• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Viago snart på svenska App Store

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Citat M3:

Garmin omfamnar smarta mobiler - släpper appen Viago

Garmin tar ett välbehövligt steg ut i appvärlden i och med Viago som hoppas på att bli en storkonkurrent till Google Maps.

Det är alltid svårt att ge sig på alternativ som är gratis, men Garmin har ett par äss i rockärmen för att skapa en upplevelse som erbjuder mer än vad exempelvis Google gör.

Garmin inkluderar många av de funktioner som varit exklusiva för företagets gps-moduler under de senaste åren, exempelvis fotorealistiska representationer av filbyten och vägkanter för att göra det enklare att avgöra var du ska svänga. Viago visar också aktuell hastighet och vilken hastighetsgräns som råder på den sträcka du kör för tillfället.

Något annat som ska särskilja Viago från konkurrenterna är möjligheten att lägga till funktioner genom valbara köp inom appen. Det finns mer eller mindre standardmässiga saker som offline-kartor men även mer intressanta alternativ som att byggnader representeras i 3d och navigation via kända landmärken med Garmin Real Directions. Mobile Alert Live varnar för hastighetskameror, Traffic Live låter dig veta om vägen är blockerad av trafikstockningar och Safety Kit kan göra dig uppmärksam på om det finns skolor i området och därmed rekommendera en hastighetsbegränsning.

Garmin Viago är ett intressant tillskott i företagets produktportfölj och är inte minst välbehövligt med tanke på att smarta mobiler håller på att äta upp marknaden för bilnavigatorer. Om det visar sig vara en succé eller flopp kan bara framtiden avgöra. Appen är åtminstone rimligt prissatt och kostar bara 7 kronor i grundutförande. Uppgraderingarna kostar mellan 30 och 150 kronor. Viago är för övrigt kompatibel med Garmin HUD för den som vill utnyttja mobilnavigation till max.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Garmin Viago snart på svenska App Store

I och för sig har konkurrenterna haft dessa funktioner sedan länge men för priset av 7 kr är det värt att prova. Verkar bättre än Google Maps åtminstone!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Garmin Viago snart på svenska App Store

Jag kör med Garmin HUD. Så här svarade jag i början av året. Tycker om möjligt ändå bättre om den nu. Ser det definitivt inte som prylhysteri längre. Vill inte vara utan den. Ger precis den info jag behöver i ögonhöjd, utan att distrahera. Det enda negativa jag kommer på är att bilden blir lite otydlig om du använder plastskivan och har på dig ett par riktigt mörka Polaroid solglasögon. Bilden försvinner inte men Polaroiden verka framkalla en liten regnbåge över bilden.
==================så här skrev jag då:

Jag har använt Garmin HUD i min personbil ett par månader. Blev intresserad efter att ha testat Sygics HUD några veckor, med samma resultat som redovisats här. Gärna mörker, definitivt inte snö på vägen, helst ej motljus och ändå konstant dubbelbild. Funkar dock hyggligt om man har rimliga krav. Sedan upplevde jag dock, att det ofta blev klyddigt och trafikfarligt eftersom man ibland måste hantera nallen uppe på instrumentbrädan.

Kom över en Garmin HUD. Monterade film på rutan och körde min gamla Navigon-app mot den. Klockrent! Numera kör jag oftast med den lilla plastskivan som medföljer HUD:en. Då kan jag flytta mellan fordon och också flytta runt på instrumentbrädan. Särskilt bra när jag använder HUD som komplement till iPad eller Samsung Galaxy Tab3. Båda har numera har ett lägre fäste.

Gillar skarpt att ha den nödvändigast informationen i ögonhöjd, medan både förare och passagerare ändå kan ha koll på informationen på paddan eller taben, när så berhövs. Dessutom har man röstanvisningarna från plattan.

Kanske inte jättenödvändigt. Kan nog vara lite prylhysteri-varning, men jag tycker det funkar förbaskat bra!

:-/<rister
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Garmin Viago snart på svenska App Store

Anders! När släpper Garmin Viago?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Garmin Viago snart på svenska App Store

Finns redan på utländsk App Store dock inte den svenska ännu.
Troligen om någon vecka eller två.
 

Eva o Håkan

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Linköping
HBK-Nr
15184
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Viago snart på svenska App Store

Tackar. Precis ett sånt fördjupande svar jag hoppas på

Perfekt

/ Håkan
 
Toppen