• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten i kallvattnet

flarses

FD HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Falun
HBK-Nr
7972
Medlemskap
2021
Jag har ett litet problem med vattnet i min husbil. Har en Truma Combi 6 panna med inbyggd varmvattenberedare och en Shurflo Trialking tryckpump. Mitt problem är att när jag spolar kallvatten i kranarna så kommer det varmvatten tills pumpen startar. Min teori är att varmvattenberedaren fungerar som ett tryckkärl för vattnet så att när man öppnar en kallvatten kran så går det ut varmvatten i kallvattenanslutningen på beredaren tills pumpen startar och pumpar kallvatten från tanken. Det jag undrar är om någon har någon bra idé om hur man kan förhindra detta fenomen?
 

flarses

FD HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Falun
HBK-Nr
7972
Medlemskap
2021
Sv: Varmvatten i kallvattnet

Det trodde jag också först. Och till viss del är det säkert så men i mitt fall så är vattnet som kommer alldeles för varmt samt att det blir samma sak även om man kör pannan för bara varmvatten och då kommer det ju ingen varmluft i slangarna.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten i kallvattnet

Så här står det i manualen för Truma combi 6D
Vid användning av tryckpumpar med stor kopplingshysteres
kan varmvatten strömma tillbaka till kallvattenkranen. För att
förhindra återströmning rekommenderar vi att man monterar
en backventil (40 – ingår inte i leveransen) mellan kallvatten-
kranen och FrostControl. Observera flödesriktningen vid mon-
tering av backventilen

Läste i manualen för Truma combi 6 där står det inget om detta. Men det borde gälla båda värmaren.
Här är en länk till Truma combi 6D.
http://www.truma.com/downloadcenter/combi_d6_installation_512_se.pdf
Ha det
 

flarses

FD HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Falun
HBK-Nr
7972
Medlemskap
2021
Sv: Varmvatten i kallvattnet

Tack för det svaret, har faktiskt själv tänkt på att en backventil borde förhindra fenomenet, dock tappar man ju isåfall funktionen med att varmvattenberedaren fungerar so ett tryckkärl. Men det är kanske inget problem. Ska nog testa montera en backventil.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Varmvatten i kallvattnet

Stämmer som Håkan o Britt säger dom ligger så tätt så när varmvattnet har varit på en tid blir det väldigt varmt men lite spolande hjälper att ta bort det värsta varmvattnet och sen är husbilskranar ett skämt med plastskit rakt igenom och har därför bytt ut kökskran och toalettkran till hemma standarnd det är endast duschen som är kvar där jag letar efter en bra kran som passar men det verkar bli svårt med den infästningen men skam den som ger sig. Vad det anbelangar backventilen kan den givetvis vara orsak till problemet men det fungerar bättre i dom bytta kranarna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24476

Guest
Sv: Varmvatten i kallvattnet

Stämmer som Håkan o Britt säger dom ligger så tätt så när varmvattnet har varit på en tid blir det väldigt varmt men lite spolande hjälper att ta bort det värsta varmvattnet och sen är husbilskranar ett skämt med plastskit rakt igenom och har därför bytt ut kökskran och toalettkran till hemma standarnd det är endast duschen som är kvar där jag letar efter en bra kran som passar men det verkar bli svårt med den infästningen men skam den som ger sig. Vad det anbelangar backventilen kan den givetvis vara orsak till problemet men det fungerar bättre i dom bytta kranarna.

Klarar pumpen att trycka ut vatten ur en vanlig blandare (typ fmm, Mora, Gbg)?
Vad har du satt för blandare?
Med vänlig hälsning, Per Widén (rörmokare)
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten i kallvattnet

Så här står det i manualen för Truma combi 6D
Vid användning av tryckpumpar med stor kopplingshysteres
kan varmvatten strömma tillbaka till kallvattenkranen. För att
förhindra återströmning rekommenderar vi att man monterar
en backventil (40 – ingår inte i leveransen) mellan kallvatten-
kranen och FrostControl. Observera flödesriktningen vid mon-
tering av backventilen

Läste i manualen för Truma combi 6 där står det inget om detta. Men det borde gälla båda värmaren.
Här är en länk till Truma combi 6D.
http://www.truma.com/downloadcenter/combi_d6_installation_512_se.pdf
Ha det

Observera att Truma har ritat backventilen åt fel håll <o (syns vid 400% zoomning)
Då kommer inget vatten ur tanken resp till värmaren.
Skall vara riktad omvänt o>
Alde/Truma backventil nr. 70000-03300 pilen visar fri flödesriktning

Jag har dessutom monterat rörisolering på både varm- och kallvattenslangarna.

För TrumaCombi C6002EH står det på sidan 12 (bild H och J sid 9)
https://dealernew.truma.com/_anweisungen/Truma-Katalog/pdf_verzeichnis/30_000/34010_06200.pdf

//Eric
 

Bilagor

  • Truma-backventil_70000-03300.jpg
    Truma-backventil_70000-03300.jpg
    5,4 KB · Visningar: 251
Senast ändrad:
Toppen