• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4G, 5G eller fiber?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Selv tidsangivelsene var ikke presise, G2 GSM ble standardisert av ITU noe før 1990, og teknologivalget ble grunnlagt på et nordisk sammarbeid som gikk forut før dette. Demo hardware før møtet i Paris ble bygget av Televerkets forsknings institutt på Kjeller utenfor Oslo og hos Ericsson på Solna. Kunne om jeg ville navngi lederen for gruppen av teknikkere som bygde terminal prototypene på Kjeller, basestasjonene ble laget på Solna.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Eftersom rubriken är "4G, 5G eller fiber", och jag inte lyckats finna något svar i den uppsats det länkats till, ställer jag en konkret fråga: Vilket ska vi välja?

Grundförutsättningar:
Ålder: 70 år
Bostadsort: Villa på landet, glesbygd, någon dryg mil utanför Uppsala
Nuvarande uppkoppling: ADSL
Uppmätt hastighet (avrundat): 19/2 (betalar för "upp till 30")
Uppmätt hastighet med mobilen (avrundat): 12,5/1,5

Om tillräckligt många i grannskapet ansluter sig, kommer vi att kunna f fiberanslutning "ini huset" för 19.900 kr.

Vilket ska vi välja?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Fiber!

Svider i plånboken en gång men om några år har ni tjänat in investeringen. Ni blir också lyckligare eftersom ni får en mycket bättre och snabbare uppkoppling.
(adsl sk du inte jämföra med, kommer att vara borta om några år)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Kanske bör påpeka att frågan var retorisk.

Ville på detta sätt visa att det inte finns några enkla och entydiga svar, som vissa vill göra gällande.

Glömde också att informera om att det är bara något år sedan som vi fick acceptabel 4G-täckning här.

5G-täckning kommer nog inte att finnas förrän både ADSL och vi är borta...
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Eftersom rubriken är "4G, 5G eller fiber", och jag inte lyckats finna något svar i den uppsats det länkats till, ställer jag en konkret fråga: Vilket ska vi välja?

Grundförutsättningar:
Ålder: 70 år
Bostadsort: Villa på landet, glesbygd, någon dryg mil utanför Uppsala
Nuvarande uppkoppling: ADSL
Uppmätt hastighet (avrundat): 19/2 (betalar för "upp till 30")
Uppmätt hastighet med mobilen (avrundat): 12,5/1,5

Om tillräckligt många i grannskapet ansluter sig, kommer vi att kunna f fiberanslutning "ini huset" för 19.900 kr.

Vilket ska vi välja?

Vi bor i en centralort och kommer att dra in fiber nu till våren, men inte koppla upp oss på den. (mer som en investering i huset). Kommer att fortsätta med 4 G anslutningen på 50 Gb (hemma) resp. 20 Gb (husbilen under säsong) och TV via parabolen.(både hemma och i husbilen) Anledningen är kostnaden. Så länge det inte finns TV-abonnemang som fungerar både i fiber och via parabol med samma leverantör kör vi på detta viset. Samma sak med bredbandet; att man kan ta det med sig på sina resor. Kostnad idag runt 600:-/mån i snitt.

Om vi skulle skaffa TV och bredband via fiber hemma och behålla det vi har i husbilen idag kommer vi att få betala ca: 1 100:-/ månaden för allt. Nu till det värsta.... TV abonnemanget på Com hem t.ex kostar dryga 400:- och med en bindningstid på ..... 24 mån. och bredbandet 12 mån.

Kommer aldrig mer att acceptera långa bindningstider.

Ett tips! Om jag bodde som ni så hade jag satt dragit in fiber(som investering) och satt upp en riktantenn för bredbandet. Gör underverk för någon dryg tusenlapp !!!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Om man har CanalDigital som parabolTV-leverantör så kan man få samma (nästan) utbud via fiber o man har en AppleTV gen 4 och förhoppningsvis snart även Android-TV. Det går att använda ChromeCast också.
Vi får in fiber i huset snart och kommer troligen att behålla parabolen ändå men köra via annan burk och fiber eller 4G när vi är i stugan eller på resande fot.
Jag tror att CanalDigital har möjlighet att erbjuda andra kombinationer också, jag håller just nu på och försöker reda ut vad man kan få och hur billigt :)
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Vi bor i en centralort och kommer att dra in fiber nu till våren, men inte koppla upp oss på den. (mer som en investering i huset). Kommer att fortsätta med 4 G anslutningen på 50 Gb (hemma) resp. 20 Gb (husbilen under säsong) och TV via parabolen.(både hemma och i husbilen) Anledningen är kostnaden. Så länge det inte finns TV-abonnemang som fungerar både i fiber och via parabol med samma leverantör kör vi på detta viset. Samma sak med bredbandet; att man kan ta det med sig på sina resor. Kostnad idag runt 600:-/mån i snitt.

Om vi skulle skaffa TV och bredband via fiber hemma och behålla det vi har i husbilen idag kommer vi att få betala ca: 1 100:-/ månaden för allt. Nu till det värsta.... TV abonnemanget på Com hem t.ex kostar dryga 400:- och med en bindningstid på ..... 24 mån. och bredbandet 12 mån.

