• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tobisviks camping - Aldrig mer!

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Jag har köpt husbilen i Sverige, bor de flesta nätter både i Sverige och utomlands på camping. Jag har valt att göra så med mina pengar andra för göra som de vill med sina. Skulle aldrig falla mej in att klaga på något pris, jag har ju valfriheten att bestämma om jag tycker det är för dyrt eller inte. Andra får göra sina bedömningar. Jag är lycklig och trivs med mitt sätt att använda husbilen.

Kan inte förstå alla som "gnäller" på allt om allting. Sov där Ni vill betala vad Ni vill så blir alla lyckliga. Om någon glömt det så kallas det valfrihet.

Som någon skrev så har antalet husbilsövernattningar på camping ökat, man kan fråga sig varför?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Elmätning: att mäta är att veta
Idag finns både fast-anslutna och trådlösa el-mätare som man kan avläsa både på plats och distans. Något sådant borde finnas på el-försörjande campingplatser. Om vi säger att en kW kostar ca 1:- med våra ordinarie avtal här hemma, då kan det vara rimligt att en campingägare lägger på x-antal pengar per kW för att kamma hem sin investering, underhållskostnader och eventuella kommande investeringar (en skälig & kalkylerad vinst). Campingägaren är inte el-distributör för då råder helt andra lagar och förordningar vilket jag inte är så bra på. Frågan är hur det förhåller sig med den här campingägaren(?)

Förbrukning:
Om besökaren inte använder någon ström alls, även om uttaget finns mitt framför husbilen/husvagnen/elmopeden (eller näsan), då bör det inte tillkomma en kostnad vid utcheckningen heller. Så är det på alla hotell och alla andra "normala" ställen. Förbrukar man inget då kostar det inget och tvärt om!

Tobisviken:
Om campingägaren gör något annat som t.ex. den här tråden handlar om, då får man skylla sig själv. Jag tycker att det är var och ens skyldighet att FRÅGA innan man börjar nyttja en annans tjänst. Sedan får man avgöra själv om man vill ingå "den typen" av avtal. Hade informationen fungerat åt båda hållen då hade vi aldrig behövt ARN eller några advokater & domstolar. Problemet här är att det var en släktträff och "god tro" vilket komplicerar det hela cybertron. Jag hade släppt det hela och är mycket osäker om ARN tar ditt parti, däremot är det mycket bra att du har publicerat det hela för alla oss andra.

"Erfarenhet rikare":
Det var någon som skrev "take it or leave it" vilket förutsätter att man vet i förväg vad man ger sig in på. Svårare än så bör det inte vara, tycker jag. Själv har jag åkt på en hel del smällar & blåsningar under årens lopp och nu gäller det att använda lärdom från alla dessa dyrköpta erfarenheter. Mitt 1:a äktenskap sprack eftersom vi hade helt olika förväntningar på varandra, och dyrt blev det (både psykiskt och ekonomiskt)... Undrar om inte detta har bidragit till att det fungerat och fortfarande fungerar så bra i 2:a "halvleken". Något positiv blev det i slutändan (i mitt fall väldigt MYCKET positivt : )

SCR vet jag ingenting om och därför inte kan kommentera andras erfarenheter!
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Jag tror på våran valfrihet :D............................

För att återkoppla till trådstarten så var vi en gång för massor av år sedan på Tobbisviks Camping och då vi nämnde hund så var inte det populärt, iaf inte då:(.............

Anders,

Vi har varit på Tobisviks camping två gånger med en stor långhårig hund under de senaste åren. Det har inte varit några som helst kommentarer eller problem. Inte heller att ha med hunden i långlina på stranden. Attityden mot hundar/hundägare har tydligen blivit bättre i alla fall. F.ö. en mycket trvlig camping med jättefin sandstrand.

/kaktus
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Anders,

Vi har varit på Tobisviks camping två gånger med en stor långhårig hund under de senaste åren. Det har inte varit några som helst kommentarer eller problem. Inte heller att ha med hunden i långlina på stranden. Attityden mot hundar/hundägare har tydligen blivit bättre i alla fall. F.ö. en mycket trvlig camping med jättefin sandstrand.

/kaktus
fint att hundar funkar nu där, men som jag nämnde i mitt inlägg så var vi där 1990, så det är ju ett tag sedan;).
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

om du läste mitt citat från camping.se så står det: "200 meter bort ligger en stilren minigolfbana och vårt tempererade Tobisviksbadet med tre bassänger för alla åldrar."

kan man då inte tro att badet ingår?

Jo jag läste ditt citat, tittade även in på deras hemsida.
Alldeles oavsett vem som äger badet ger det ju ingen info om det är gratis eller inte för campinggästerna. Så visst kan man tro att det ingår men jag tycker inte det är självklart.
Och framförallt tror jag INTE allmänna reklamationsnämnden tycker/tolkar så heller.

Men nu var det väl helheten som du dömde och en missnöjd kund kommer ju inte tillbaka.
Så Tobisvik kanske skall vara lite tydligare i prissättningen.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

badet var inte tanken att anmäla till arn utan det var att jag fick betala el trots att jag sagt från början (ända från bokningen) att jag inte skulle ha el, och när vi stod där så använde vi heller ingen el. det är grunden till min anmälan till arn, det andra var bara ytterligare irritationsmoment.

sen kan jag tycka att man skulle kunna ha haft typ special pris för betalande campinggäster som extra service eftersom det ändå är samma ägare.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Skulle vara intressat o vet hur reaktionen skulle bli om man kom till en plats där el ingår och det saknas uttag o man då drar ur en kabel o sätter på en fördelning?
Alla har ju betalt så lite måste man väl få ändå. Jag skulle nog dra ur en kabel om inte värden gör det efter påpekande.
 
Toppen