• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar tips på bra TV till husbilen

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Önskar tips på bra TV till husbilen

Jag köpte också en Andersson efter att ha läst många positiva kommentarer här på HBK. Är dock inte lika nöjd, efter 10 min slocknade den helt och jag fick returnera den, fick tillbaka den efter tre veckor och sedan dess har den fungerat. Tycker också att betraktningsvinkeln är dålig, sitter man inte rakt framför skärmen blir bilden inte alls bra.

Har läst att Andersson köper in chassie från olika ställen och sedan sätter Netonnet sitt namn, Andersson på, detta kan ju innebära att vissa apparater är bra och andra sämre. Om detta stämmer vet man ju inte riktigt vad man köper.

/Håkan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Önskar tips på bra TV till husbilen

Hej, vill bara nämna även i den här tråden som i en del tidigare om samma ämne.

Detta kan vara bra att i alla fall veta.

Det finns en del riktiga lågprisTV som fortfarande säljes som har gamla kanalväljare.
Det som man skall undvika men jag fortfarande har sett är Mpeg2 mottagare. De tar inte in nystartade kanaler här i Sverige och inte heller nya som kommer. De funkar heller inte i alla våra grannländer m.fl. och om några år så funkar de inte här hemma heller.
Att sälja de apparaterna är på gränsen till bedrägeri, och de får dem troligen nästan gratis från grossisten.
Mpeg4 skall det absolut stå på kartongen, det kan också stå Mpeg2/4.

Nästa steg är om TV'n kan ta mot HD-sändningar. Det kan tyckas lite onödigt kanske men det börjar bli samma sak där. En del nya kanaler sänds bara i HD, och även om man inte vill betala extra för att kunna se HD sändningar, så ligger minst TV1, TV2 och TV4 fritt även i HD upplösning.
De äldre kanalväljarna som inte tar in HD står det dvb-T på. Om de kan ta in HD så skall det stå dvb-T2 (det är tvåan som är viktig).
Det är fortfarande förvånansvärt många, även "fina" TVapparater som endast har dvb-T i kanalväljaren, men det är inget som försäljarna direkt är villiga att berätta om frivilligt.
Det är väl kanske inte hela världen om TV'n inte tar in HD sändningar nu, men om den gör det så är den mera framtidssäker, och det handlar ju då mest om när man till slut blir tvingad att köpa till en lös box eller byta ut TV,n på nytt för att få bild.

Till sist så finns det också olika upplösning på själva bildskärmen.
Antingen "HD" upplösning som är lite sämre men ändå duger gott på mindre TVapparater.
Eller "fullHD" som innehåller fler bildpunkter på skärmen, och brukar göra TV'n lite dyrare.

Som sagt undvik TV'n om det bara står Mpeg2 på den.
Resten är upp till var och en, vad man vill ha.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Önskar tips på bra TV till husbilen

Om TV'n man är intresserad av inte har DVD så finns det bl.a. den är varianten av mycket liten DVD spelare med massor av finesser.
Den har 230V trafo ner till 12Vdc. Den bör nog inte köras direkt på batteriets varierande spänning. Jag har en, och kör den på batteri via en 12V spänningsstabilisator så den inte får mer än 12V även om batterierna ligger mycket högre, och det har funkat bra i flera år nu.

SAMSUNG. (Den finns både med och utan 3D utförande.)
Blu-ray, Hifi, Hemmabio, Bluray 3D, Bluray DVD, Bluray spelare, Smart blu ray, DVD

M.v.h. JANKRO.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Önskar tips på bra TV till husbilen

Grundig kommer nu med en ny 22 tummare, som tydligen kommer att heta Grundig LED TV 22 VLE5400. Pris/leveranstid ännu inte klart, men man säger att den kommer till Sverige i månadsskiftet juli/augusti (Kungs TV i Norrköping).
  • Triple-tuner anpassat för Sverige (t ex DVB-T2), 1920x1080 upplösning, 12 volt, med mycket mera
    Drar bara 22 watt
Tror det är en riktigt bra TV. Tillhör alltså Vision 5 serien.

Kan redan nu köpas i Tyskland, t ex på Media Markt för 239€. Men då är den enligt uppgift från Kungs TV inte fullt kompatibel med svenska mottagarförhållanden (gissar DVB-T2). I Tyskland heter den Grundig LED TV 22 VLE 5421 BG.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Önskar tips på bra TV till husbilen

Det är väl kanske inte hela världen om TV'n inte tar in HD sändningar nu, men om den gör det så är den mera framtidssäker, och det handlar ju då mest om när man till slut blir tvingad att köpa till en lös box eller byta ut TV,n på nytt

Eller köper man en prisvärd TV med det man vill ha som fungerar nu, och en ny prisvärd TV efter ett par år med det som gäller då, osv, och får ny garanti och nya finesser på köpet. Tidigare gick jag mycket på framtidssäkerhet men det facit säger mig i efterhand är att oavsett hur "framtidssäker" en apparat sägs vara så är det ändå något annat som gör den utdaterad som motiverar ett byte i vilket fall. Teknikåldrandet är eskalerande, och att köpa "framtidens teknik" redan idag är nästintill omöjligt hur mycket man än försöker. När man står där med facit i hand så visar det sig oftast att det var bortkastade pengar, antingen för att tekniken blev så mycket billigare och bättre när den väl infördes och blev användbar så att en ny komplett och bättre apparat kostar mindre än merpriset för "framtidssäkerhet" gjorde, eller för att marknaden helt enkelt valde ett annorlunda spår som inte blev riktigt kompatibelt med vad man förutspådde. Bara mina två ören.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Önskar tips på bra TV till husbilen

Hejsan, håller med fullständigt. Hur man än gör, så rätt vad det är så står man åter med gammalt sk.. som inte funkar fullt ut.
Men både Mpeg4 och även dvb-T2 funkar nu, och är ingen diffus framtidsidé.

