• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel på Elektroblock Ebl 99?

F

F.d. 19302

Guest
Hej

Jag har något elfel i husbilen, upptäckte att 230v indikatorlampan inte lös trots att 230v var inkopplat och det fanns 230v i uttagen i bilen. Den laddade inte heller bodelsbatteriet.
Jag började då kolla säkringar osv. och provade klicka av strömbrytaren på elblocket, först hände ingenting men efter 10-15 s klickade det till och bröt strömmen och sen får jag inte igång den alls igen. All 12v är "död" i bodelen och om jag kopplar i 230v så har jag ström i uttagen men manöverpanelen, laddning mm. är "död".

Är det Elektroblocket som pajat eller kan det vara något enklare fel?

Tacksam för hjälp från bättre vetande!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Elektroblock Ebl 99?

Tittar man på schemat är det två säkringar som är inblandade i det här. En på primärsidan 3,15 At och en på sekundärsidan på 20 A. Var de sitter har jag inte koll på men har fått för mig att primärsäkringen (glassäkring) sitter inne på kretskortet till laddaren som heter LAS 1218 ! Har den gått och är svart har du troligen kortslutning i laddare LAS 1218.
// Göte J
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Fel på Elektroblock Ebl 99?

Glöm inte kolla jordfelsbrytaren på inkommande 230v, den kan ju ha löst ut!

Lycka till!

/Malbeck

Såg sen att du hadde 230 i uttagen!
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Fel på Elektroblock Ebl 99?

I vår bil blev vi utan 12V när vi var nere i Europa. Efter en stunds felsökning upptäckte vi att 220V kontakten på blocket hade skakat loss, så när vi tryckte in den igen fungerade allt.
 
F

F.d. 24448

Guest
Elproblem

Har fått problem med 12volts driften. När 220 volt är inkopplat fungerar allt även när bilen är igång, men stoppar jag bilen och är utan el är systemet helt dött. Har dubbla bodelsbatterier och solcell. Vad kan det vara för fel ?
 
Senast redigerad av en moderator:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Elektroblock Ebl 99?

Har du ingen voltmeter, skaffa en! Kostar ett par hundralappar på Clas, Kjell eller Jula.
Har du en, börja med att mäta spänningen på batterierna. Följ sedan pluskabeln, och mät vid varje kopplingspunkt du hittar.
 
Toppen