• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Royne

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Sundsvall
Jag har kopplat bort båda polerna på startbatteriet. Ändå så får jag ström om jag vrider på startnyckeln? Lyfter jag bort 40 A säkringen den som sitter för laddningen av bodelsbaterierna den stora i motorrummet försvinner strömen kan strömen gå bakvägen? Från bodelsbatterierna till tändningen?:wideeyed::swoon:Har en gammal 95 citroen jumper med burstner påbyggnad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Ja, strömmen kan gå bakvägen!
Det hände mig när mitt startbatteri gav upp vilket medförde att även 40 A säkringen smälte när jag vred på startnyckeln.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Hejsan Royne och välkommen, du borde ha något fel, eller någon som har varit igång med en egen kabeldragning utan att veta hur.

Normalt sett så är bara bodelsbatterierna och startbatteriet/generaton sammankopplade av ett relä som är draget när bilmotorn är igång och generatorn laddar.

När generatorn laddar så skall den ju ladda både start och bodelsbatteriet.

När bilmotorn är avstängd och man använder bodelsbatterierna för lyse, TV m.m. så skall reläet släppt och startbatteriet vara bortkopplat. Annars så finns ju risken att man suger ur både bodelsbatterierna och startbatteriet, med följd att bilen inte går att starta.

Så kolla över kablar m.m. Det händer ibland att skiljereläet som brukar vara ett 70Amp. på äldre bilar, helt enkelt har bränt ihop och alltid ligger till.
Det som drar reläet är D+ från generatorn (samma ström som släcker laddningslampan på instrumentpanelen).

Felet bör fixas för det kan ställa till mycket onödiga ström och startproblem.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Enkelte elblokker har en logikk som trekker inn releet om spenningen på bilbatteriet blir for lav.
 

Royne

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Sundsvall
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Jag har ryckt ur 70 amp skiljerelät det sitter under passagerarsätet vid bodelsbatterierna då borde strömmen försvinna oavsett smart elblock ser att D+ går till det.

Ström ändå?:wideeyed: Jag tror också att någon har varit framme och dragit kabel.Jag räknar med att ha lite Påskfelsökning innan detta är utrett. B.l.a så kan jag mäta upp spänning på säkringsbryggan där en ingående pluskabel som ska mata kupefläkten med ström visar 12,8 V men fläkten startar inte om jag vrider på knappen. Jag har en misstanke och fundering om någon kan ha lagt på ström på cigg uttaget från bodelsbatterierna och att det på något sätt går bakvägen då?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Hejsan igen, ja det är ju alltid spännande med lite detektivarbete :).
Det är nog rätt ofta tyvärr, som ofrivilliga felkopplingar sker vid eftermontage m.m.
Skriv gärna och berätta vad du hittade.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Royne

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Sundsvall
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Tack för tipset Japp jag har solpanel, men den är kopplad enbart på bodelsbattrierna och där har jag ju ryckt bort skiljerelät så då ska det inte vara ström på tändningen så jag misstänker att det är någon plus koppling från bodelsbatterierna som går runt relät tex till cigguttaget m.m. ska grotta vidare.:wub:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Om du mäter med en modern multimeter som drar >1 uA spänningsmätning, så behövs bara lätt överledning för att visa spänning! Kolla med att belasta mätpunkten med en lampa, tex 10 w, och se om den lyser. På så sätt får du reda på om det bara är en högohmig överledning eller en rejäl kortslutning/koppling.
// Göte J
 

Lasse&AC

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
13640
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Hade liknande problem att ström gick från bodels batteriet till start batteriet.
Vilket fick till följd att trappan larmade, strålkastarna lyste utan att nyckeln var påslagen.
Efter mycket letande fann verkstaden att strömmen gick från bodelen beroende ett trasigt relä som skulle bara vara draget när motorn laddade
 

Royne

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Sundsvall
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Har hittils lyckats lokalisera felet till EBL 280=Elcentralen:(. Följande råder vid mätning.
Jag lossar på EBL (ingående kontakt på baksidan) och mäter på kabelhärvan som kommer från bodelen. Ström på blå kabel (Tysk plus) som kommer från bodelsbatterierna.Jag mäter på svart kabel ingen ström den kommer från plinten där skilje relät satt och vidare till plus via 40 A säkringen till den avplockade pluskabelskon på startbatteriet.
När jag sätter i konakten in i EBL en så blir det ström på svart kabel och trycker jag på knappen för att kolla strömmen på de olika batterierna så visar det ström på startbatteriet utan att polerna är påkopplade på startbatteriet:wideeyed: Jag tror troligtvis att det är någon diod som har gett upp i EBL en som gör att det kryper ström från blå kabel över till svart? En ny ser ut att kosta 4000.
 

Royne

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Sundsvall
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Nu är bilen på banan igen efter investering i en ny EBL 208 s och några timmars kabeldragning byte givare m.m. Nu blir det Kroatien nästa tack för alla tipps:mcride:
 
T

Torn66

Guest
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

Hej. Jag har också beställt en EBL 208S.
Måste man byta givare till tankarna?
Torgny
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Startbatteriet bortkopplat ström på tändningen ändå??

På vissa EBL tex min så kopplas batterierna ihop när 220 är anslutet, dvs när man ligger vid stolpe så laddas alla batterier och strömmen till bodelen och bilen tas från båda batterierna.

En mycket bra konstruktion tycker jag.
 
Toppen