• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

E22:ans gasol

MisterK

FD HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
12860
Medlemskap
2021
Bytte i påsk en gasoltub på Jägersbo Camping. Den var levererad av E22:ans gasoli Nöbbelöv. Det visad sig när jag skulle fylla den igen att den var från 1999, alltså för gammal. Har varit i kontakt med räddningstjänsten i Höör och de ser mycket allvarligt på att för gamla flaskor finns ute på marknaden.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Varning för E22:ans gasol

Bytte en P11 mot en komposit på Rusta i Borås i höstas. När jag skulle byta den på årsmötesträffen visade det sig att flaskan skulle provtryckas före 2011.

Som sagt, det finns mkt gammalt i omlopp och vi kunder får nog sluta vara godtrogna och kolla lite bättre.

/M
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning för E22:ans gasol

Om man låter fylla på flaskorna år efter år så händer det att seriösa gasfyllare vägrar göra det om flaskan in blivit provtryck inom föreskriven tid.

Så därför kolla datum på flaskan och om det är dags för provtryckning så byt ut flaskan istället för att fylla den på nytt. Om det går, så se till att flaskans nästa provtryckningsdatum ligger långt fram i tiden.

Jag blev nekad fyllning i Tyskland då min PA11 skulle varit provtryckt 2011, i Sverige har hit tills ingen fyllare haft synpunkter om flaskans provtryckningsdatum.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Varning för E22:ans gasol

ganska komplicerat med märkningen och inte helt enkelt för en lekman att avgöra detta, under årens lopp har minst två lösningar använts

- äldre flaskor har revisionstidpunkt angiven på flaskan med angivande av månad och år i form av en stämpel, man får då räkna tio år framåt från denna tidpunkt
svårt att fuska med utan att man tvättar bort och trycker på nya siffror

- på senare år använder bl a AGA en liten etikett med datum för nästa revision klistrad på flaskan, lätt att hitta och förstå eftersom det står "Nästa revision" eller liknande
tyvärr lättare att fuska med eftersom man kan flytta etiketten från en flaska till en annan om man har dom avsikterna

är flaskan anmärkningsvärt sliten och illa medfaren kan den bedömas utrangerad eller föremål för revision tidigare än tio år på grund av sitt skick

det åligger flaskfyllaren att inte fylla flaskor där revisionsdatum passerat, men användaren/konsumenten har också ett ansvar, för sin egen och andras säkerhets skull

för att ytterligare komplicera det hela är revisionsperioderna inte lika inom EU, tio år gäller i Sverige, EU har i en förordning medgivit femton vilket vissa länders aktörer drar nytta av
en tysk tillverkare av tankflaskor har lyckats med att få sina produkter godkända utan krav på revision under produktens livstid!

en annan sak som kan skilja mellan länderna är krav på säkerhetsventil, EU avskaffade kravet för ett antal år sedan, de svenska aktörerna valde vid den tidpunkten att fortsätta med säkerhetsventiler på sina flaskor, jag vet inte hur det ser ut utomlands med detta nu för tiden
nya typer av flaskor och flaskor som köps in för att användas på den svenska marknaden kan vara utan säkerhetsventiler vilket man bör se upp med som konsument



var den märkt med kontrolldatum frågas och i så fall var ser man detta
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Varning för E22:ans gasol

Som det skrivs så är det nog mer regel än undantag att flaskorna blir fyllda utan att de som fyller kolla datumet för provtryckning.
Jag tycker att du bör ändra din rubrik för tråden!
Det är inte särskilt snällt att hänga ut E22:ans gasol som oseriösa för det här. I våras vägrade de tex att fylla en av mina gamla flaskor, så jag fick köpa en ny. Tydligen får man ha lite koll själv.. :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: E22:ans gasol

Jag provade att fylla en PA11 som var ett år för gammal både hos Åhus gas och i Nöbbelöv (E22). Fick nobben på båda ställena. Bytte till mej en som är godkänd 9 år framåt i tiden. Så efter denna lärdom kontrollerar jag stämplingen själv när jag byter en flaska. Men jag fyller för det mesta. :)
 
F

F.d. 26931

Guest
Sv: E22:ans gasol

Ang komposit flaskor så är det tillverknings datum som står på flaskan och inte när dom ska provtryckas. Och det är 10 år på samtliga komposit flaskor pc 5 pc 10 // Med vänlig hälsning, Daniel j Lagergren
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Varning för E22:ans gasol

ganska komplicerat med märkningen och inte helt enkelt för en lekman att avgöra detta, under årens lopp har minst två lösningar använts

- äldre flaskor har revisionstidpunkt angiven på flaskan med angivande av månad och år i form av en stämpel, man får då räkna tio år framåt från denna tidpunkt
svårt att fuska med utan att man tvättar bort och trycker på nya siffror

- på senare år använder bl a AGA en liten etikett med datum för nästa revision klistrad på flaskan, lätt att hitta och förstå eftersom det står "Nästa revision" eller liknande
tyvärr lättare att fuska med eftersom man kan flytta etiketten från en flaska till en annan om man har dom avsikterna

Jag har nyligen bytt en PA11-flaska hos Gas-o Gasolmästarna i Göteborg. Tog för givet att flaskan jag fick var reviderad och godkänd med ett antal år framåt. När jag kollar på flaskans krage så står under taravikten inpräglat Tr.Pr (tryckprovad) 04 00. Det skulle innebära att flaskan var "ogiltig" om den inte hade reviderats.

