• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kroatien

F

F.d. 25545

Guest
Halva semestern gjord och Kroatien är precis så fint som för ett år sedan.......11 dagar på Autocamp Rozac i Trogir, helt underbart och nu är vi på camping Slanica på ön Murter.......och vi är bara nöjda.......temperaturen ligger på ca 30 grader och havet kring 24 grader!!!!!! Resan ner genom Österrike och Italien var ingen höjdare......åkte via icke betalvägar......Kufstein-Mittersill-Lienz-Tolmezzo......medelhastigheten låg på 21km/h......så har ni något annat förslag till hemvägen så tar jag tacksamt emot det!!!!!! Vägen i sej var fin att se sej om på, men rena spiralvägen!!!!! Om inte så får det bli samma väg tillbaka.....Murter är väldigt vackert på alla vis......riktiga paradiset för den som tycker om att snorkla, bada och sola......

Fortsatt trevlig sommar till er alla!!!! Och hälsningar från Kroatien
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien

Antagligen åker du upp i diesel det du tjänar på gratisvägar.
Vi har förvisso bara 3.5t så oss kostar det inte så mycket.
Vi åkte över Italien ner mot Frankrike, över Slovenien, Österrike hem. Fina vägar, fin utsikt, snabbt och smidigt.
Även om det kostar någon krona extra måste det värt varje krona, om inte annat spar man en semesterdag.

Vi åker ner om en vecka till Porec, via Ljubljana, Villach.

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25545

Guest
Sv: Kroatien

Antagligen åker du upp i diesel det du tjänar på gratisvägar.
Vi har förvisso bara 3.5t så oss kostar det inte så mycket.
Vi åkte över Italien ner mot Frankrike, över Slovenien, Österrike hem. Fina vägar, fin utsikt, snabbt och smidigt.
Även om det kostar någon krona extra måste det värt varje krona, om inte annat spar man en semesterdag.

Vi åker ner om en vecka till Porec, via Ljubljana, Villach.

Peter :)

Kostar rätt så mycket att köra genom Österrike med en bil över 3.5t på motorvägarna!!!!! Vi kom ju ner på våra två dygn ( även 400km längre än i fjol ), och samma tid tog det ungefär ifjol också, fast då med en lättare bil på motorvägar!!!!!
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Kroatien

Vi kommer åka passau-vöcklabruck-Gmunden sedan söderut till villach och vidare ner till croatien... Kommer inte hamna på några betalvägar vad jag vet :yes:
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Kroatien

Kostar rätt så mycket att köra genom Österrike med en bil över 3.5t på motorvägarna!!!!! Vi kom ju ner på våra två dygn ( även 400km längre än i fjol ), och samma tid tog det ungefär ifjol också, fast då med en lättare bil på motorvägar!!!!!

Vi har kört mycket i Österrike och har inte betalat särskilt mycket för betalvägar (förutom över kända pass) det är inte svårt att undvika betalvägar

Undvik däremot att resa tex lördagar som är den dagen som alla byter boende om de har semester.,,vi råkade ut för detta en gång också på väg till Gardasjön
 
F

F.d. 25545

Guest
Sv: Kroatien

Vi kommer åka passau-vöcklabruck-Gmunden sedan söderut till villach och vidare ner till croatien... Kommer inte hamna på några betalvägar vad jag vet :yes:

Då jag kollar denna väg visar den mej in på motorvägen i Österrike, men man kanske kan undvika att välja det alternativet?!?!?.......hur är annars denna sträcka, är det mycket spiralvägar genom alperna? Det är 120km längre än vägen vi tog ner, men tar ändå 20 minuter kortare att köra!!!!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kroatien

Min fru som inte direkt gillar (avskyr) spiralvägar hade inget att erinra när vi körde Füssen - Landeck - Merano - Bolzano. Lite backigt emellanåt men inga problem alls.
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Kroatien

Åh, Slanica på Murter... nu blev jag allt lite avundsjuk på dig :yes:
Har ni fått en plats i skugga? När jag var där hade vi tur och fick skugga, annars tror jag många husbilsplatser ligger i stekande sol hela dagen, enda nackdelen med den campingen...
Vad tar dom per natt nu, om jag minns rätt så var den campingen rätt så billig.

Njut ordentligt, själv får jag vänta i 5 veckor till innan jag får åka till mitt kära Kroatien (och kanske ett besök på Slanica).

Nevisen
 
F

F.d. 25545

Guest
Sv: Kroatien

Åh, Slanica på Murter... nu blev jag allt lite avundsjuk på dig :yes:
Har ni fått en plats i skugga? När jag var där hade vi tur och fick skugga, annars tror jag många husbilsplatser ligger i stekande sol hela dagen, enda nackdelen med den campingen...
Vad tar dom per natt nu, om jag minns rätt så var den campingen rätt så billig.

Njut ordentligt, själv får jag vänta i 5 veckor till innan jag får åka till mitt kära Kroatien (och kanske ett besök på Slanica).

Nevisen

Här är underbart.....plats 77......rena rama lyxen under ett träd......har inte riktigt koll på priset men under 400kr per natt ( 2+1 vuxen, 1barn och en hund )
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Kroatien

Kul, vi stog också på plats 77, den mest perfekta platsen (som jag också nämnde för dig för någon månad sedan), nu blev jag än mer avis :)
 
F

F.d. 30012

Guest
Sv: Kroatien

Är själv på väg ner om någon vecka, med husbil över 3,5t. Har försökt att kolla lite priser genom Österike-Slovenien och räknat (rätt eller fel?) ut att vägavgifterna kommer att hamna på ca: 700sek. Om det är 400km längre att åka icke betalvägar så hamnar man ju strax under 700-ringen på uppkörd diesel. Sen kan det ju vara kul att se annat än motorväg oxå, om tiden e ungefär den samma. När vi e påväg ner , då vill vi ner. Brukar ta det lite lugnare på hemvägen.. :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen