• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig lukt

tojon

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Åkte hem från Norge idag, över 30 graders värme. Efter ett tag började det lukta liknande avlopp i bilen, speciellt fram och inte i toan som man kan tro. Efter en lättare undersökning kunde jag konstatera att det kommer från lådan på höger sida där elektronikboxen är placerad.
Kan nämna att min husbil är av modell Hymer B 544 C helintegrerad, årsmodell 2000.
Jag funderar nu om den höga värmen kan leda till att boxen avger något som kan liknas vid avloppslukt. Det finns två till liknande fack framför detta fack, där luktade det avsevärt mindre, så jag är tämligen säker på att lukten kommer från elektroniken. Tacksam om nån har nåt förslag till mig.

Mvh// Tommy Jonsson i Söderhamn
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt

Förmodligen överladdning av batteriet så det kokar. Luktar "apa".
 

tojon

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Sv: Dålig lukt

Hej

Menar du motorns startbatteri eller sitter det ett batteri i elektronikdelen? Tyckte att det lät nåt när jag körde den näsan i facket och luktade.

Mvh// Tommy
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Dålig lukt

Hej Har du inte bodelsbatteriet just under i golvet vid passaserarstolen, lucka som man tar bort och därunder batteriet, Kolla det.

Kenneth L
 

tojon

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Sv: Dålig lukt

Hej

Jo, det är sant. Så långt tänkte jag inte, måste kolla om det kan komma därifrån. Lukten kan ju ledas efter väggen och upp genom facket. Bra tips, det tackar jag för.

Ha det gott// Tommy
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: Dålig lukt

Kan också vara en likriktare i elektroniken, det brukar lukta "skit". Vet inte riktigt hur ert el-block är? Sen kan det vara gråvattentanken, där kan det jäsa på ganska snabbt i värmen..

Några tips blev det.
Gabbe//
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt

Har ni använt och blaskat med vatten i kök, handfat/dusch eller har de
stått oanvända i värmen ?

Du har givetvis full koll på så att vattenlåsen (avloppen) i kök och på toalett verkligen
är fyllda med vatten. Annars brukar det lukta "apa" i hela fordonet och extremt svårt
att definiera var det kommer från när man kör. Det blir då baksug och avloppslukten formligen dras in i bilen.

Varma dagar så kan vattnet i vattenlåsen dunsta (förångas) rätt snabbt.

Fick erfara exakt detta på väg hem från sydeuropa för några veckor sedan.
Tog någon timme innan vi fattade vartifrån odören kom ifrån. En kanna med
vatten som snabbt tömdes i de tre avloppen löste det hela.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Dålig lukt

Jag kan få dålig lukt i bilen om jag kör med öppen taklucka,jag tror det blir nån sorts baksug som drar upp lukt från tanken.
 
H

hianders

Guest
Sv: Dålig lukt

Om vi glömmer att sätta i proppen i diskhon när vi åker kan det komma en unken doft därifrån.

fru hianders/Inger
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt

Dom här problemen med lukt från tanken beror på att Europeiska husbilsbyggare inte sätter avluftningen taket , vilket är en gåta för mig .Har haft ett par amerikanare där är det aldrig problem med lukt från tankarna !Sevallbo
 

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: Dålig lukt

Dom här problemen med lukt från tanken beror på att Europeiska husbilsbyggare inte sätter avluftningen taket , vilket är en gåta för mig .Har haft ett par amerikanare där är det aldrig problem med lukt från tankarna !Sevallbo
Har en Hymer 09 på den sitter luftningen på taket. Vi har fast tank på våran bil
 

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: Dålig lukt

Tack inga problem, min tanke var att man satte luftning på taket om man hade fast tank
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Dålig lukt

Hej
Vad gör man för att undvika överladdning av batterierna?
Och varför blir det så? Beror det på värmen de senaste dagarna?
Råkade oxå ut för detta idag, luktar apa, och har ställt upp luckan till batteriboxen.
Gun
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Dålig lukt

Igår fick vi ju denna rutna ägglukten i bilen. Bodelsbatteriet var varm. Vi drog ur all el men lukten försvann inte förrän jag stängde av all el i husbilen. Bilen är en 2013 årsmodell . Se ovan på mina övriga frågor. Vad gör man om det är elektronikboxen?
Gun
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig lukt

H2S lukter rutne egg, denne gass utvikles av bly/syre batterier om de koker.
Koker gjør de først og fremst ved overladning, men og ved for stort strømuttak - begge deler kan gjelde en enkelt celle som har for lavt veskenivå! Så er det et åpent batteri er det enkelt å etterfylle med destilert vatn. Men slike batterier i en husbil skal ha sentral utlufting og slange til under bilen.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Dålig lukt

Tack för svaret, vi har gelbatteri idag har lukten nästan försvunnit .
Tror du att det beror på att det har varit ovanligt varmt?
Gun
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig lukt

Kan være, men om det er et gel-batteri som har gitt fra seg lukten så har det tatt litt skade.
 

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Sv: Dålig lukt

Jag hade samma dåliga lukt när mitt bodelsbatteri blev överladdat.
GEL 100Ah blev varmt när man kände på sidorna och det till och med blev lite buckligt här o var, lite vätska trängde upp på överdelen.
Varför det blev så här har jag inte fått någon förklaring till, har provat regulatorn och laddning via solcell, laddning via el nätet och när jag kör bilen, allt fungerar ok nu.
Och batteriet verkar att fungera också, har laddat upp det och kopplat in inverter med fruns hårblås...perfekt frisyr...
Har nu batteriet endast till detta och köpt nya bodelsbatterier.
Märkligt är det i varje fall.
:msn_dontknow:
Anders
 
Toppen