• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

66,6% fel på köket

F

F.d. 53394

Guest
Hej Vänner
Är det någon som vet vart man i södra Stocholm kan vända sig för att få hjälp med sitt gasolkök. 2 plattor av 3 slocknar så fort jag släpper knappen. Jag har testat allt jag kan hitta här:

Knacka på brännare
Trycka in knappen utan vredet monterat
Polerat sensorerna som sticker upp
Försökt få sensorerna att sitta i samma läge som den som fungerar.
Polerat brännarens alla små kanaler.

Jag försökte även ta bort köket för att komma åt undersidan men lyckas inte då köket tydligen är monterat med ett fast rör och inte en flexibel slang. DVS går inte att lyfta ur bänken. Under köket ser det ut att sitta en skyddsplåt så jag har svårt att se något där.

Jag gissar att jag behöver byta 2st av dessa bimetallprylar som stoppar gasen. Men börjar ge upp. Så åter till frågan. Vilket företag kan man åka till med bilen för att få hjälp?

MVH
Dunet
 
F

F.d. 25111

Guest
Sv: 66,6% fel på köket

Detta är ett mycket vanligt fel. Anledningen till att de slocknar är att kontaktytorna på sladden som sitter under brännarna ärgar. I de flesta fall räcker det att lossa sladden och sätta tillbaka den igen. Fungerar det inte första gången är det bara att upprepa tills det fungerar. Strömmen är så svag att minsta motstånd gör att det inte fungerar.

Donna
 
J

Jarmo

Guest
Sv: 66,6% fel på köket

Detta är ett mycket vanligt fel. Anledningen till att de slocknar är att kontaktytorna på sladden som sitter under brännarna ärgar. I de flesta fall räcker det att lossa sladden och sätta tillbaka den igen. Fungerar det inte första gången är det bara att upprepa tills det fungerar. Strömmen är så svag att minsta motstånd gör att det inte fungerar.

Donna


Hej!
Vi hade samma fel. Kontaktfel i sladdarna som Donna beskriver.
Vi har bestikslåda under så alt syns när man tittar under.
MVH: Jarmo
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: 66,6% fel på köket

Kan finnas en helt annan lösning
När man trycker in vredet för att koppla förbi tändvakten räcker det inte till.
Lösningen är ett dra av vredet, stoppa in något som gör att när du sätter tillbaka det så hamnar det några mm längre ut
Sim salla bim - så funkar det
/Thomas
 
F

F.d. 53394

Guest
Sv: 66,6% fel på köket

Tack för all hjälp. Fick igång alla brännare genom att rucka lite på flatstiften på undersidan av spisen. Det sitter någon klet på alla flatstift som ser ut som kopparpasta? Det känns som det inte är sista gången man ska under där och peta i framtiden. Lite stökigt att ta loss värmeskyddet under. Kan man löda dit kablarna istället för ha flatstift?
Mvh
Dunet
 
Toppen