• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med grannen

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Våran granne har anmält oss till stadsbyggnadsförvaltningen ang olovligt uppställd husbil på vår tomt. Bara så trist! Nu avvaktar vi besök och besked från myndigheten.

Någon som råkat ut för detsamma?
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Problem med grannen

??? Jag förstår inte.. Får man inte ställa en bil på sin egen tomt??
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Jag kan bara beklaga att du råkar ut för detta. Jag hoppas verkligen att ärendet går din väg!!! Håll oss gärna informerade hur det går och vad som händer...
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannen

Om jag bodde i ett villaområde och hade grannar i stället för att bo med fri sikt på landet så skulle jag sannolikt kunna reta upp någon genom att parkera min 3½ m höga bil, exempelvis så att den skymmer utsikten för grannen.

Men visst är det en tråkig situation om detta är grannens första reaktion. Man förväntar sig en fredlig kontakt med konstruktiva förslag.

aake
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Problem med grannen

Jag är nästan säker på att han inte kommer någonstans med detta...har han pratat med dig tidigare om detta och du kanske ignorerat honom? Annars tycker jag att det är ett "drastiskt" tillvägagångsätt av honom...tyvärr så är det som någon sade helt kört med kommande grannsämja, fassen va trist!:(

Med vänlig hälsning
ArTii
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Problem med grannen

Jag är rätt säker på att din granne har fel. Skillnad är om du hade haft den parkerad ute på gatan, men inne på tomten får du lov att ha den.
Synd att det ska bli så, men ofta så är det andra bakomliggande orsaker som ligger grund för att grannar anmäler varann. Man tar helt enkelt till alla möjliga knep för att "sätta dit" grannen.
Jag har varit med om massvis med grannfejder i mitt yrke, allt från tvister om vart gränsen går till bråk om eldrök från braskaminer.

När din granne blir varse om att han har fel, är ett tips att inte fortsätta med någon hämndaktion. Det leder ingen vart. Det bästa är givetvis att försöka prata med grannen om vad det är som stör, om man kan erbjuda någon lösning så denne blir nöjd. Sätta upp plank är bygglovspliktigt, men kanske kan vara en lösning så grannen slipper se det som stör. Det finns snygga varianter med liggande spjälor som man kan sätta upp på bägge sidor av stolparna så det inte blir så tätt, men samtidigt hindrar insyn.

Hoppas det löser sig på bästa sätt för er bägge.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Problem med grannen

Hej
Våran granne har gjort det samma (Helsingborg). Vår husbil sticker upp ca. 0,5 m över häcken!!!!

Vi fatter inte varför och har ingenting otalt med dom. Men dom har gjort andre (löjliga) grejer mot andre grannar också så dom har nog tråkigt:yes:

Vad dom nog inte visste var att kommunen skickade deras beslut också til oss och där står tydligt att husbil inte kräver bygglov etc. och att en husbil inte är 'olovlig uppställning' på egen tomt.
 

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Stort Tack till alla som delat med sig, kändes genast lite lugnare.

Ännu bättre blev det när de kom från stadsbyggnadskontoret idag och var enbart positiva till vilken fin plats vi gjort på tomten till husbilen när vi inte är ute o kör.
De kommer att avskriva ärendet! Det fanns inget hinder för oss att ha den här hemma.

Vilken lättnad, tror säkert att vi får kopia på beskedet, kan ju vara bra att ha i framtiden.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Problem med grannen

Hade jag varit i ditt ställe då hade jag ändå pratat med grannen och rett ut saken för att förhindra kommande efterspel. Lite ödmjukhet och vänligt samtal kan lösa många problem. Att gå så långt som att anmäla sin granne tyder (i min värld) ofta på osäkerhet och rädsla i samband med att man "störs" av något som man inte kan tackla. Din granne blir säkerligen inte så glad med beslutet han får i brevlådan samt kommer att se det som ett nederlag med ett "problem" som kvarstår...

Prata med grannen, du har ingenting att förlora!
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Hej
Våran granne har gjort det samma (Helsingborg). Vår husbil sticker upp ca. 0,5 m över häcken!!!!

