• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stänga alugasflaska när bilen ej används?

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Har satt in 2 alugas i husbilen , jag undrar om ni som har det stänger av era flaskor när husbilen inte användes under veckan? Där jag fick monterat mina sade han att det inte behövdes, mina gamla stålflaskor stängde jag alltid när jag inte skulle använda bilen på en vecka. Intressant att höra hur ni gör/Staffan
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Stänga alugasflaska när bilen ej används?

Jag försöker alltid komma ihåg att stänga dem. Mest för att om det mot förmodan blir brand så får iaf inte branden gas från någon ledning. Det kan ju uppstå något läckage också och det är ju onödigt om det har läckt lite i bilen och det blir gnista när man sätter på elen t ex. Det är väl ganska otroligt att något sånt kan hända men man vet aldrig.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Stänga alugasflaska när bilen ej används?

Vi stänger alltid vår AluGas anläggning via den centrala avstängningsventilen Truma GS 10 inne i bilen.
Mkt praktiskt o känns tryggt att direkt kunna stänga av inifrån via ett knapptryck om/när det behövs!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Stänga alugasflaska när bilen ej används?

Stängda flaskor är alltid utgångsläget för oss.
Vi öppnar flaskorna först när vi behöver gasolen och stänger sen alltid flaskorna som en punkt på checklistan när vi skall kasta loss och åka vidare.

Känns bra att det är stängt så nära källan som möjligt.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stänga alugasflaska när bilen ej används?

Det kan vara en god idé att stänga av gasolen på flaskorna och släppa ut trycket i systemet om man har bilen stående oanvänd under en längre tid särskilt vintertid. :)

När systemet står med tryck i slangar och apparater och det är kallt i husbilen så kondenceras gasolen och luktämnet, som är inblandat i gasolen, och övergår till vätska.

När man sedan använder någon förbrukare så förångas gasolen direkt medan luktämnet blir kvar som små droppar i slangar och rör. Dessa droppar kan ansamlas efter en tid i regulatorn i form av en gul oljeliknade vätska och försämrar eller stoppar regulatorns funktion.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Stänga alugasflaska när bilen ej används?

Väldigt bra information, sen är det upp till var och vad man vill använda informationen till. Jag visste inget tidigare men nu är min hjärna uppdaterad med senaste nytt.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
922
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Stänga alugasflaska när bilen ej används?

Jag stänger när vi inte använder bilen under längre tid.
Skälet är småsnålhet. När jag öppnar efter några veckor hörs att systemet trycksätts - alltså läcker det lite (trots att det inte märks vid provtryckning)
/Thomas
 
Toppen