• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vet någon vilken modell på denna husbil

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej
Då vi snart ska få tillökning i familjen så kommer vi så småningom behöva byta husbil

Vi har idag två våningssängar bak ovh jag har letat efter husbil med tre våningssängar bak men endast hittat husvagnar med detta.

Idag såg kag denna tyska husbil med trevåningssäng. Önskar få in förslag på vad det är för husbil och tar hörna tacksamt emot fler alternativ på husbilar med trevåningsängar.

photostream

http://flic.kr/p/ocKxR6
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vet någon vilken modell på denna husbil

Det er en av de mange specielle modellene fra Dethleffs, fra deres linje beregnet på småbarnsfamilier. Alkove til foreldre og køyesenger til barn, enkelt utstyr og ofte totalvekt 3500 kg. Denne spesielle tror jeg ble bygget rundt 2005-2008 i relativt få eksemplarer som en Trend modell, i 2014 er det kun 2 høyder med køye - det finnes og en XXL med køyesenger.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Vet någon vilken modell på denna husbil

Jag googlade lite, och hittade två bilar på Mobile:
Chausson Welcome 26 TC als Alkoven in Willich

Chausson Ford Welcom E26 als Wohnmobil andere in Karlstadt am Main

Jag hittade lite info:
zumindest gab es das vor 6 Jahren vom Trigano Konzern. Markennamen waren Chausson bzw. Challenger und die Modellbezeichnung waren bei Causson Welcom 26 TC (tresChouchage frei übersetzt 3 Stockbetten) bzw bei Challenger 172 TC.

Rimor har en modell som heter Koala 50 med två våningssängar. Med den ena underslafen uppfälld borde det bli ett vettigt garage. Kan det vara något?

Lycka till i jakten! :)
/Jessika
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Vet någon vilken modell på denna husbil

Jag googlade lite, och hittade två bilar på Mobile:
Chausson Welcome 26 TC als Alkoven in Willich

Chausson Ford Welcom E26 als Wohnmobil andere in Karlstadt am Main

Jag hittade lite info:
zumindest gab es das vor 6 Jahren vom Trigano Konzern. Markennamen waren Chausson bzw. Challenger und die Modellbezeichnung waren bei Causson Welcom 26 TC (tresChouchage frei übersetzt 3 Stockbetten) bzw bei Challenger 172 TC.

Rimor har en modell som heter Koala 50 med två våningssängar. Med den ena underslafen uppfälld borde det bli ett vettigt garage. Kan det vara något?

Lycka till i jakten! :)
/Jessika


tack!! Rimor koala verkar ju riktigt schyst! gillar möjligheten till "sovkompis" :D
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Vet någon vilken modell på denna husbil

Vill ni slippa alkoven (för bättre körbarhet) så finns Joint Spaceline, med dubbla våningssängar på längden där bak, där de nedre är ihopbäddbara till en hel stor dubbelsäng. Finns två Spaceline på blocket f n. Nackdelen är ev att ni alla sover i samma utrymme, barn som vuxna.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Vet någon vilken modell på denna husbil

Jag skulle inte säga att en riktigt byggd alkovbil är sämre att köra.Min Burstner går extremt stabilt och snålt.Vi har haft 3 barn ovh det funkar perfekt.2 i alkoven och den 3e på långa soffan.Och så föräldrarna i dubbelsängen bak.Perfekt läge.
//Lars
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Vet någon vilken modell på denna husbil

Jag skulle inte säga att en riktigt byggd alkovbil är sämre att köra.Min Burstner går extremt stabilt och snålt.Vi har haft 3 barn ovh det funkar perfekt.2 i alkoven och den 3e på långa soffan.Och så föräldrarna i dubbelsängen bak.Perfekt läge.
//Lars

jo, jag håller med dig, min alkov känns helt ok. Vi har ju barnen i våningssäng och jag och frun sover i alkoven.
Vår husbil drar ca. 0.9 l/mil vilket är mindre än min passat :twitcy:

våra barn skulle aldrig klara av att sova tillsammans i alkoven, de skulle troligen ta livet av varandra :D

vi har kikat på möjligheten med modell med bäddbar soffa..är ett alternativ, även om jag och frun verkligen gillar koalan´s planlösning, synd på liten kyl, men det har vi ju idag med så egentligen ingen skillnad.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Vet någon vilken modell på denna husbil

Med 3 barn bör du välja en bil med ordentligt tilltagen lastvikt.Det blir alltid en massa grejor som skall med.
Vår bil har över 1000kg lastvikt och det har behövts.:yes:
//Lars
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Vet någon vilken modell på denna husbil

Vill ni slippa alkoven (för bättre körbarhet) så finns Joint Spaceline, med dubbla våningssängar på längden där bak, där de nedre är ihopbäddbara till en hel stor dubbelsäng. Finns två Spaceline på blocket f n. Nackdelen är ev att ni alla sover i samma utrymme, barn som vuxna.

Men i de modellerna av Spaceline finns de ju bara fyra sovplatser och fyra bältade platser, så de passar nog inte för en familj på fem personer...
/Jessika
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Vet någon vilken modell på denna husbil

Dags att lyfta denna tråd då vår minsting (3:an) nu börjat bli 1.5 år gammal. Detta har inneburit att denna sommar var sista gången med nuvarande husbil (som nu är på försäljning)
Kanske inte så mycket pga. Brist av sängplatser, men i den planlösning vi har finns bara fyra sittplatser kring bordet, så det blir lite trångt med 5 personer :/

Så med sorg håller vi nu på att sälja vår husbil som vi haft i 6 år och siktar in oss på en ny variant.

Vi har tittat väldigt mycket på Rimor Koala 50 / Rimor Katamarano 50 som är (såvitt jag förstått) samma bil fast olika chassie (ford/renault) och som då har dubbla våningssängar + alkov (dvs. 6 fasta sängar)

Nu till min fråga, jag vet att jag läste i någon av husbilstidningarna att det kommer en trevåningsäng i husbil detta år (eller var det 2017), kan någon erinra sig vad den modellen heter?

Fråga två: någon som hört talas om fler bilar med dubbla våningssängar (4 sängar totalt) eller är Rimor helt ensamma med konceptet?
 

almstina

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Enköping
HBK-Nr
21953
Medlemskap
2022
Sv: Vet någon vilken modell på denna husbil

Jag följer denna tråd och hoppas att någon vet svaren på föregående inlägg!

Har fyra barn i åldrarna 14, 11, 4 och 3 och de två yngsta kan sova skavfötters om det behövs. Två våningssängar eller en trevåningssäng vore perfekt för oss! I vår nuvarande husbil bäddar vi upp matplatsen varje kväll men såklart vore det bäst om alla fick varsin egen säng.
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Vet någon vilken modell på denna husbil

Jag följer denna tråd och hoppas att någon vet svaren på föregående inlägg!

Har fyra barn i åldrarna 14, 11, 4 och 3 och de två yngsta kan sova skavfötters om det behövs. Två våningssängar eller en trevåningssäng vore perfekt för oss! I vår nuvarande husbil bäddar vi upp matplatsen varje kväll men såklart vore det bäst om alla fick varsin egen säng.

Hej
Titta på Itineo SB 700 eller SB 740 - den är till för barnfamiljer
Med vänlig hälsning
Stellplatz med en Itineo MB 740.:)
 
Toppen