• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolnyckel

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Gasolnyckel

Man bör inte använda en sådan nyckel, risken är att det blir för kraftigt åtdragningsmoment. Det förstör packningen på sikt. Det finns en speciell plastnyckel till gasoltuben som "slirar" när momentet blir för stort. Tyvärr har jag ingen bild på nyckeln. Jag fick en med nya hb.n och köpte en till när jag fyllde gas i Trier i södra Mosel.
Bengt
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Gasolnyckel

Man bör inte använda en sådan nyckel, risken är att det blir för kraftigt åtdragningsmoment. Det förstör packningen på sikt. Det finns en speciell plastnyckel till gasoltuben som "slirar" när momentet blir för stort. Tyvärr har jag ingen bild på nyckeln. Jag fick en med nya hb.n och köpte en till när jag fyllde gas i Trier i södra Mosel.
Bengt

Har full vetskap om detta och det kan aldrig bero på själva nyckeln om man
drar för hårt. Hade tidigare en sådan plastnyckel du hänvisar till som gick sönder. Häggen i Umeå
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gasolnyckel

Min gasolnyckel för mer 8 år
PICT3245.JPG
ca. 0 kr och finns altid på sin plats.

1 klämma ca. Ø 30 mm
1 skruv 4 mm + bricka och mutter

- ut och fix' det :)

PS klämman är lös och ställs in från början, nu 8 år sidan, sådant så att den endast exakt kan ingripa fingermuttern när skruven hålls runt horisontellt.
Skruvhuvudet ingriper mellan flikarna på fingermuttern.
;)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen