så rycker både luckor och skruvas åt alla håll för dom inte vet hur man öppnar .

Jag tycker att ni skall se till så ni får en stor kyl med separat frys i normalhöjd .
Det finns bilar med sängar som är lite högre i bak = bättre garage .
Gillade ni den med isolerade tankar är det en fördel om ni för smak att vintercampa = mysigt.

Vad är eran budget ? Att köpa nytt i Sverige är att ge bort några 100000:- om man kan tänka sig en begagnad i Tyskland .
Glöm inte kolla så värmepannan har Elpatron = att den inte bara går att köra på gasol.
Har begbilen även solceller är det en fördel = kombination med LEDlampor så slipper man stå på elplats på sommaren .

Att tänka på :
skoskåp.
klädhängare vid dörren .
sopförvaring/soppåsen är inte så kul att ha hängande på dörren .


Har ni inte något emot av att enbart ha en nerfällbar säng i fram så är våran mycket smidig och det är en enormt stor sittgrupp i mitten .
Dubbla skoskåp vid dörren samt garderoben där .
Toalett med separat dusch .
Sopförvaring .
Dubbelgolv som är egentligen enda nackdelen för det är lite trångt men det har gått ändå i 5-6 år .
Titta gärna på bilderna i mitt "garage" /min husbil .
Har ni vägarna förbi så är ni välkomna att se den ( dock ej till salu)....
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Något som vi inte lyckats lista ut är vad HU och AU betyder. Det står angivet med månad och år för varje bil. Är det någon av er som kan förklara för oss?:confused:[/QUOTE]

Det handlar om bilbesiktning i Tyskland och är inget som berör dig som skall exportera bilen.

aake
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Just nu kollar vi på husbilar i Tyskland via mobile.de. Mina föräldrar är intresserade av att dela på köpet med oss och efter att ha hört era synpunkter på att hyra ut siktar vi nu på en husbil som vi har råd med utan att hyra ut.

Något som vi inte lyckats lista ut är vad HU och AU betyder. Det står angivet med månad och år för varje bil. Är det någon av er som kan förklara för oss?

Hej
HU står för Hauptuntersuchung vilket är lika med besiktning.
Au står för Abgasuntersuchung vilket är lika med avgaskontroll.
Dessa kontroller görs var annat år.
På husbilar tillkommer också täthetskontroll av gasolsystemet.
Mvh. Klas
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Förstagångsköpare intresserade av Sunlight eller Rimor

Det handlar om bilbesiktning i Tyskland och är inget som berör dig som skall exportera bilen.

aake

Hej
HU står för Hauptuntersuchung vilket är lika med besiktning.
Au står för Abgasuntersuchung vilket är lika med avgaskontroll.
Dessa kontroller görs var annat år.
På husbilar tillkommer också täthetskontroll av gasolsystemet.
Mvh. Klas[/QUOTE]

Jodå, jag är klar över detta. Här hemma görs dessa undersökningar vid ett och samma besiktningstillfälle och den svenska bilprovningen bryr sig inte i vad som skett eller inte skett före importen.

aake
 
Toppen