Kommer aldrig mer att acceptera långa bindningstider.

Ett tips! Om jag bodde som ni så hade jag satt dragit in fiber(som investering) och satt upp en riktantenn för bredbandet. Gör underverk för någon dryg tusenlapp !!!

Viasat levererar både på parabaol o fiber
Lennart
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Om man har CanalDigital som parabolTV-leverantör så kan man få samma (nästan) utbud via fiber o man har en AppleTV gen 4 och förhoppningsvis snart även Android-TV. Det går att använda ChromeCast också.
Vi får in fiber i huset snart och kommer troligen att behålla parabolen ändå men köra via annan burk och fiber eller 4G när vi är i stugan eller på resande fot.
Jag tror att CanalDigital har möjlighet att erbjuda andra kombinationer också, jag håller just nu på och försöker reda ut vad man kan få och hur billigt :)

En undran, du skriver Android-TV.
Menar du då en Smart-tv som kör operativsystemet Android?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Slarvigt skrivet av mig. Jag menar t ex en NVIDIA Shield eller Nexux Player eller liknande burk, finns någon som heter Xstreamer express också.
Det är alltså i princip en Apple TV fast med Android.
Inte kompatibelt med alla appar men många för TV-tittande.

NVIDIA SHIELD TV - Streaming och Mediaspelare - Elgiganten
 
Senast redigerad av en moderator:

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Viasat levererar både på parabaol o fiber
Lennart

Får i så fall hoppas att Canal Digital också lanserar sig i fibervärlden. Byta till Viasat gör jag inte, vägrar 27 mån bindningstid..... (Köpte mitt CD abonnemang utan bindningstid, genom överlåtelse för 800:- av privatperson)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Får i så fall hoppas att Canal Digital också lanserar sig i fibervärlden. Byta till Viasat gör jag inte, vägrar 27 mån bindningstid..... (Köpte mitt CD abonnemang utan bindningstid, genom överlåtelse för 800:- av privatperson)
Canal Digital fiber finns enligt denna sida..:confused:
https://www.canaldigitalkabel.se/tv-och-kanalpaket/kanalpaket/index.html

Sedan är det väl mer vad ditt stadsnät har i sitt utbud, om de erbjuder Canal Digital, eller har jag förstått detta fel?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Dagens Industri idag:
Den nya generationens trådlösa länkteknik klarar den kapacitet som krävs, och många gånger till halva kostnaden och tiden jämfört med nedgrävd fiber, skriver Jan Backman och Tony Petersson.

Kanske viktigast är att den nya generationens länktekniska bredbandslösningar kan bidra till att både snabba på bredbandsutbyggnaden – och sänka kostnaderna för den. Att behöva gräva ned en kabel är dyrt och tar lång tid – inte minst för att komma nå ut till alla hushåll på landsbygden. Trådlösa lösningar kan komma på plats mycket snabbt – och ofta till halva kostnaden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Her i Australia bygger de ut et bredbåndsnett med flere varianter av fiber for byer og større tettbebygget områder.

Utenfor dette, men fortsatt mange husstander benytter de fixed wireless - et lukket LTE nett med begrenset antall husstander for hver antenne og spesielle utendørs modem på taket av huset.

Ute i bushen/outback benyttes satellitt i NBN nettet.

Er selv på fixed wireless med 25 Mbits hastighet som var topp for denne type samband for et år siden, nå kan en flere steder oppgradere til 50 Mbits, men de som har fiber kan få opp til 1 Gbits. Selv satellitt brukerene har 25 Mbits som mulighet.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Sådärja, nu har den efterlängtade dagen kommit!

Wan lampan på CPE(fiber) dosan tändes och en halvtimme senare så hade jag beställt internetlevarantör och kommit igång med surfen!

Kostnader som drabbar oss:

Installation: 17300:-
Internet: från 99:-/mån, Vanligt hastighet är ju 100/10 för 208:-/mån eller som i mitt fall 100/100 för 269:-/mån detta inklusive iptelefoni om så önskas. om man vill så är 1000/1000Mbit bara ett knapptryck bort

I vårat fall så är det inga ytterligare fasta avgifter.
TV finns det en uppsjö av leverantörer på, prismässigt ligger det ungefär som för Parabol/Marksänt

Hastigheten ligger hittills på ca 110% av det man betalar för, dock är det lurigt med wifi, för att komma upp över 100mbit så krävs det ac standard och 5GHz nätverk och inget större avstånd från routern, men det är ju inget nytt att trådlöst är lynnigare.

Surfen är ju givetvis obegränsad och jag har loggat våran förbrukning senaste tiden och vi ligger i snitt på 30-35Gb om dagen.

Access till nätverkskameror och NAS utifrån är lika rappt och distinkt som om man satt på nätverket!

En annan parentes är ju att jag i nya routern sett till så att jag har en openVPN server och det verkar funka bra till våra ios enheter så till sommarens europasemester så ska det funka att kolla på svenskt netflix och webbtv med VPN i egen regi

Fiber.jpg

Således är jag nu i mål med mina behov av anslutning tack vare fibern, ni som förespråkar 5g/trådlöst osv kan ju hojta till sedan när det är igång så kan vi ju jämföra!:D

//Peter
 
Toppen