MEN: Längst upp på kragen finns infräst med ganska liten stil följande: Ett Y-format märke i en cirkel samt texten DK 1083 13 23

Jag gissar att flaskan genomgått revidering i Danmark i vecka 23 år 2013.
Har sökt på nätet efter info om märkning/provtryckningsanläggningar (DK 1083?) men inte funnit något. Tyvärr svarar inte Gasolmästarna i telefon så jag hoppas någon medlem (t ex CarthagoAnders) kan ge ett korrekt svar angående min gissning.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: E22:ans gasol

det är mycket bra att ni är uppmärksamma på revisionsdatum för de gasolflaskor ni använder vilket hjälper till att sortera ut flaskor som är för gamla från marknaden
enligt de regler som finns, utfärdade av MSB, får inte flaskor där revisonsdatum passerat återfyllas, det är flaskfyllarens ansvar att tillse att så inte sker

märkningen av gasolflaskor vad avser revisionsdatum är tyvärr inte enhetlig och skiljer sig från fall till fall, beroende på vem som tillverkat flaskan och vem som ombesörjt revideringen
man använder sig av olika sätt att ange år och månad, 0411 kan betyda både november 2004 och april 2011
ibland avses senaste revisionsdatum och ibland avses tidpunkt för nästa revision vilket också kan bli mycket vilseledande
när det gäller instansade uppgifter på metallflaskor är det emellertid uteslutande tillverkningsdatum som anges
det enklaste och bästa sättet att märka är med en etikett med texten "Nästa revision xx månad 20xx" vilket ofta tillämpas idag men det finns flaskor i omlopp med annan märkning
tidigare använde man gummistämpel med svart text för att ange revisionsdatum, här gäller år och månad oftast

det är alltså inte helt lätt för vare sig fyllare eller användare att avgöra om flaskan är föremål för revidering eller ok att fylla och använda

vid tillverkning av gasolflaskor i metall stansas tillverkningsår och månad ofta in i metallen, på kompositflaskor finns motsvarande uppgifter på en etikett av något slag på flaskan
vid revision förnyas denna märkning med en etikett, jag har inte stött på att man bemödar sig om att stansa in nya uppgifter och skulle inte tro att det förekommer

revisonstiden är inte 10 år för alla länder, efter en långvarig diskussion för några år sedan inom AEGPL fastslogs upp till 15 år vilket genast antogs av flera länder beslutet var dock inte bindande och några länder har behållit 10 år bl a Sverige
jag har stött på helt nya gasolflaskor av komposittyp som är märkta med en papperslapp "Nästa revision 2028" vilket torde innebära att de har varit avsedda för en annan marknad än den svenska

sammanfattningsvis om er gasolflaska
- om flaskan är reviderad sedan tillverkningsdatum är det inte troligt att man stansat in nya uppgifter, de borde finnas på en etikett
- frågan är hur man tyder de siffror som finns, det kan handla om året -13,
DK 1083 13 23 kan ju också vara tillverkarens referens eller danska myndigheters motsvarighet till vårt SÄIFS regelverk, danska Cylindric reviderar gasolflaskor och anlitas av svenska aktörer i ganska stor utsträckning kanske är det deras provningsställe som anges med nr samt år och vecka som du skriver

ledsen att jag inte kan bidra med mer för din specifika situation men där du köpt eller bytt flaskan borde man kunna ge dig ett svar för just denna flaska
en annan sak är att gasolfyllaren ska märka flaskan med sina uppgifter vid fyllning enligt svenska bestämmelser, kanske finns denna märkning så att du kan se var flaskan är fylld, GGM fyller ju inte själv flaskorna de säljer
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: E22:ans gasol

Tack Anders för ett utförligt svar!
Jag skall försöka nå Gasolmästarna i morgon igen, annars Aga som satt sin lapp om gasflaskans ventil. Jag vill vara säker eftersom jag skall annonsera ut flaskan och vill inte "lura" någon. Själv har vi Alu-gasflaska fastsatt i bilen med utvändig fyllventil, det bästa tillbehör vi fixat förutom luftfjädringen bak.
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: E22:ans gasol

Anders, tack för tipset om danska Cylindric. På deras hemsida finns en flik "YDELSER" och klickar man så hamnar man på "renovering av gasbehållare".
Det skulle förklara det lilla märket Y inom en cirkel på min gasflaska (och DK för Danmark).
Lite gissningslek förstås.
Tack igen, Anders.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: E22:ans gasol

Ännu en konstig sak i Europa. Är gasolen farligare i Sverige än i Frankrike? Bytte en av mina franska flaskor i somras och tittade på flaskor som var nyfyllda som stod för försäljning. Dom har inga problem med att där står 1957 på den, och dessutom så är där ingen säkerhetsventil. Kunde inte se något datum på ventilen då flaskan stod i sin bur med skyddshuven på. Bytte ut flaskan som var märkt TOURS 1963 och behöll den som nästan är ny LIOTARS 1992.
 

Bilagor

  • Gasol.JPG
    Gasol.JPG
    3,7 MB · Visningar: 5
  • Nyfylld för försäljning från 1957.JPG
    Nyfylld för försäljning från 1957.JPG
    5,1 MB · Visningar: 3

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: E22:ans gasol

Det er et mye mer avlappet regelverk for BUTAN, her kan en uten risiko fylle flasken 100% - det gir 13kg i en P11. I land hvoren kan få både propan og butan så er propan-flaskene spesiellt merket. Selv i Sverige selges butan på blikkbokser :rolleyes:.
 
Toppen