• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag har Sygic gps i telefonen och i läsplattan men funderar ändå på att ersätta min Garmin 760 med en ny.
Det jag funderade på var Garmin nuvi 3597LMT GPS (Europa) eller TomTom Go live Camper caravan.
Är detta onödigt?
I personbilen (audi så klart ;-) ) så sitter det original.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Onödigt?? Det får var å en bestämma själv.

Vi har en Kenwood med Garmin-karta fabrikmonterad
i bilen,men har också en Garmin 1490T från 2010.

Vi åker mest i Europa,men det här räcker för oss,ock
dom fungerar helt perfekt.:)

Ottar
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Fasiken Anders:D
Om vi bodde närmare varandra så skulle jag försöka få dig som min personliga dataGPSkonsult med alla förmåner, he he.

Nä, skojar lite. Men, jag har en Ipad och inget abonemang på den så den funkar ju bara med internet hemma.....om jag inte WiFi'ar....

Så om jag köper en föreslagen GPS app av nån sort till min Ipad, funkar den då utan vidare som en normal GPS, tro:confused:
Det vore ju bra med en större skärm faktiskt:oops:

Anders Bohman som inte har nån vidare databegåvning.....
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Både och!

Har en läsplatta mitt i fronten så den är tillgänglig även för kartläsaren (som naturligtvis även har "analoga" kartor), oftast inställd på slutmålet. Men som även används för att leta tex ställplatser.

Sedan en Garmin 760 LMT-D på vänster sida ofta inställd på nästa brytpunkt eller delmål.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Fasiken Anders:D
Om vi bodde närmare varandra så skulle jag försöka få dig som min personliga dataGPSkonsult med alla förmåner, he he.

Nä, skojar lite. Men, jag har en Ipad och inget abonemang på den så den funkar ju bara med internet hemma.....om jag inte WiFi'ar....

Så om jag köper en föreslagen GPS app av nån sort till min Ipad, funkar den då utan vidare som en normal GPS, tro:confused:
Det vore ju bra med en större skärm faktiskt:oops:

Anders Bohman som inte har nån vidare databegåvning.....

Om din iPad har plats för simkort och därmed GPS finns det ett antal navigeringsappar som fungerar utan att vara uppkopplade eftersom kartorna laddas till iPads minne. Du behöver inte ha simkortet installerat för att navigera. Den bästa navigeringsappen i dagsläget är iGO. Western Europe-versionen kostar under 300 kr och uppdateras gratis flera ggr per år.

Sedan finns ett antal billiga ställplatsappar som tex Mobil Life + som också kan användas offline samt POIViewer där man enkelt kan ladda ned HBK:s husbilslista, funkar delvis offline.

Navigeringsapparna funkar som en vanlig GPS fast mycket snabbare, bättre och bättre uppdaterade. Dessutom kan man söka på betydligt fler kriterier än koordinater och adresser men då krävs uppkoppling.

Alltså skaffa iPad med 4G som har GPS och kan tjänstgöra även utan WiFi!

PS! Skaffa inte iPad med abonnemang, det räcker med WiFogs gratiskort.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Hej
Nää, nån plats för ett SIM kort hittar jag inte på våran platta, men MobileLife+ är installerad så jag får väl nöja mig med skulle jag tro:oops:
Tack för svaret Anders:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Hej
Nää, nån plats för ett SIM kort hittar jag inte på våran platta, men MobileLife+ är installerad så jag får väl nöja mig med skulle jag tro:oops:
Tack för svaret Anders:)

Platsen för simkortet kan vara svår att hitta, ett litet hål i sargen avslöjar platsen.

Vilken beteckning har din iPad?
 
F

F.d. 25463

Guest
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Jag är inne på den tredje Garmin nuvi 3597LMT GPS i jobbarbilen på mindre än ett år. De har slutat hitta satelliter. Nya på garanti men inte kul om man är utomlands...
Kanske otur bara men känns som kvaliten inte är 100%.
Mvh Pelle
 

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Använder ofta smartphone här hemma och i Danmark (3s mobila nät). Övriga Europa GPS, TomTom.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Platsen för simkortet kan vara svår att hitta, ett litet hål i sargen avslöjar platsen.

Vilken beteckning har din iPad?

Hej igen.
Nopp, nåt hål för ett simkort hittar jag inte. Det är även svårt att hitta en modellbetckning, men nåt med A1458 är det enda jag hittar....tyvärr.

Anders
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Ni som kan det här med platta - är den här bra för navigering?

Veckans annons Elgiganten

16 Gig.
4 G
9,7 " skärm
 
Senast ändrad:

Eva o Håkan

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Linköping
HBK-Nr
15184
Medlemskap
2024
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Hej,

Tyvärr har modellerna som bara heter Wi-Fi och inte Wi-Fi + GSM
ingen inbyggd GPS

/ Digiloo
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Den saknar 3g/4g och har därför ingen inbyggd GPS. Så tyvärr.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Se aktuella annonser Jappe vill sälja sin.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Se aktuella annonser Jappe vill sälja sin.

Tyvärr! Jag läste min egen annons och blev så imponerad av den så jag behåller paddan. Priset var för lågt också! :D Just nu håller den på med att återskapa alla inställningar och appar från iCloud. Ganska imponerande, faktiskt! Kul grej! Lite fisförnäm men mycket lämplig för navigation i husbil tillsammans med en riktig papperskarta, givetvis. Poiviewer + iGo primo fick mig att behålla paddan! Vi ska nog bli vänner igen! :rolleyes:

Jappe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Jappe:)
Är du säker på att författa annonser så att du inte kan låta bli att handla av dig själv?
Kunde du pruta, he he;)

Nästa gång jag skall kränga nåt jox så blir det ett konsultjobb till dig med författandet ......

Ha det:p:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Ja, jag har varit lite vankelmodig när det gäller den här paddan. Den är utmärkt som navigator, verkar det som. Vad som stör mig är att den inte kan behålla lösenorden. Varje gång jag ska kolla på HBK måste jag logga in! Begriper inte varför! På mina androider och datorer loggade jag in för flera år sedan och sen var det klart med det. Kanske skulle sälja den igen.....:D

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fast gps eller gps i smartphone/läsplatta?

Jag har inga problem med lösenord i HBK eller andra sidor förutom bankens som inte sparas.

Frågan är om du behöver ange lösenord när du använder din vanliga dator?
I så fall är det inställningar på forumet. Prova att logga ut från HBK och logga in igen och svara på om lösenordet skall sparas.
 
Toppen