• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4G, 5G eller fiber?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Citat IDG:
– Eftersom 5G handlar om en utveckling också av existerande tekniker, så finns det grejer som kommer att komma tidigare. 4G kommer att utvecklas kontinuerligt fram till 5G och saker som direktkommunikation mellan enheter och annat arbetas det med också inom ramarna för 4G.

Medan Sverige var första land i världen med ett kommersiellt 4G-nät, lanserat 2009, så är Erik Ström dock osäker på om vi kommer vara lika snabba på att dra igång nästa generation.

– 4G-utrullningen som gjordes i Sverige var mest för att visa framfötterna för operatörerna och handlade nog inte så mycket om att det fanns ett behov hos kunderna. Men eftersom trafiken ökar och man kanske kommer att få problem med sina nät, så kommer man kanske inte att ha något val utan måste byta till 5G.

FAKTA
Metis-projektet och 5G.
Metis startades i november 2012 och finansieras till hälften av EU.
I projektet deltar drygt dubbla dussintalet olika företag och högskolor.

Kraven på 5G:
  • Klara av att koppla upp 500 miljarder apparater.
  • Kortare svarstider (runt 1 ms) och högre tillförlitlighet än idag.
  • Klara 1 000 gånger mer trafikvolym än idag.
  • Kunna erbjuda hundratals megabit per sekund på de flesta ställen och hastigheter uppemot 10 gigabit per sekund på vissa.

Vem behöver fiber när 5G-hastigheten blir uppemot 10 gigabit/sekund?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Fibern behövs av två skäl:

- pålitlighet
- kostnad: vi alla har sett hur mobildatakostnaden i Sverige har ökat under senaste året, utvecklingen kommer att accelerera! Investeringarna måste ju betalas. Kolla t.ex telenors priser för Gb ett år sedan och i dag...

jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Fibern behövs av två skäl:

- pålitlighet
- kostnad: vi alla har sett hur mobildatakostnaden i Sverige har ökat under senaste året, utvecklingen kommer att accelerera! Investeringarna måste ju betalas. Kolla t.ex telenors priser för Gb ett år sedan och i dag...

jyrki

Enligt tidningen Mobil har det faktiskt skett ett trendbrott senaste månaden!
Operatörerna ökar surfpotten för mobilt bredband.
Trenden med allt sämre villkor för datatrafiken i mobilabonnemangen ser ut att vara bruten.

Pålitligheten är bättre med mobilnätet än den nedgrävda koppartråden idag, det är inget som säger att fibern skulle vara säkrare och framför allt tar det mycket längre tid att söka och laga fibern än mobilnätet.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: 4G, 5G eller fiber?

5g-produkter kommer att börja lanseras runt 2020.

Vem kan vänta tills dess ??
Fiber finns idag...nu. Det finns mörka fläckar i glesbygden där fiber kanske kommer vara enda möjligheten till utveckling , och att företag kan fungera.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Som nämndes i artikeln kommer 4G att utvecklas kontinuerligt under tiden till 5G införs. Skillnaden blir därmed inte så stor den dagen 5G sjösätts.

För dem som inte har mobiltäckning är naturligtvis förhållandet ett annat.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Som nämndes i artikeln kommer 4G att utvecklas kontinuerligt under tiden till 5G införs. Skillnaden blir därmed inte så stor den dagen 5G sjösätts.

För dem som inte har mobiltäckning är naturligtvis förhållandet ett annat.

Kul att det går snabbt. Men jag är less att överallt betala för förbrukade GB. När jag var i USA förra året, kunde jag i New York köpa T-Mobile som hade obegränsad datamängd i hela USA där dom hade täckning. Det saknar vi nu.

ADSL och fiber gäller om man ska kunna göra ordentliga backuper i moln ovh dyl.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

ADSL och fiber gäller om man ska kunna göra ordentliga backuper i moln ovh dyl.[/SIZE][/FONT]

Som trogen kund får man i regel ca 100 GB till ett pris av 175kr/månad.
De sista dagarna i månaden får man ibland ta till Wifog eller Joors.
Tyvärr packar Joors ihop nu den 9 juni.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Knarrevik, det har diskuterats tidigare och varje gång får du många emot dig eftersom vi andra insett att telebolagen bara är ute efter att maximera vinsten och bygga ut näten så lite som möjligt.

