• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duschblandare - läckage

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har fått ett läckage i duschblanaren när jag drar ut slangen genom fönstret och blandaren står i öppet läge. Troligen en frysskada sedan i vintras.

Finns det någon som vet om kranen går att demontera, det vill säga att ta bort själva kranhandtaget?

Jag vågar inte ta i för hårt.

image.jpg
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Duschblandare - läckage

Har du kollat om det sitter någon insex skruv någonstans i kanten på handtagsdelen ?

Går det inte att pilla bort den röd/blå lilla markören i mitten och sitter det inte en skruv under den ?
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Duschblandare - läckage

Bytte en snarlik modell på min 03 Burstner
Fick riva duschväggen/hörnet där den satt pga låsningen satt på baksidan
Samma lösning som tex kran i köket, toa.... Trycker gängen och anslutningar genom hållet och skruvar fast låsmuttern andra sidan

Hoppas du förstår vad jag menar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Duschblandare - läckage

Bytte en snarlik modell på min 03 Burstner
Fick riva duschväggen/hörnet där den satt pga låsningen satt på baksidan
Samma lösning som tex kran i köket, toa.... Trycker gängen och anslutningar genom hållet och skruvar fast låsmuttern andra sidan

Hoppas du förstår vad jag menar

Tack för tipset!
Jag har insett att det är lättast att göra hål i vägghörnet från baksidan för att komma åt. Jag hittade en snarlik blandare på Timrå Fritid tack vare din bild.

image.jpg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Duschblandare - läckage

Inte mycket hjälp av vad jag har att säga nu när olyckan redan hänt. Men jag brukar i vilket fall alltid lämna duschslangen liggande på golvet i duschen och med blandaren i öppet läge när jag tömt ut vattnet, vilket jag gör efter så gott som varje vintertur.
Men så gör kanske även du, något kanske kan frysa sönder ändå?

aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Duschblandare - läckage

Inte mycket hjälp av vad jag har att säga nu när olyckan redan hänt. Men jag brukar i vilket fall alltid lämna duschslangen liggande på golvet i duschen och med blandaren i öppet läge när jag tömt ut vattnet, vilket jag gör efter så gott som varje vintertur.
Men så gör kanske även du, något kanske kan frysa sönder ändå?

aake

Så brukar jag göra men hade tydligen glömt att öppna kranen i höstas.
 
Toppen