• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fram kamera i husbil 2D och 3D

F

F.d. 55451

Guest
Syftet är att få videor som kan visas på stora skärmar som virtuella minnen.

Jag gör det här arbetet för eget bruk, men förmedlar mina erfarenheter belysande, om andra har liknande intressen.
Jag föredrar lodräta master längs vägar och gator så vidvinkel (förvridna fisheye objektiv) - kan inte användas.

Projektet har jag arbetat lugnt och målinriktat i ca. ½ år.
De första inspelningarna i 2D i september 2013 med en kamera i HD.
[youtube]wP9Bq1x-X94[/youtube]
Stimulerande.

Senare, en modell som den här typen finns för många resor; de flesta i Schweiz.[youtube]YNxEUuLu7NI[/youtube]
välja från videokort - www.Christian-Roux.ch - Camera on board (on Youtube)

I januari 2014 kom rean av stora 3D Smart TV och 3D-videokameror.
Målet har nu blivit multifunktionella möjligheter.
Som vad skulle du välja att spela in minnen?

Jag har spelat in 2D och 3D samtidigt i staden Århus, eftersom min erfarenhet av positiv 3D-effekten är mest synliga på avstånd mindre än 50 meter.
3D-videor spelas in i full HD 1080 och 2D i HD 720 - allt i 30 frps.
Hastigheten kan ställas in på olika sätt i 2D och 3D kan väljas som 2D - på min labtop.
Om du har 3D Smart TV kan du titta på videor i två olika lägen.

2D [youtube]lBZ4HE05QL8[/youtube]
3D (v-v) [youtube]TYGWPGZ2Fho[/youtube]
Välja 2D Stäng detta forum eller tråd och använd länken oberoende. https://www.youtube.com/watch?v=TYGWPGZ2Fho
kort tur beskriv.jpg
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2D [youtube]crvka7_I4TM[/youtube]
3D (v-h) [youtube]FHoJSbX05bE[/youtube]
Välja 2D Stäng detta forum eller tråd och använd länken oberoende. https://www.youtube.com/watch?v=FHoJSbX05bE

Jag behöver information om var videor registreras och sammanfogas med videon.
Har haft problem med att redigera 3D-filmer, men om det blir 3D föredra, jag jobbar lite mer redigering.
Synkronisering är att föredra - men inte lätt.
synkron10.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fram kamera i husbil 2D och 3D

Åkt Susten några gånger senast sommaren 2013 kanonväder mycket fint. Tackar för inlägget.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fram kamera i husbil 2D och 3D

Sustenpass är en hög pass, men Furkapass och Grimsel Pass definitivt också värd att se.
Jag känner igen alla pass som Christian Roux har så välgjorda filmer på.

Produktionen av videor verka enkelt, men det är lite annorlunda att observera för sig själva.
För tagning: rengöring av vindrutan och inställningar på kameran.
Min erfarenhet är att fokus bör vara mer än 5 meter, fullt HD1020 och 30 FRP.
Helst solsken.

3D antar jag, att måste vänta något, da uppspälningen kan reta :mad: en hel del.

Redigering i YouTube verkar vara det bästa, så jag kommer att träna lite mer med.
Men 25GB video i en dag och endast för personligt bruk, är det en hel del arbete.
Direkt uppspelning från din egen hårddisk är lätt.

Min sista 3 dagars resa till Harzen i Tyskland, 2 veckor sedan, totalt 42 GB.
Det kommer naturligtvis att redigeras för mycket mindre - med tiden.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fram kamera i husbil 2D och 3D

De stora mängder data i en video gör det lång tid att ladda upp till YouTube.
Därför är det snabbt att förkorta videon med ett program som kan redigera det format som video spelats in i.
Windows Movie Maker använder en väldigt lång tid att konvertera en stor video 3,7 GB, innan du kan klippa.
En video på 3,7 GB / 47 minuter (fHD/30 FRP) och finns som en automatiskt del av en dags räsa som värt att se i landskapet, till exempel Europeiska alper.
Finns en liten del av 2 minuter, som måste urklippas och eventuellt bearbetas det finns ingen anledning att ladda upp hela videon på 47 minuter och da klippa i YouTube.
[youtube]vVNpX2uS_98[/youtube]
Cyberlink PowerDirector (Wikipedia m.m.) är en semi-professionell filmredigering som bearbetar video utan convertering - mycket snabbt.
CPD är tillgänglig som en gratis testversion, men det är inte så lätt att använda - avancerad, tyckes jag, så jag måste lära mig det.
Denna video klipps i CPD, laddas upp och redigeras i YouTube; totalt 1 ½ timme för 2 minuter.
Hade jag använt Windows Movie Maker hade processen varade ca. 2 ½ timmar.

Åh nej :oops: - det är inte så lätt att redigera och ladda upp video, i motsats till se det från din egen hårddisk.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fram kamera i husbil 2D och 3D

Om du har möjlighet att klippa i den råa video på kameran, kan det vara det enklaste. ;)
Till exempel, klipp jag 500 MB av 1500 MB och det bara varade i fem minuter.
Även om du redan har överfört hela videon till en stor hårddisk, kan den returneras till videokameran och skärs senare.

Att granska en video på ca. 50 minuter från en 3-tums skärm kan vara tröttsamt.
Om du använder en TV-skärm eller liknande kan vara mycket lättare.

klip i kamera via TV.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fram kamera i husbil 2D och 3D

Med Cyberlink PowerDirector 11 - Easy Editor, gjorde jag den här lilla videon.
Det verkade enkelt på 5 minuter. :)

Spelar 39 sekunder.

[youtube]zzj2CkW0oWw[/youtube]

http://www.husbilsklubben.se/forums/t20269-4/#post556601

Men om Gunnar / Boo gillar att använda den i HBK husbilsplatser ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fram kamera i husbil 2D och 3D

Hmmmm :(
Den föregående video behandlas i Cyberlink Powerdirector 11 - Easy Editor var dålig kvalitet då Powerdirector är 25 frps och mina filmer är 30 frps.

Så det förberedande slutsatsen är för mig att

använder Win. Movie Maker för att redigera, trots den långsamma behandling och efterföljande uppladdning.

Movie Maker är ganska lätt att förstå och redigera i.
Du kan göra flera saker med andra, och irritation med opraktiskt och dyrt program inte minskar incitament till arbete, eller få en att ge upp.
Musiken läggs till i slutet av YouTube med gratis musikspår som passar ungefär till filmlängd.

Så blir det interims - tyckes jag :oops:
 
Toppen