Därför kan det kanske vara bra, att för inte så många hundralappar extra i alla fall få det senaste i stället för att köpa en som redan är föråldrad och inte ens räcker till just nu.

Jag blir bara så förb..... på alla firmor som med stora annonser säljer HD och full HD TV apparater. De talar också om att de är kompatibla med marksänd BOXER, Sat-TV m.m.

Det de glömmer att tala om är att kanalväljaren är av en föråldrad modell, så enda chansen att se HD upplösning på TV'n är att köpa och koppla in en separat HD-Boxer box eller en BlueRay DVD spelare till den, och använda TV'n som bildskärm till dessa. För TV'n utan tillbehör ger bara den gamla dåliga upplösningen på bilden som har funnits tidigare.

När man gör en sökning med en TV/kanalväljare som är föråldrad så märker man ju inte heller vilka kanaler man inte kan se (gäller både Mpeg4 och dvb-T2) eftersom apparaten inte ens hittar dem och inte heller lägger in dem i kanallistan.

Om man gör en sökning i ex. Norge och en del andra länder så märker man i alla fall vad man missar, för där sänder de inte alls något i Mpeg2, så man blir helt utan kanaler efter en sökning, och det kan kännas surt om man nyss har inhandlat TV'n, även om Mpeg2 apparater nästan har försvunnit på nyförsäljningsmarknaden som tur är. Även Sverige kommer inom några år att lägga av att sända Mpeg2 kanalerna.

Därför kan det vara rätt bra att veta vad som finns, och själv få avgöra om man behöver det eller inte.
I stället för att börja använda TV'n, och när den blivit så gammal att den inte går att lämna tillbaka, komma på att den inte alls räcker till för det man tänkt sig.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Önskar tips på bra TV till husbilen

Allt är helt riktigt som du skriver, men så länge kanalerna sänds både för DVB-T och DVB-T2 så är mernyttan med en DVB-T2-mottagare för att kunna ta emot HD-versionen av kanalen egentligen bara teoretisk, då det i husbilsfallet så gott som undantagslöst rör sig om små TV-apparater där den högre upplösningen som HD ger har mycket svårt att komma till sin rätt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Önskar tips på bra TV till husbilen

Allt är helt riktigt som du skriver, men så länge kanalerna sänds både för DVB-T och DVB-T2 så är mernyttan med en DVB-T2-mottagare för att kunna ta emot HD-versionen av kanalen egentligen bara teoretisk, då det i husbilsfallet så gott som undantagslöst rör sig om små TV-apparater där den högre upplösningen som HD ger har mycket svårt att komma till sin rätt.
----------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, ja som jag skrev högre upp så kan väl även nyttan med en full HD skärm diskuteras på en TV under kanske 32" om man inte vill använda den till mer än TV tittande.
Men enligt andra sidor som jag läst så är det ju inte bara för att kunna se HD versionen av ex. TV1, TV2, och TV4 som man har användning för, eller det är onödigt med dvb-T2.
Det skall redan nu finnas kanaler på en del sändare som bara sänds i HD, och troligen så kommer nog flera av nya kanaler som tillkommer vartefter bara finnas i HD sändning, och då går det åt dvb-T2 för att se dem.

Så jag tycker nog ändå att det är bra om de som köper en ny TV vet vad som finns i den, eller rättare sagt vad som saknas i den, och som handlaren inte har något intresse att berätta om.
Det är ju inte av välmening till folket som handlarna säljer 22" platt TV för 900:- i bland.
Utan det är nog mest för att de vill bli av med dem innan de är helt ur tiden.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Önskar tips på bra TV till husbilen

----------------------------------------------------------------------------------------

Det är ju inte av välmening till folket som handlarna säljer 22" platt TV för 900:- i bland.
Utan det är nog mest för att de vill bli av med dem innan de är helt ur tiden.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.

Man får vad man betalar för! :wink:
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Önskar tips på bra TV till husbilen

Tack för alla tips och synpunkter, nu gäller det att hitta en TV som passar våra önskemål och får plats i vår nya husbil.
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif

Har ni fler förslag så mottas dessa tacksamt
 
J

Jarn

Guest
Sv: Önskar tips på bra TV till husbilen

Jag sökte en som klarade både DVB T2 och klar för satellit och kabel.
Dessutom hade jag begränsad plats, dvs bara plats för en 19".

Hittade då denna som tack vare slimmad modell är 20".

Har nu testat den utomlands på semestern och då var det bra med att kunna ta in kabel TV som fanns på campingarna, för att se fotbolls VM.

Bra också med att kunna spela in och upp från USB minne,
DANTAX 20LED DV820 S2
 
Toppen