Vi fatter inte varför och har ingenting otalt med dom. Men dom har gjort andre (löjliga) grejer mot andre grannar också så dom har nog tråkigt:yes:

Vad dom nog inte visste var att kommunen skickade deras beslut också til oss och där står tydligt att husbil inte kräver bygglov etc. och att en husbil inte är 'olovlig uppställning' på egen tomt.

Blir då inte grannen påförd någon avgift för kommunens handläggning av anmälan ("falsk tillvitelse"..?)
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Problem med grannen

Vi har också egen uppställningsplats på vår tomt,ingen granne har klagat,,,,,men så har vi också fina grannar.
Men gott det ordande upp sig för Er som har fått sådana bekymmer.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Hade jag varit i ditt ställe då hade jag ändå pratat med grannen och rett ut saken för att förhindra kommande efterspel. Lite ödmjukhet och vänligt samtal kan lösa många problem. Att gå så långt som att anmäla sin granne tyder (i min värld) ofta på osäkerhet och rädsla i samband med att man "störs" av något som man inte kan tackla. Din granne blir säkerligen inte så glad med beslutet han får i brevlådan samt kommer att se det som ett nederlag med ett "problem" som kvarstår...

Prata med grannen, du har ingenting att förlora!

Jag tänkte som dig, men du var före med inlägget. Gäller att släppa prestigen i ett sånt här läge, ta dialogen med ödmjukhet, man har allt att vinna.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Problem med grannen

Tänk så olika grannar det finns. Vi umgås med vår närmaste granne "över staketet". Snackar om ditt o datt utan att söka nära kontakt. Då jag gnetade med rostjobb och lackering av nosen på husbilen med åtföljande besvär med väder och vind tipsade min granne om en typ av båtskydd som en bekant till honom använde sig av.

Jag talade om att jag inte gillar lösa dukar som fladdrar och har sig utan önskade mig en carport. Grannen: Bygg en då. Jag: Den blir ju 10 m lång och kommer att hamna en halv meter från din tomt. Grannen: Spelar ingen roll du får bygga ända till tomtgränsen om du vill.

Snacka om att man blir glad. Skrev en bygglovsansökan med ritningar och grannemedgivande, ringde byggnadsnämnden och frågade om jag kunde komma in och lämna in en ansökan och få lite råd. Då kommer nästa glada överraskning.

Han tittar på handlingarna och frågar: Har du skrivit det hela själv? Det finns ju blanketter att fylla i. Det visste jag inte svarar jag. "Allt är helt enligt reglerna" Fick jag höra. Det är inga problem. Det började bli lite sent på hösten så jag frågade om hur lång tid det skulle kunna ta innan ärendet avgjordes.

Då får jag höra något helt oväntat: Vi har möte om två veckor och det här kommer att gå igenom utan problem. Se det som ett förhandsbesked, det är ok att påbörja bygget.

Min tro på mänskligheten stärktes snabbt.

:)
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Problem med grannen

Såklart der det sån relation man skal ha til sina granner och det är också fallet med alla våra andra granner men det finns ju undantag och då är det i vissa fall bäst bara att 'ligga lågt' och inte eskalera situatinen:wideeyed:
 

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Självklart har vi pratat med grannen redan när vi gjorde markarbetet, la marksten o gjorde en ny fin blomsterrabatt mot deras garageinfart. De var så positiva o tyckte det blev jättefint. Vi har i alla år haft en mycket fin relation till varandra.
Det var efter höststormarna i fjor som de påstod att regnet från husbilstaket gjort att brädorna på deras garage fått fukt. Vi flyttade givetvis genast husbilen, även om vi inte trodde att ett skyfall kunde göra att brädorna ruttnat på så kort tid.
I vår har vi bytt brädorna på deras garage, målat dem, bekostat det själv, just för den goda grannsämjans skull. Helt klart är att brädorna varit gamla o murkna sedan en lång tid tillbaka.
Så vi trodde ju att allt var frid o fröjd med att vi fixat detta och att husbilen nu står på bra avstånd från deras garage. Det är ett äldre par och jag tror att det är deras son som gjort anmälan. Vi anar att han kanske ska ta över huset snart och att det är där "skon klämmer".
Självklart kommer jag att försöka vara ödmjuk och hoppas att vi även i fortsättningen kan ha en fin grannsämja.
Ser framemot ännu en fin husbilssommar.
 
Toppen