Vi har fiber, gör av med ca 500gb/månad och har 100/100mps hastighet. Betalar ca 250kr/månad (och obegränsad datamängd) och skulle aldrig vilja ha 3-5g eftersom allt fungerar så mycket bättre med fiber. Och ja, jag har testat 4g!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Knarrevik, det har diskuterats tidigare och varje gång får du många emot dig eftersom vi andra insett att telebolagen bara är ute efter att maximera vinsten och bygga ut näten så lite som möjligt.

Vi har fiber, gör av med ca 500gb/månad och har 100/100mps hastighet. Betalar ca 250kr/månad (och obegränsad datamängd) och skulle aldrig vilja ha 3-5g eftersom allt fungerar så mycket bättre med fiber. Och ja, jag har testat 4g!

Var installationen gratis?
I så fall är ju 250 kr/månad överkomligt.

Hur gör du på resa, måste du ha mobilt bredband eller står fiberoperatören för ett komplement?
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Var installationen gratis?
I så fall är ju 250 kr/månad överkomligt.

Hur gör du på resa, måste du ha mobilt bredband eller står fiberoperatören för ett komplement?

Resorna är för vår del mest utomlands och då är det ett helvete med mobilt bredband. Tyvärr finns ingen annan lösning. Campingarnas WiFi är ju ännu sämre om man nu vill stå på camping vilket vi ofta avstår.

Hemma har vi delat nätverk (Adsl) trådlöst så kostnaden är ganska modest. Fungerar bra via TeamViewer då kan man ge kommandon via mobila bredbandet men det är Adsl:en som gör jobbet.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Var installationen gratis?
I så fall är ju 250 kr/månad överkomligt.

Hur gör du på resa, måste du ha mobilt bredband eller står fiberoperatören för ett komplement?

Installationen kostade 20 000:-. Med 3% ränta blir kostnaden 50:-/mån. Räknar inte med någon avskrivning eftersom fiber håller i alla fall min livstid ut.

Och på resa så gör vi även som du, försöker få kontakt med mobilnätet. Ibland fungerar det bra och ibland inte alls.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Enligt tidningen Mobil har det faktiskt skett ett trendbrott senaste månaden!
Operatörerna ökar surfpotten för mobilt bredband.
Trenden med allt sämre villkor för datatrafiken i mobilabonnemangen ser ut att vara bruten.

Finns tydligen olika åsikter om det här med sämre villkor...

Chockhöjning av priset för mobilt bredband.
Samtidigt som hastigheten stiger...sjunker det så kallade maxtaket, alltså gränsen för hur mycket data man får förbruka.
Kostnaden för att surfa mobilt rusar i höjden. Priset per förbrukad gigabyte har ökat med 300 procent visar PC för Allas granskning
2014-05-20 .
 

Bilagor

  • 3298325218.jpg
    3298325218.jpg
    19,5 KB · Visningar: 2.608

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Eftersom jag är tvungen att ha mobilt bredband när jag lämnar hemmet och mitt mobila bredband och diverse gratisabonnemang fungerar utmärkt och då fiber enbart blir en merkostnad vägrar jag sitta med Svarte Petter år 2020!

För dem som inte har täckning med 4G blir situationen naturligtvis en annan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Och med fiber slipper man bry sig om surfpotter och ockerpriser!

Jag kan inte nöja mig med uppkoppling endast i hemmet!
Mitt mobila kan tas med i fickan och kostar 175:-/100GB.

huawei-e5776.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Jag kan inte nöja mig med uppkoppling endast i hemmet!
Mitt mobila kan tas med i fickan och kostar 175:-/100GB.

huawei-e5776.jpg

Det är rätt. Alla har vi mobiler. Men det borde ivarjefall finnas en möjlighet att ha ett abb med obegränsad surf. Vi har ett i våran växel som redundans, men det är bara för företag och säljs inte officiellt.
 
Toppen