• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dieseloptimering på Fiat

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
har börjat fundera lite på om det inte skulle sitta gött med en box i någon form, jag förmodar att det finns flera här som gjort detta. Finns det något fabrikat eller lösning som utmärker sig.....på både bra och dåligt sätt.

Med vänlig hälsning Sören
 

Ragnar i Kalmar

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7123
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Sören hur stor motor har du i bilen? Min kompis har en Box till en 130hk 2,3 l motor som är till salu för rätt pris. Maila till mig om du vill ha hans telenr. ragnar@btk.se
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Jag har köpt flera "asa Eco box" ifrån denna firma i Tyskland via tyska ebay
99€ samt 10€ i frakt

ASA Tuningbox Chiptuning | Fiat Ducato Maxi Kombi 35 130 Multijet 130 PS | eBay

Rulla ner till listan och se ifall din motor står med

Jag har varit väldigt nöjd med mina, rejäl skillnad i vridmomentet samt lägre förbrukning.
Det finns enligt mej ingen anledning att köpa en box för tusentals kronor för denna enkla optimering, detta handlar ju inte om regelrätt trimning utan just optimering.
Söker du rejäl effektökning måste motorn mappas, och stor intercooler monteras, men då rasar garanterat utrustningen som sitter efter motorn.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: dieseloptimering på Fiat

2,8 fantes som TD, TDI og JTD - de to første med mekaniske pumper, den siste med commonrail. Vanlige bokser fungerer på JTD og på en halvmekanisk Bosch pumpe som er brukt på noen av de eldre, men på mekaniske så er det justeringer og evt bytte av styrestempelet som er mulighetene.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: dieseloptimering på Fiat

Fanns verkligen 2,8 som TD, jag har aldrig sett någon referens till det?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: dieseloptimering på Fiat

Du har rett, det fantes en 2.8D uten turbo - med turbo hadde motoren en intercooler og modellene betegnelsen 2.8 i.d TD ikke TDI
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: dieseloptimering på Fiat

Jag tror faktiskt att det finns både idTD och TDi, det är samma motor med mekanisk insprutning och intercooler, först hette de TDi men det gillade inte VW som ansåg sig ha rätten till beteckningen TDi, då bytte Fiat till idTD. :)
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: dieseloptimering på Fiat

Gör en ny programvara istället för box.. rekomenderar varmt nr1tuning i vrigstad. Inget klabbande med kontakstycken eller manipulerande av signaler.

Hälsa från Björn :)
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Jo det kan ju hända att du är nöjd, men det innebär inte att alla andra runtomkring dig är det per automatik:) Det förefaller finnas andra fördelar om läser liknande trådar här på forumet än att komma först till 130 km/h om man nu skulle hitta någon väg som det går att åki denna fart på, i vart fall i Sverige.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: dieseloptimering på Fiat

Förstår inte vitsen!
Har man så brått på semestern?
Mina 130 hästar räcker för mig, jag kommer lätt upp i 130 km/tim.

En del av oss har ibland 2 ton släp på dragkroken, men vill ändå kunna hålla 80 km/h även i uppförsbackar.

aake
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: dieseloptimering på Fiat

En del av oss har ibland 2 ton släp på dragkroken, men vill ändå kunna hålla 80 km/h även i uppförsbackar.

aake

Min granne, som är bonde, han satte in en sådan mekapär i nya traktorn. Traktorn blev jättestark, men inte växellådan, det blev haveri. Garantin gällde inte. Det blev en väldigt dyr lärdom för honom.
Jag tänker inte ta den risken.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: dieseloptimering på Fiat

Optimeringen innebar för mig ingen mackapär i bilen utan en omprogrammering via bilens diagnoskontakt. Gjort på några ögonblick att gå tillbaka till orginalprogrammet och det gör jag när jag inte har behov av det högre vridmomentet på låga varv.

Man bör nog inte ha ambitionen att få bilen "jättestark", det vore säkerligen farligt. I min förra lilla bil, en sprinter (plåtis) med motor på 2,7 L och 156 Hk kände jag aldrig något behov av motoroptimering ens när jag drog släp, men i min nuvarande 5-ton bil behövs det i vissa situationer.

aake
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: dieseloptimering på Fiat

Då är ju frågan delikat! Är växellådorna sämre på dom nya Euro-5 motorerna än tidigare? Varför är annars de nya motorerna strypta så att inte orka dra på
5:an och 6:an?
Om jag köper en ny bil på premisserna att " du får en ny stor stark och dragvillig motor på 3 liter och 177 hk" så ska den väl inte vara SVAGARE än motorn som sitter i äldre bilar och som kallades Euro-4?
Har FIAT helt misslyckats med Euro-5 motorn?
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: dieseloptimering på Fiat

Hej du kan slå i 2 taksolja i tanken så ökar du effekten ganska mycket.Om du tankar utomlands så märker du att dom har en fetare blandning,som vi hade förut:D
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Hej Bengt-Äke, det är en 2005:a och det skulle väl vara intressant, vad är det för box du har? och vad har du själv för erfarenheter av denna.....

// Sören
 
Senast ändrad:
Toppen