• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Favoriter i Garmin

F

F.d. 53267

Guest
Hur gör man för att spara Favoriter på minneskortet i en Garmin 2440?
Det vanliga minnet för Favoriter är fullt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Favoriter i Garmin

Hej stasse, jag testade lite i går kväll och trodde väl ungefär att: det här kan väl inte vara omöjligt!
Nu kan jag helt ärligt svara din fråga med: Jag vet inte. :D

Favoriterna ligger i en fil som heter Current gpx. Kopplar man in gps:en till datorn hittar man filen genom att öppna mappen "Garmin" och i den mappen finns undermappen "gpx" och där inne finns filen.

Det var inga problem att flytta mappen "gpx" med innehåll mellan internminnet och minneskortet,, men mappen återskapar sig själv i internminnet i min gps när jag startar om den. Varför vet jag inte och jag skulle behöva forska mer om det.

En teori jag har är att man skulle kunna plocka ur filen "current gps" och göra om den till en fil som fungerar på samma sätt som ställplatsfilen och helt enkelt radera current gpx när man har lyckats tillverka en fil som fungerar.
Men det är bara en teori för tillfället. Jag återkommer om jag hittar en hållbar lösning. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Favoriter i Garmin

Hej Sjöberg! Jag trodde också att det skulle vara enkelt och har testat lite olika
metoder men ej lyckats.
Jag fortsätter också att prova mig fram så får vi se hur det går.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Favoriter i Garmin

Nu har jag lyckats på ett sätt, omständigt men fullt genomförbart om man måste.

Steg 1 i den här operationen är att säkerhetskopiera gps:en!

Jag började med att kopiera ut current gpx från internminnet och placerade den i en tillfällig mapp på hårddisken.

Efter det använde jag Poiloader till att skapa en ny fil av "current gpx"
Den placerade jag på minneskortet i gps:en, jag döpte den till Egna favoriter.

Nästa steg blev att kontrollera att den filen fanns och fungerade som den skulle.
Sedan kollade jag genom gps:en efter alla mina filer och flyttade dem alla till minneskortet.

Minneskortet togs ur gps:en och jag kollade igen i gps:en så ingen eftersläntare fanns kvar, det enda som fanns kvar var mina favoriter.

Sen tryckte jag på Vart och därefter Mina positioner, längst ner i bildskärmen finns i min gps en knapp: "Ta bort allt"
Den har jag varit livrädd för att komma åt och för första gången tryckte jag (medvetet) på den.
Nu finns det inga favoriter kvar, hemposition och senaste träffar försvann också.

I med minneskortet igen och nu hittar jag mina "Egna favoriter" under kategorin Egna intressanta platser.
Under Favoriter är det tomt och innehållslöst nu.

Börja med en säkerhetskopia, jag hittade information på internet att adressuppgifter i en poi försvinner när man klipper ut/kopierar/klistrar in.
Det är inget jag behövde bekymra mig om då mina favoriter endast har ett namn och koordinater... I alla fall är det så nu och jag har inget minne av att jag varit långrandig när jag sparat en favorit. :)

Mvh jocke
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Favoriter i Garmin

Tack för tipset Sjöberg, får se om jag vågar mig på den operationen.
Konstigt att inte "Garmin" har tänkt på detta och sett till
att det finns ett enklare sätt men det kanske dom har gjort
och att man måste köpa ett minneskort av dom för att få
det att fungera lite smidigare.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Favoriter i Garmin

En grej som man skulle kunna testa är att döpa om filen "current gpx" i internminnet och därefter klippa ut den och klistra in den på minneskortet.
Då kanske den inte återskapar sig själv om det är nåt i gps:ens programvara som letar aktivt efter filer med namnet current gpx, det kan vara värt ett försök.

mvh jocke
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Favoriter i Garmin

Har kontaktat Garmins support och dom svarar att filen
alltid kommer att återskapas så det får vara tills vidare för min del.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Favoriter i Garmin

Öppna Base Camp. skapa favoriterna och lägg dom på extra minnet
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Favoriter i Garmin

Var finns Base Camp. på nüvi 2440 ?
 
Toppen