• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reseplanering med iGO

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag får en del förfrågningar om iGO, bl.a. om den klararar ruttplanering.
I mitt tycke är appen den bästa och enklaste där man kan lägga in ett stort antal inställningar med upp till 20 delmål (waypoints).

image.jpg

Man bör dock lägga delmålen så att man slipper köra till centrum i större orter.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Reseplanering med iGO

I början gick jag på en nit och hamnade mitt i centrum på Waypoints, men tar nu bort dem när jag är nån halvmil ifrån. Har en fråga till dig Knarrevik, vad är det för klocksymbol, som jag får upp nån gång då och då, du ser den intill hastighetsbegränsningen till vänster? Se bild. Ja jag vet att jag borde damma av skärmen :)
 

Bilagor

  • P1050411.JPG
    P1050411.JPG
    2,8 MB · Visningar: 2

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reseplanering med iGO

Nej, trots att jag ögnade igenom den digra manualen på 109 sidor kunde jag inte hitta klocksymbolen.
Tillhör den kanske en app som samkörs?
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Reseplanering med iGO

Nej jag har ingen samkörning på appar, använder enbart navigatorn. Har fått upp den förr ett par gånger och det är en klocksymbol som alltid står på kl. 07:00. Hittar ingen logik i varför den visas. Var hittar du manualen förresten?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Reseplanering med iGO

Jag får också upp klocksymbolen ibland, tror att det ha att göra med sänkt hastighet vid vissa tillfällen, tex vid skolor.

//Tommy
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Reseplanering med iGO

Jag får också upp klocksymbolen ibland, tror att det ha att göra med sänkt hastighet vid vissa tillfällen, tex vid skolor.

//Tommy

men detta var på autobahn, inte en skola så långt ögat ser :confused:
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Reseplanering med iGO

På autobahn har det olika hastigheter exempel om det är våt vägbana så sänks hastigheten på vissa sträckor. Klockan är bara att man ska vara uppmärksam att hastigheten kan variera på den sträcka man kör på.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Reseplanering med iGO

Kan det vara så att hastigheten vid vissa tider är sänkt till 120 km, enl din bild?

//Tommy

Ja, ingen aning, detta var i måndags mitt på dagen på autobahn en bit söder om Hamburg. Funderar på varför man skulle ändra hastighet där under viss tid? men har som sagt ingen aning
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Reseplanering med iGO

På autobahn har det olika hastigheter exempel om det är våt vägbana så sänks hastigheten på vissa sträckor. Klockan är bara att man ska vara uppmärksam att hastigheten kan variera på den sträcka man kör på.

OK så kan det kanske vara men vi åkte tre veckor i Frankrike där 130 gäller utom när det regnar då 110 är max, men där kom inte klockan upp. Men det var ju förstås i Frankrike :)
 

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022
Sv: Reseplanering med iGO

Hej!
Klockan visar sig på sträckor där tillåten hastighet varierar under dygnet. Jag tror mig veta att på vissa sträckor av Autobahn varierar tillåten hastighet dag/natt för tunga fordon.
/Gunni
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reseplanering med iGO

En finess med iGO är att appen kan optimera en rutt, dvs lägga ett stort antal waypoints (delmål) i en ordningsföljd som ger kortast, snabbast, lättast eller grönast färdväg.

image-713546.png


image-716953.png


image-718966.png
 
Toppen