• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper 760LMT-D

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Har snart haft min i ett år. Min viktigaste synpunkt är att den räknar ut färdvägar som är betydligt längre än vad som erfordras, har lärt mig att man får i gå igenom färdvägen innan man startar, har tidigare kostat mig många mil. Vän av ordning kan säga att det är kartmaterialet, kan så vara men jag har gjort köpet av Garmin som därmed ansvarar för kvaliteten i kartorna. Som kuriosa kan jag nämna när jag valt husbil med rätt data blev jag navigerad under en viadukt där det saknades en halv meter i höjd. Frugan blev inte glad som blev utskickad att få bakomvarande bilar att backa, i spanien utan att hon kan spanska. Garmins varningar om att de inte tar ansvar för de rutter de föreslår ska tas på största allvar. Annars nöjd med navigatorn och dess backkamera, vet ju ej om andra navigatorer är bättre.
/gert
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Håller med dig gert.bertil inlägg 21. Det kan bli långa och konstiga färdvägar så jag använder inställning personbil och läser skyltar mm. som vanligt.
Mervärdet med camper 760 tycker jag är den stora 7 tum skärmen.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Har snart haft min i ett år. Min viktigaste synpunkt är att den räknar ut färdvägar som är betydligt längre än vad som erfordras, har lärt mig att man får i gå igenom färdvägen innan man startar, har tidigare kostat mig många mil. Vän av ordning kan säga att det är kartmaterialet, kan så vara men jag har gjort köpet av Garmin som därmed ansvarar för kvaliteten i kartorna. Som kuriosa kan jag nämna när jag valt husbil med rätt data blev jag navigerad under en viadukt där det saknades en halv meter i höjd. Frugan blev inte glad som blev utskickad att få bakomvarande bilar att backa, i spanien utan att hon kan spanska. Garmins varningar om att de inte tar ansvar för de rutter de föreslår ska tas på största allvar. Annars nöjd med navigatorn och dess backkamera, vet ju ej om andra navigatorer är bättre.
/gert
:)Hei!
Om du rapporterer inn til Garmin når du oppdager feil i kartdata, så vil de bli rettett. Ved neste oppdatering vil det være ordnet. (Men, kjør forsiktig)

Hilsen Regent (Som også bruker 760 LMT. Er godt fornøyd etter to turer til Spania.)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Garmin bruker i dag kartdata fra Here - eller rettere et dotterbolag til Here.
I dag er det i prinsippet 3 kilder til kartdata: Teleatlas, Here og OpenStreetMaps. Men leverandørene av navigatorer bestiller sine utvalg av den totale databasen. En ser det godt når en sammenligner et lite område på Locus, Mapfactor Navigator Free og OSM på web pålogget. Alle har med veiene, men mange tillegg finnes bare på webutgaven. Noe av det samme ser en hos Here også når en zoomer langt nok inn. Veidata med alle tillegg om bredde, høyde og vektbegrensninger blir større filer enn bare veiene. Men skal datafilene virkelig vokse store så tar en med terreng og vandringsleder :D
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Knut,

Vet du vilka vägdata, som Garmin har med i 760LMT-D? Som jag förstår är det City Navigator Europe som är kartan precis som i alla andra av Garmins navigatorer.

  1. För det första måste City Navigator Europe innehålla utökade vägdata (bredd, höjd, viktbegränsningar mm.) I mitt fall är det Norge som är intressant just nu.
  2. För det andra så måste 760LMT-D kunna använda utökade vägdata vid ruttberäkningar.
Vet du svaren på 1) och 2) ovan? Skulle gärna ha med en navigator, som kan ta hänsyn till vägbredden. Vi kom in på väldigt smala och slingriga vägar utan mötesplatser i Telemark i höstas. Som tur är så är ju inte trafiken så stor på småvägar i Norge.

//Jan
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

:)Hei!
Om du rapporterer inn til Garmin når du oppdager feil i kartdata, så vil de bli rettett. Ved neste oppdatering vil det være ordnet. (Men, kjør forsiktig)

Hilsen Regent (Som også bruker 760 LMT. Er godt fornøyd etter to turer til Spania.)

Garmin har inte kunnat rätta barnsjukdomen med 80-varningen för sverige och PBII så jag tror de har ett svart hål dit buggrapporterna hamnar.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Garmin bruker i dag kartdata fra Here - eller rettere et dotterbolag til Here.
I dag er det i prinsippet 3 kilder til kartdata: Teleatlas, Here og OpenStreetMaps. Men leverandørene av navigatorer bestiller sine utvalg av den totale databasen. En ser det godt når en sammenligner et lite område på Locus, Mapfactor Navigator Free og OSM på web pålogget. Alle har med veiene, men mange tillegg finnes bare på webutgaven. Noe av det samme ser en hos Here også når en zoomer langt nok inn. Veidata med alle tillegg om bredde, høyde og vektbegrensninger blir større filer enn bare veiene. Men skal datafilene virkelig vokse store så tar en med terreng og vandringsleder :D

Jag har köpt en navigator med funktioner som ska ta hänsyn till inmatad information för husbilens data. Det är det som Garmin säljer i sin produkt, vem de använder som samarbetspartner för att leverera det som de sålt är inte i mitt intresse, mängden minne i navigatorn är jag heller ej intresserad av.

