• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöra vattentank

F

F.d. 23653

Guest
I vårt renoveringsobjekt (Eura Mobil -99) finns även en ganska skitig vattentank...
Vi tänkte plocka ur den men det såg lite väl avancerat ut.... Så nu behöver jag tips om hur man rengör dricksvattentanken.
Med vänlig hälsning,
Maria
 
F

F.d. 25736

Guest
Hej,
we use for tank / pipe cleaning tablets which you normally us for the third teeth.
Works very well and costs less money - I do that for years and we alway have clinical clean water tank and pipes.
I use to take 50 of these bubble tablets for our 100l tank.

mvh, Uli
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Rengöra vattentank

Hej Gunillas Kenth
En liten undran, är det Ättikssprit eller Faluättika som ni använder?:confused:
Med vänlig hälsning
Ulla
 
F

F.d. 23653

Guest
Sv: Rengöra vattentank

Tack för svaren!
Ättika har jag hört förut men vad är det för tabletter? För löständer?! ;)


Mvh

Maria (som ska försöka dyka ner o skrubba vattentank :) )
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Rengöra vattentank

Skrubba inte med något hårt, det blir onödigt med repor där mera kan fastna. Plasten är ganska mjuk!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rengöra vattentank

Er den ille så fyll den noe over halvfull, løs opp natriumvätekarbonat i vatnet kjør en runde med dette så vatnet får skvulpe godt rundt. Hell på en liter eddiksprit og vent en stund før du pumper blandingen gjennom til alle kraner. Når tanken er tom fyll og tøm den et par ganger, gjerne med gjennomskylling av slanger og rør. Det fine med denne blandingen er at den ikke er giftig og smaken blir fort borte. Det kan lukte litt eddik en tid.

En bivirkning av denne prossessen er at en får renset opp i gråvatntanken også spesiellt om en kjører en liten runde fra en har flyttet vatnet fra ferskvatn til gråvatn tanken. Blandingen bikarb + eddik er fettløsende og luktfjernende.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Rengöra vattentank

Hej! Jag har gjort rent färskvattentanken med Perstorps ättiksprit. Tanken blev rengjord, men slangarna till vaskarna och toa är fortfarande "solkiga" invändigt. Vad att göra? Har någon något tips på ett bra medel att använda.
MVH..... Ce-eN ! :confused:
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Re: Rengöra vattentank

Hej,
we use for tank / pipe cleaning tablets which you normally us for the third teeth.
Works very well and costs less money - I do that for years and we alway have clinical clean water tank and pipes.
I use to take 50 of these bubble tablets for our 100l tank.

mvh, Uli

Hallo Uli,
wie heissen die Tabletten, sind sie nur in Deutschland zu kaufen oder auch hier in Schweden ? / Carsten
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Rengöra vattentank

Til desinfisering av vanntanken bruker jeg STAR SAN, et desinfiseringsmiddel som min sønn bruker til desinfisering av alt utstyr han bruker når han brygger øl. Jeg lar vannet renne ned i gråvannstanken som også blir desinfisert. Har ikke hatt lukt fra gråvannstanken etter at jeg begynte og bruke Star San. Bruk
30 ml. til 20 liter vann. 1 liter koster i Norge cr.200nkr. da har du til cr. 30 desinfiseringer.
Hilsen Gunni
 
F

F.d. 26205

Guest
Sv: Rengöra vattentank o slangar

vid extremt skitiga slangar, kan man koppla loss dom i varsin ända. köra en ståltråd igenom, fästa en liten ättiksindränkt trasbit i trådänden. o dra igenom. jag brukar även i bland stoppa in trasbiten o blåsa till med tryckluft.
 
Toppen