• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missljud

E

ebra

Guest
Hej alla husbilsvänner!
Jag vill höra med er som kör en Concord Carisma eller något annat märke som är byggd på Iveco chassi.
Vi kör omkring med en Carisma sedan 2006.
Nu har det dykt upp ett problem som jag vill höra med er om ifall det är någon som känner igen.
När vi stannar bilen väntar jag ungefär en minut innan jag stänger av motorn.
Detta för att turbon ska komma ner i varv.
Efter en minut ungefär efter att motorn har stoppats uppstår ett visslande ljud vilket håller på ungefär en minut.
På Iveco verkstaden säger man att det inte är något att oroa sig för och då får man ju lita på det...
Någon av er som känner igen detta fenomen?
Tacksam för svar.
// Roger
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Missljud

Hej alla husbilsvänner!

På Iveco verkstaden säger man att det inte är något att oroa sig för och då får man ju lita på det...

Tacksam för svar.
// Roger
-----------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan ebra, det här är inget svar med någon dum baktanke, utan bara min första tanke.

Om verkstaden säger att det inte är något att oroa sig för så borde de väl veta och kunna förklara vad ljudet kommer ifrån.........Eller :confused:.


M.v.h. JANKRO.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Missljud

Jag har ingen erfarenhet av Concorde men i en modern bil hörs det alltid ljud efter att motorn stängs av. Jag antar att det är bilens datorer som lever ett eget liv?

På min personbil räcker det med att öppna dörren på morgonen för att väcka bilen ur dess slummer med tillhörande ljud.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Missljud

trycket i ac´n som går igenom expansionsventilen,kolla om det försvinner när ac är avstängd
 
E

ebra

Guest
Sv: Missljud

nej, tydligen kommer ljudet från turbon säger verkstaden, får väl lita på att dom vet vad dom sysslar med och svarar på.
Tack för ditt svar för övrigt.
 
E

ebra

Guest
Sv: Missljud

Det där med att stänga av ac´n ska jag ta fasta på och kolla.
Tack för tippset.
 
Toppen