Det är enkelt, jag vill bara ha det jag köpt av Garmin vilket man inte får.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Vet ikke med sikkerhet, men det normale er at bolag som Garmin bestiller flere kartprofiler. Største vegdata settet for et område kan være over dobbelt så plasskrevende som det minste som passer for p-biler.

Here sitt eget utvalg for mobilapps er 9,5 GB for Europa. Og dette er uten POIs!
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Jag står i färd med att införskaffa en Garmin Camper 760 LMT-D från Dustin med tre års garanti för 2 990 kr.

Har Garmin ordnat de ovan diskuterade bristerna i form av att inte på ett bra sätt kunna hantera Personbil klass II med en vikt överstigande 3 500 kg utan att larma vid hastigheter över 80 km/h?

Och andra stora som små brister?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Jag står i färd med att införskaffa en Garmin Camper 760 LMT-D från Dustin med tre års garanti för 2 990 kr.

Har Garmin ordnat de ovan diskuterade bristerna i form av att inte på ett bra sätt kunna hantera Personbil klass II med en vikt överstigande 3 500 kg utan att larma vid hastigheter över 80 km/h?

Och andra stora som små brister?

Kör min på 3500 och har inga problem, bara att ha ögonen med sig.

/Pelle
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Kör min på 3500 och har inga problem, bara att ha ögonen med sig.

/Pelle

OK, Pelle. Jag förstår hur du använder 760:an.

Dock innebär väl det att du inte blir varnad för vissa delar, som exempelvis begränsning av totalvikten som i mitt fall är 5 000 kg. Finns det andra förutsättningar som 760:an inte varnar för?
 
F

F.d. 55671

Guest
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Garmin 760 LMT-D vet säkert inte att du kör husbil Den borde ha tre valmöjligheter i inställningen personbil, husbil ock husvagn Kanske garmin fixar det
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

På camper 660 finns tre valmöjligheter.
DSC_1410.JPG
Husbil, husvagn.

DSC_1411.JPG
Och personbil. Men jag har bara använt den med husbilsinställningen över 3,5 t.
Och i Sverige visar den hastigheten för tung trafik.
Krister.

(ursäkta kvalitén på bilderna, klicka på bilden så blir den bättre.)
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Jag tackar för era svar/inlägg vilka till viss del klarlägger.

Vad jag förstår är det inte möjligt att i vare sig 660 eller 760 kunna ställa in mina "värden" vikt 5 ton, längd 8,40 m, höjd 3,20 m samt bredd 2,35 m på Husbil UTAN att få begränsningen att visning av max hastighet stannar vid 80 km/h.

Kan jag möjligen välja Personbil och där mata in mina värden? Eller blir det stopp när jag vill mata in just vikten 5 ton?
 

Thomas S.

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
17819
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Hej
Jag har 760 varianten, när jag går utanför Sveriges gräns så ändrar jag bara vikten i husbilsprofilen, tar några sekunder... så jag har inga problem med detta! :yes:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

För 660 är svaret nej. Har du matat in personbil fungerar det som en personbils-gps.
DSC_1413.JPG
Denna varningen kommer upp vid personbilsinställning.

För övrigt vad som gäller inställningen för husbil, (inte personbil inblandad), så hur det fungerar om man sänker vikten på husbil under 3,5 t. har jag inte provat.
Så jag vet inte vilken hastighet den visar då.
Ute i Europa fungerar hastighetsvisningen för tung husbil, som i en del länder skiljer mot övrig tung trafik.
Det är vårt land med hastighetsvisningen för personbil klass 2 som man inte klarat av.
För övrigt är jag nöjd med valet av Garmin camper 660 LMT-D.
Krister.


Jag ser svaret på hastighetsvisningen under 3,5 finns i inlägget ovan..
 
Senast ändrad:

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Nu klarnar bilden: Garmin 760 klarar att skilja ur tung husbils hastighetsbegränsningar gentemot hastighetsbegränsningar avseende övrig tung trafik i Europa UTANFÖR Sverige. De svenska förhållandena är tydligen bara att "gilla" och ställan in 760:an efter bästa förmåga.

Tack alla för en givande diskussion.
Åke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper 760LMT-D

Jag har en 760 Camper, haft vikten inställd på <3,5ton i 2år nu, endast 1 gång har jag varit tvungen att vända p.g.a klen bro, väger 6ton fullastad.

Nu efter bara några dagar i först Danmark sen Tyskland har vi fått vända 2ggr p.g.a klen bro, har nu ändrat vikten i Garmin till 5,5ton.

Jag störs faktiskt inte av 80km/h som max. indikering, dels kommer info om ny fartgräns när den ändras, sen har jag stängt av ljudvarningen.
Sen tar vi det oftast lugnt ligger mellan 80-90km/h och bockat i "undvik motorväg", får se så mycket mer då, vi har ju semester :cool:

En märklig sak inträffar på små/smala bondvägar här i Tyskland, då visar den 100km/h som fartgräns :confused: , fast det går inte att hålla över 50km/h med husbil på dessa "myrstigar"
 
Toppen