• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Sedan en tid har Googen inte "automatisk" erbjudit översättningar av träffar då jag sökt.

Dessutom får jag numera varje gång en frågan om jag verkligen vill öppna "Googel översätt".

Vad jag kan se är adressen till Google nu https som har med certifikat att göra.

Eftersom jag har råkat ut för detta på flera datorer samtid så undrar jag vad det beror på och om det går att åtgärda.

Engelska är inga problem, men hustrun följer våra holländska vänner på Camperlife.eu (rekomenderas) och tycker det är jobbigt att klippa och klistra.
//Conny
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Jag förutsätter att du använder Chrome som browser.
För att tillåta översättning så öppna inställningarna i Chrome via ikonen med de tre strecken uppe till höger och välj "Inställningar".
Längst ner på sidan som visas nu, klicka på "visa avancerade inställningar".
Bläddra ner till rubriken "Språk", här finns en checkbox som heter "Erbjud att översätta sidor..."
Markera den.

Nästa gång du öppnar camperlife.eu bör du få en dialogbox uppe till höger med fråga om sidan skall översättas och där du dessutom kan ställa in om det skall ske automatiskt.

Jag har Engelska i min Chrome, så menyalternativen jag skrivit ovan kan ha något annorlunda beteckningar, men det borde stämma ungefär.

//Stefan
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Hej!
Nej jag använder inte Chrome, utan Explorer (och Firefox)öppnar https://www.google.se/?gws_rd=ssl när jag väljer Google

Det du skriver indikerar att det är frågan om en inställning och inte en tjänst som Google tagit bort, eller hur?


I så fall är det märkligt att det samtidigt försvunnit på flera av mina datorer.

//Conny

PS
Jag har aldrig insett någon egentlig fördel med Chrome för mig.
DS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Har du lagt inn en menyknapp med "oversett til svenska" i webleseren? Det er mulig den trengs en oppdatering.

Men jeg testet min slik knapp og den fungerer, men den opplyser om at den benytter sikker modus og spørr om jeg vil slå av dette. For din hollandske side fungerer den bra i sikker modus og med dette avslått i firefox.

Det som skjuler seg bak "knappen" hos meg er følgende javascript - jeg oversetter til norsk ;):

javascript:var%20t=((window.getSelection&&window.getSelection())||(document.getSelection&&document.getSelection())||(document.selection&&document.selection.createRange&&document.selection.createRange().text));var%20e=(document.charset||document.characterSet);if(t!=''){location.href='http://translate.google.no/translate_t?text='+t+'&hl=no&langpair=auto|no&tbb=1&ie='+e;}else{location.href='http://translate.google.no/translate?u='+escape(location.href)+'&hl=no&langpair=auto|no&tbb=1&ie='+e;};

Om du bytter ut alle no med se skulle det bli den svenske utgaven.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Jeg la den til en gang for lenge siden på bokmerkelinjen i Firefox, hjelpemiddelet fra google for å bygge dette bokmerket er senere fjernet for å fremheve Chrome. Den gangen var det et valg nederst på siden i translate for å lage "knappen" - min har jeg lablet norsk(bokmål).

Tester jeg utfører nå med https på translate.google.se gir varning om at camperlife.eu ikke er tilgjengelig over https, men den oversetter (nesten riktig) til engelsk, svensk og norsk. Hele tiden benytter jeg Firefox 30.0
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Hej och tack för hjälpen!
Jag uppgraderar Firefox till 30.0 som fungerade

Dessutom laddade jag ner verktygsfält från denna sida att även Google fungerade
Google Verktygsfält
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Hej!
Det har hänt en märklig sak efter att översättningen fungerat som jag beskrivit.

Efteråt blev nya (och även någon gammal) PDF-er associerade med Firefox web ??

Trots att jag ändrar det till Adobe för alla PDF (typ) så visa forfarande Firefox-ikonen vid alla PDF-filer men det står Adobe reader.

När jag skall repeter ändringen för att se om det hjälper, så är Firefox markerat som förval??

//Conny

PS
Firefox-ikonen blir även kvar då jag ändrar HTML-dokument
DS
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Hej!
Jag lyckas inte hitta någon ställe där jag kan ändra ikoner före filnamn, så kan jag få hjälp?
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Om du trykker på de tre små strekene oppe i høyre hjørne på firefox og deretter på innstillinger og velger program fanen så kan du velge hvilke program firefox benytter for hver enkelt filtype.

For utforskeren i windows er det forskjell på win-8 og eldre hvor det var under instillinger i utforskeren. I Win8 kontrollpanel velger en standardprogram og tilknytt filtype til program.

Tror at IE benytter utforskerens oppsett.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Hej Knut!
Jag tror att du missförstår mig.
Efter att jag uppgraderade Firefox till 30.0 så försöker Firefox öppna alla PDF eftersom de blivit associerade av någon anledning som jag inte förstår.

stod det alltså Firefox under "Typ", med Firefox-ikonen framför som du kan se i bifogad exempel.

Nu har jag ändrat "Typ" till Adobe, men Firefox-ikonen är forfarande kvar som synes.

Så hur ändrar jag ikonen för PDF-filer?
//Conny
 

Bilagor

  • FF-ikon.JPG
    FF-ikon.JPG
    6,5 KB · Visningar: 164
F

F.d. 4220

Guest
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

För att ändra förvalt program för en filtyp kan du högerklicka på filen (i detta fall din pdf) sedan letar du i menyn efter "Öppna med". Markera kryssrutan i nederkant som säger "använd som standard" och i listan letar du fram den pdf-läsare du vill ha, Adobe pdf reader och tar OK.

I vissa fall visas inte programmet i listan och då får man ta knappen under till höger och leta upp det i C:/program (eller c:/program (x86) ).

Jag har inte datorn framför mig, så jag kan ha benämnt alternativen annorlunda. Men innebörden är den rätta.

//Stefan
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

För att ändra förvalt program för en filtyp kan du högerklicka på filen (i detta fall din pdf) sedan letar du i menyn efter "Öppna med". Markera kryssrutan i nederkant som säger "använd som standard" och i listan letar du fram den pdf-läsare du vill ha, Adobe pdf reader och tar OK.
//Stefan
Hej Stefan!
Inte heller du tycks förstå vad jag vill ha hjälp med.

Jag känner till det du skriver och har gjort precis så med resultat enligt raden som börjar med Nu i förra inlägget.

Men om du tittar på den bifogade bilden så är det fortfarande Firefox-ikonen till vänster om filnamnet. Och så blir det varje gång jag själv skapar eller laddar ner en PDF.

Det verkar dessutom som alla mina PDF i datorn nu markeras med samma Firefox-räv, trots att "Typ" är Adobe.
//Conny
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Grejen är att normalt sett så brukar ikonen visa det standardprogram som är valt för filtypen ifråga. Och hur du ändrar standardprogram var det jag visade.
I de flesta fall byts nu ikonen ut mot den som tillhör standardprogrammet.
Vilket jag förmodade skulle ske när du gjort detta. Ibland kan det bli fel och ikonerna hänger inte med.

Förr, på XP-tiden, så kunde man ladda ner Microsofts Powertoys där man kunde nollställa ikoninställningarna så att de visade korrekt igen.
Jag vet inte om det finns kvar och fortfarande kan fixa problem som dessa.
Men det kan vara värt att försöka.

//Stefan
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Hej!
Jag har gjort ett försök med Microsofts Powertoys, men hittar inte nollställningen så jag skall gör om det igen.

Ännu märkligare är följande.
Efter att jag skickat en PDF från min XP till en äldre XP, så får alla PDF i den datorn både räv-ikonen och "Typ" som indikerar Firefox HTML...
Detta trots att jag ändrat så att filerna faktiskt öppnas med Adobe Reader.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut. Men jag hittade denna guide, som verkar stämma med mina minnesbilder.
Repairing or Rebuilding the Icons in Windows XP using Tweak UI
//Stefan
Hej!
Jag har kört Tweak UI, Rebuid Icon, Repair Now upprepade gånger med olika versioner och det enda synbara resultatet är att alla iconer på skrivbordet stuvades om.

Däremot påverkades inte iconer till vänster om filnamn.

Läser man nogrant så står det bara att det påverkar "Desktop Icons"
//Conny
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: GOOGLE ÖVERSÄTT STREIKAR

Hej!
Nu har jag avinstallerat Firefox på båda datorerna och ordningen är återställd.
//Conny
 
Toppen