• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4G, 5G eller fiber?

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Allt beror på vad man behöver och vad man är villig att betala. Fiber kommer alltid vara ledande i kapacitet det kan man inte komma ifrån. Redan idag kan man ha Tbit/s (Terrabit/s) på fiber och det kommer man troligtvis aldrig kunna överföra via radio. Sen är frågan om man behöver den kapaciteten eller inte, och är villig att betala för det.

Beroende på mottagningsförhållande hemma kan det vara bättre att ha fiber eller ADSL hemma och andra lösningar när man reser. Alla finner vi olika lösningar som passar oss bäst.

Hälsningar/Hike
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Har ennå ikke sett noen operatør som 100% satser på trådløs distribusjon til basestsjoner. De fleste bruker microlink ut til mindre baser og understasjoner, men er avhengig av fiber til de større basene. Med 5G hastigheter vil en ha behov av mer enn 1Tb/sec på feed fra sentrale switching routere.

Her hos oss graves det fiber i disse dager, installasjonen koster 15000 og vi kan få 100/100 internet for 189,50 pr mnd inkludert ip-telefoni. Om en ønsker å spare litt så er 100/10 for 139,50 eller 10/10 for 119,50 muligheter en kan velge også det inkludert ip-telefoni.

Det at en på samme fiber også får kabel-tv kan telle litt for endel - vi står over den delen, bindingstid er ikke noe vi liker på slikt.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Enligt tidningen Mobil har det faktiskt skett ett trendbrott senaste månaden!
Operatörerna ökar surfpotten för mobilt bredband.
Trenden med allt sämre villkor för datatrafiken i mobilabonnemangen ser ut att vara bruten.

Pålitligheten är bättre med mobilnätet än den nedgrävda koppartråden idag, det är inget som säger att fibern skulle vara säkrare och framför allt tar det mycket längre tid att söka och laga fibern än mobilnätet.

Tyvärr så blir det ett litet moment 22. Hur kommer all kapacitet ut till mobilnätets basstationerna? Jo, via fiber. Så gräver man av en fiber så försvinner kapaciteten i den delen av mobilnätet. Så därför är inte alltid mobilnätet säkrare än transmissionen ut till den.

/Hike
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Det är rätt. Alla har vi mobiler.

Mobil är en annan femma, där har de flesta ett abonnemang eller kontantkort.
Värre är det med platta, där krävs det ett snabbt mobilt bredband med stor volym. Då duger det inte med stationärt fiber!
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

FIBER SOLKLART!
Mobilt bredband är begränsat antal gigabyte man får använda, Fiber är nog överlägset ett bra tag till + att stationärt bredband är klart stabilast
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Mobil är en annan femma, där har de flesta ett abonnemang eller kontantkort.
Värre är det med platta, där krävs det ett snabbt mobilt bredband med stor volym. Då duger det inte med stationärt fiber!
har 1000/100 via fiber. Gör räcka va :twitcy:
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Ojdå, i maj förbrukade vi 700Gb i vårt 2-personershushåll, men vi behöver inte bry oss eftersom vi har fiber :)

Visa bilaga 85821

Ja helt rätt. 4g och 5g har långt kvar ännu. Och dom kommer inte kunna erbjuda fri gigabyte som i fiber har och det blir lättare störningar med 4g..5g
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Pålitligheten är bättre med mobilnätet än den nedgrävda koppartråden idag, det är inget som säger att fibern skulle vara säkrare och framför allt tar det mycket längre tid att söka och laga fibern än mobilnätet.

Knarrevik,
Varifrån får du att mobilnätet är pålitligare än koppar- och fibernätet? Är det "egen" fakta eller kommer det någonstans ifrån?

Jag vet ju bara själv hur täckningen på mobilen plötsligt kan försvinna ett tag eller hur platser som har bra täckning ena dagen är i princip döda nästa dag. Det händer t.o.m. hemma i huset och det har stått på samma plats sedan 1938. Opålitligt är bara förnamnet.
Fibern tuffar och går med full fart 24 timmar om dygnet.

Nä, mobilt bredband är bäst på en sak och det är att vara just mobilt. På alla andra punkter får det dock stryk. Även på priset.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

problemet är priserna via 4G, vi har testat men har bara Telenor som överhuvudtaget har någon täckning hos oss och även om vi snålat så drar det Gb varje månad. Nu har vi kört mobilt ett halvår, men precis beställt fiber för ca 11000... mycket pengar men mobilräkningen har varit uppe på flera tusen på en månad så...

Men vi har också valt att bo på landet, hela 3 km från E18... Täckningskartor från Telia mfl visar täckning på 3G i alla fall. Men vid prov med telefoner och med hjälp av tekniker med mätinstrument så visar det sej att bara Telenor fungerar...
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Knarrevik,
Varifrån får du att mobilnätet är pålitligare än koppar- och fibernätet? Är det "egen" fakta eller kommer det någonstans ifrån?

Jag vet ju bara själv hur täckningen på mobilen plötsligt kan försvinna ett tag eller hur platser som har bra täckning ena dagen är i princip döda nästa dag. Det händer t.o.m. hemma i huset och det har stått på samma plats sedan 1938. Opålitligt är bara förnamnet.
Fibern tuffar och går med full fart 24 timmar om dygnet.

Nä, mobilt bredband är bäst på en sak och det är att vara just mobilt. På alla andra punkter får det dock stryk. Även på priset.

Fiber är det stabilaste som finns för tillfället
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Knarrevik,
Varifrån får du att mobilnätet är pålitligare än koppar- och fibernätet? Är det "egen" fakta eller kommer det någonstans ifrån?

Det är min egen erfarenhet som boende på landsbygden!

Det var därför som jag avslutade mitt ADSL för rätt många år sedan och sedan dess inte haft problem med det mobila.

Jag har en känsla av att fibern är lika ömtålig som kopparkabeln för diverse störningar. Eller kanske plöjs den ned på större djup?
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Det räcker inte många meter utanför hemmet!
Tycker hela frågan är märklig. Klart att man inte kan ta fiber med sig när man reser,
Ungefär som att fråga motorbåt eller segelbåt om du ska segla?
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Det är min egen erfarenhet som boende på landsbygden!

Det var därför som jag avslutade mitt ADSL för rätt många år sedan och sedan dess inte haft problem med det mobila.

Jag har en känsla av att fibern är lika ömtålig som kopparkabeln för diverse störningar. Eller kanske plöjs den ned på större djup?

Nej, den är lika ömtålig men grävs den av så försvinner ditt 4/5G med så det hjälper ju inte..
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Vi pratar väl om fiber till slutkund, inte till mobilmasten?

Alla fibrer kan bli avgrävda. Dom ligger inte djupare till basstationer. Ska man hålla sig till fakta ska man. Fiber är lika känslig till slutkund som till basstation. Du kan inte säga att det är säkrare med 3/4/5G för att kabeln kan bli avgrävd till hemmet men inte till basstationen
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Alla fibrer kan bli avgrävda. Dom ligger inte djupare till basstationer. Ska man hålla sig till fakta ska man. Fiber är lika känslig till slutkund som till basstation. Du kan inte säga att det är säkrare med 3/4/5G för att kabeln kan bli avgrävd till hemmet men inte till basstationen

Sannolikheten ökar med längden på fibern!
 
Toppen