• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktryck Euramobil

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Jag har en Euramobil 635ls helintegrerad husbil med fiat ducato 230 chassie, jag tycker den är stötig, man känner vägskarvar och potthål väldigt väl.

däck 215/75-16 c-däck

Har nu funderat på att sänka däcktrycket från 5 kg till 4,5 kg
vilket däcktryck jag bör ha hittar jag inte i instruktions böcker

Bilens totalvikt är 4000kg, lastvikt 555kg så nu när den är olastad så väger den således c:a 3500 kg, vilket däcktryck bör jag ha, är det okej att gå ner till 4,5kg?
 

Bilagor

  • IMG_0027.JPG
    IMG_0027.JPG
    737,2 KB · Visningar: 6
F

F.d. 55568

Guest
Sv: Däcktryck Euramobil

För att veta vilket lufttryck du ska ha i däcken måste man väga axeltrycket fram respektive bak och det gör man enklast på en vägstation eller en kontrollplats för polisen, där finns oftast en våg. När du har dessa uppgifter ringen du till teknisk support hos däckleverantören så kan dom hjälpa dig med korrekt information.
Jag själv kör på 3,3 bar fram och 4,5 bak och då väger bilen på framaxeln 1860 kg och bakaxeln 2260 kg. Däckdimensionen i mitt fall är 225 / 75 R16.
Hoppas att detta kan vara till någon hjälp. Kan dessutom tipsa dig om att köpa nästa nummer av Husbilen Test som kommer ut i handeln den 17 juni, där kommer det att stå mycket intressanta saker om just däckstryck.
Mats
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryck Euramobil

Det tror jag säkert funkar för dej, prova dej fram till det känns ok.
Jag tror många kör med onödigt högt tryck på bekostnad av komforten.
Jag kör 6ton husbil på 225/75-16
4,5bar runt om.
Bra komfort m.m.

Enl.Michelin:

215/75 R 16CP agilis camping 113Q

Från Axelvikt 1150kg = 2,0bar

Rek.tryck stiger sen upp till maxbelstning

Till Axelvikt 2300kg = 4,75bar

Detta gäller vid enkelmontage (ej tvilling)

Det höga tryck du kör med så bör man överväga metallventiler.
Standard gummiventil kan haverera om man har otur.
//Peter
 
Senast ändrad:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Däcktryck Euramobil

jag har nu sänkt till 4.5 bar och upplever ingen skillnad i komforten, det är väldigt stötigt fortfarande, jag skall försöka väga bilen men frågan är vars, bor i umeå
det är för övrigt metallventiler
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Däcktryck Euramobil

hur gamla är däcken ? gamla däck brukar ha en tendens att bli hårda ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Däcktryck Euramobil

Vad har du köpt för lastindex på däcken. Om lastindexet ligger mycket högre än vad bilen väger så är själva däcken onödigt hårda och hjälper också till att bilen blir stötig.

Om du väger en axel i taget. Kör först upp endast framhjulen på vågen och läs av.

Kör sedan fram så framhjulen kommer på fast mark och endast bakhjulen blir vägda.

Dela resultaten med två, så får du belastningen på varje däck, och kan med hjälp av det bestämma rätt lastindex med lite lagom marginal.

Däcksfirmorna verkar tyvärr sällan bry sig om lastindex kontra bilens vikt, och p.g.av det verkar de ofta ha däck med högt lastindex som de gärna placerar på relativt lätta bilar utan att fråga.

M.v.h. JANKRO.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryck Euramobil

Hej
Är du säker på att däcken är boven. Hur mycket fjädringsväg har du fram. Många fiatbilar har orginalfjädrarna kvar vilka ofta är för svaga fram. Bilen står då på genomslagsgummina och har ingen fjädring kvar fram. Kolla hur ihoptrycka fjäderbenen är och byt till starkare fjädrar om det behövs.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Däcktryck Euramobil

jag har nu sänkt till 4.5 bar och upplever ingen skillnad i komforten, det är väldigt stötigt fortfarande, jag skall försöka väga bilen men frågan är vars, bor i umeå
det är för övrigt metallventiler

E4, södergående. Två kilometer söder om Ikea-rondellen, i höjd med Röbäck.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Däcktryck Euramobil

Hej
Är du säker på att däcken är boven. Hur mycket fjädringsväg har du fram. Många fiatbilar har orginalfjädrarna kvar vilka ofta är för svaga fram. Bilen står då på genomslagsgummina och har ingen fjädring kvar fram. Kolla hur ihoptrycka fjäderbenen är och byt till starkare fjädrar om det behövs.

Det finns gott om fjädringsväg så där är det ok
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryck Euramobil

Det står på däcksidan vilken last som gäller vid max tillåtet tryck. Jämför det med vad din bil väger fram/bak, reducera trycket i förhållande till det. Det märkliga som jag ser det är att CP-däck som fabriksmonterats på Fiat ska ha väldigt högt tryck oavsett bilens vikt. En del säger att det är för att bilen ska kunna stå avställd länge utan att däcket ändrar form, andra säger att det är för att husbilen inte ska "svaja", ytterligare andra inkl mig själv sänker trycket enligt ovan, det verkar gå bra och mycket behagligare. Fan vet?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryck Euramobil

Anledningen till att Fiat anger så högt tryck är att de vet inte vad som skall byggas på chassit utan de anger maxvärden.
Lösningen är att väga fram och bakaxel och därefter använda det tryck däcktillverkaren rekomenderar för aktuell belastning
/Thomas
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Däcktryck Euramobil

Så här blev vikterna
olastat, dvs det skall in campingstolar och 2 cyklar mat, grill och kläder,etc
kanske 100 kg samanlagt?

iallafall
Fram 1840 kg(lägger på 100 kg) så 1940 kg framdäcken är bridgestone Duravis 116/114
bak 1700 kg(lägger på 150 kg) så 1850 kg bakdäcken är Pirelli 113/111
hur skulle man nu räkna detta?
 
Toppen