• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattentanken

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Efter en längre färd när husbilen får sova några veckor tar jag av locket till färskvattentanken och sätter insektsnät över i förhoppning att det torkar ur.
Kanske inte spelar nån roll men det känns bra. Sen en liten urspolning inför nästa tripp. Hur gör ni?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Färskvattentanken

Drar ur bottenpluggen så allt vatten rinner ur. Sen fyller jag fullt nästa gång det är dax å åka. Dricker vattnet, tvättar o diskar. När jag åker så fyller jag på så fort det går under 1/4 tank, så bakteriefloran hänger med. Har aldrig mått illa av vattnet under 30 års åkande.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Färskvattentanken

Tömmer tanken. På med nytt vatten när ny färd efter uppehåll inleds. Dricker aldrig vattnet men det används i matlagning och kaffe eller tee. Duschar gör vi mycket.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Färskvattentanken

Tömmer tanken och öppnar manluckan så att det torkar ur vid längre oanvänt tillstånd.

Bakterier trivs i fuktig miljö. Lyckas man inte fylla ända upp i taket på tanken,
vilket i alla fall undertecknad har verkligt svårt att uppnå då skvallerröret släpper
ut innan jag når dit, så kommer det att skapas fantastisk grogrund för oavsett
mögel eller bakterier. Tittar man på gamla välanvända vattentankar i båtar och
husbilar så ser man ofta mörka missfärgade sektioner i just övre delen av tanken
eller i kanten där vattennivån stått som mest.

Uttorkad och kruttorr tank gör att man blir av med partiklar och eventuella kalkrester som ett lätt pulver på botten.

När jag återfyller igen så fyller jag på en skvätt vatten och låter tömnings-kranen stå öppen någon minut så att eventuella rester/partiklar kann rinna ut.

Därefter stänger jag både manlucka och tömningskran och fyller upp till fullt igen.

Alltid använt tankvattnet till allt och druckit det i både segelbåt och husbil genom åren och faktiskt aldrig uppfattat att det smakar dåligt.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Färskvattentanken

Är det bara jag som har en "skvalpvägg" i mitten av tanken som gör att det inte går att tömma den helt med hjälp av bottenventilen då det blir vatten stående kvar på botten på den andra sidan skvalpväggen/förstyvningen?
Hur gör ni som har motsvarande typ av tank när ni tömmer? Låter resten dunsta ur?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Färskvattentanken

Är det bara jag som har en "skvalpvägg" i mitten av tanken som gör att det inte går att tömma den helt med hjälp av bottenventilen då det blir vatten stående kvar på botten på den andra sidan skvalpväggen/förstyvningen?
Hur gör ni som har motsvarande typ av tank när ni tömmer? Låter resten dunsta ur?

"Skvalpväggen" får inte gå ner till botten. Gör den det så har du ju två tankar.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Färskvattentanken

Minns inte exakt nu men det är nog snarare så att den går från botten och upp, inte tvärtom. Det finns en låg passage mellan delarna men denna går inte ända ner till botten utan där blir stående någon centimeter vatten på ena sidan.
 
Toppen