• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dieseloptimering på Fiat

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: dieseloptimering på Fiat

Om. man nu är nojad för och stoppa i en trimmbox som bara fläskar på och höjer effekten över hela registret när man trycker på.
Då ska man åka till ett proffs som optimerar motorn på rätt sätt så alla skyddande parametrar finns kvar och fungerar.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Hej Bengt-Äke, det är en 2005:a och det skulle väl vara intressant, vad är det för box du har? och vad har du själv för erfarenheter av denna.....

// Sören

Det är en Speedkitbox som jag köpte av Startsida - Speedkit ...Vi Dieseloptimerar din bil med Dieseltuning , Dieseltrim genom trim box frÃ¥n Spedkitt Dieselbox . Mats Olsson var tidigare medlem här .
Jag har väl haft boxen i 3-4 år tror jag ... Det är den med 4 kanalers fjärrkontroll.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: dieseloptimering på Fiat

Jag har en Euro5 med partikelfilter och jag har haft ett elände med denna. Varit inne i januari för reparation av filtret, återigen i slutet mars. Filtret igensatt pga. att jag backat ut bilen på morgonen och kört in den på kvällen ca 16 gånger. Filtret tål inte detta, enligt Hedins i Uddevalla, bilen måste varmköras för att filtret ska fungera. Nu kör jag en runda på 1,5-2 mil varje gång jag startar bilen för att slippa verkstadsbesök varannan månad. Man får offra 3-4 liter diesel varje dag för att miljön ska bli bättre. Jag ställer mig väldigt frågande???
:swoon:
Jag tänker tillverka en dragstång, att använda mellan bilen och traktorn. Jag tror jag sparar miljön bättre på detta sätt. Då behöver jag inte starta bilen och göra onödiga körningar. Traktorn går att köra på detta sättet och jag spar 3-4 liter diesel varje dag
:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Hej du kan slå i 2 taksolja i tanken så ökar du effekten ganska mycket.Om du tankar utomlands så märker du att dom har en fetare blandning,som vi hade förut:D

VARNING
Tillsätt inga oljor i bränslet på moderna dieslar.
Tester visar att inga som helst positiva effekter uppnås.
Inte ens med Redline's svindyra tillsats på flaska, dock heller inga försämringar.

Däremot konstateras att livslängden på dieselpumpen HALVERAS med oljetillsats.
Övriga "hokus pokus" tillsatser på flaska påverkar inte livslängden åt något håll.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Bengt-åke är det mycket pyssel med detta? jag tänker då mest för din del med att koppla ur den och så. Även om läst på olika tillverkares hemsidor om hur lätt det är så kan det ibland avvika från verkligheten:D
Mvh Sören
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Visst är det mer pyssel än att låta bli men så är det ju med allt sen är det ju hur mycket du vill prova i 30 min eller 1 vecka .
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Om. man nu är nojad för och stoppa i en trimmbox som bara fläskar på och höjer effekten över hela registret när man trycker på.
Då ska man åka till ett proffs som optimerar motorn på rätt sätt så alla skyddande parametrar finns kvar och fungerar.

Lite av vitsen med en effektbox är ju priset, runt 1000sek, sen ställer man ju boxen själv som man önskar, kanske inte på absolut högsta effektläge, utan där det fortfarande funkar bra, ställer man på max så kommer motorlampan garanterat att tändas.
Sen är självklart en mappning i testbänk optimalt men då är det helt andra priser. Jag åkte själv ner till Tyskland och mappade min personbil med byte till stor IC samt omprogramering av automaten, gick på 17000sek, men fick mäktiga prestanda.
 
F

F.d. 27233

Guest
Sv: dieseloptimering på Fiat

Hej Harley

Vad blev det för box? Söker själv på olika forum om info om boxar eller optimering. Har en Burstner 747 -05 med 2,8 JTD och önskar både ekonomi och lite mer kraft.

//Harri
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Hej igen hur lång tid tror du det kan ta att flytta över boxen om det fortfarande finns möjlighet att få låna denna av dig? Vi ska ut lite längre kommande helg och det skulle kunna vara ett bra tillfälle till utvärdering.

Med vänlig hälsning Sören
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Bengt-Åke...
det var ju snabbt.... skulle det passa någon kväll i veckan innan fredag? vi åker fredag eftermiddag.
Sören
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: dieseloptimering på Fiat

.....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: dieseloptimering på Fiat

Då är ju frågan delikat! Är växellådorna sämre på dom nya Euro-5 motorerna än tidigare? Varför är annars de nya motorerna strypta så att inte orka dra på
5:an och 6:an?
Om jag köper en ny bil på premisserna att " du får en ny stor stark och dragvillig motor på 3 liter och 177 hk" så ska den väl inte vara SVAGARE än motorn som sitter i äldre bilar och som kallades Euro-4?
Har FIAT helt misslyckats med Euro-5 motorn?

Jag undrar också vad vad det är med Fiat Euro5. Bytet från en 2010 140hk Ford till en 2013 130hk Fiat var lite av en besvikelse. Fiaten är betydligt tröttare och törstigare trots likvärdiga bodelar så blev nyfiken på denna tråden.

Någon som har faktiska-praktiska erfarenheter av dessa?
Sprint Booster Sverige

Är inget fan av "optimering" via box som väll ju bara är en potentiometer som "lurar" insprutningssystemet att pytsa på mer bränsle och då stressa dom redan ömtåliga spridarna?

/Martin
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: dieseloptimering på Fiat

Vad säger bilprovningen om ändring av motorerna? Andrahandsvärdet kan påverkas till det sämre för risk för haverier. /Bernt
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Sv: dieseloptimering på Fiat

Nu först har jag monterat en box,det blev en Kcr. Har inte åkt så mycket ännu men ett bättre vrid tyckte jag mig uppleva. Hur det är med bränsleförbrukningen får jag se efter helgens resa t o r England så det blir lite mer underlag och räkna på.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: dieseloptimering på Fiat

Du blir säkert nöjd med den nymonterade boxen. Har under åren haft ett antal boxar monterade på allehanda bilar och husbilar. Aldrig haft problem. En av de bilar som kördes i tidigare taxirörelse fick box inmonterad 2006 och den satt kvar när rörelsen avvecklades så småningom. Då hade bilen rullat uppåt 30 000 mil.
Den "bästa" boxen inhandlades på plats hos leverantören i Tyskland 2009. Fick själv önska vilka egenskaper den skulle förses med. Finns fortfarande i min ägo även om den inte är monterad just nu. Runt en tusenlapp kostade den.
 
Toppen