• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Det skulle kunna innebära att modellflyg med kamera (RC träffen Ängelholm) också behöver tillstånd?

För där kan man absolut filma platser "dit allmänheten har tillträde".

Jag påstår ingenting, försöker bara dra slutsater..

/M

https://www.youtube.com/watch?v=eu-NUbhZSnU
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Jag oroar mig inte förens det första fallet är provat rättsligt.
Vi är många som använder GoPro osv på många olika fordon...
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Sant. Bara man inte blir den förste som torskar och får grejerna förverkade..

/M
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Jag kommer att använda min fortsättningsvis som en framåtriktat backkamera.:)

Samma här!
Dessutom är den lätt att ta ner med ett enkelt handgrepp.

776234.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Visst är den bra den kameran Knarrevik:)

Jag har inte testat så ingående ännu men jag uppskattar att jag kan se videosnuttarna utan att ta ut minneskortet. Bara att koppla ihop med iPhone/iPad genom appen Blackvue. Billig på Ebay!

image.jpg
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Jag tycker den är helt perfekt. Lätt att tanka ner filerna till telefonen.
Tycker kanske att den blir lite varm men det går ju att öppna flera hål i dom små fyrkanterna.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Skriver bara SUCK .....

Sen om det skulle hända något så vill polisen gärna ha vittnesuppgifter och blir det sedan rättssak av något så skall vittnet verkligen komma ihåg allt .
Gör man inget brottsligt så borde det ju inte spela någon roll om det filmas eller får man inte filma dom vackra vyerna när man är ute och åker .
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Det är faktiskt ganska juridiskt okomplicerat att filma människor. Du får i princip filma vad som helst, oavsett vad någon annan tycker eller säger. Det finns egentligen bara två saker som är viktiga att skilja mellan: Det är dels vad du spelar in och dels hur du sedan visar den.

Du får filma i princip allt utom skyddsobjekt och skyddsområden. Du kan också gå in i butiker och filma, till och med in genom fönsterrutan i andra människors hus. Men är det en privat lokal är det butiksinnehavaren eller ägaren som bestämmer reglerna, liksom husägaren, så de kan säga till dig att du inte får filma om du ska vara i lokalen (på samma sätt kan en nattklubb kräva kavaj eller liknande klädsel för att släppa in dig). Det är egentligen inte konstigare än att du kan kräva att den som går in i ditt hus ska ta av sig skorna, trots att det inte finns någon lag för det. Det är dina regler som gäller eftersom du har rätt att godtyckligt avgöra vem som får och inte får gå in i ditt hus. I fallet med affärsbutiken kan du plocka fram kameran igen när du väl är utanför och filma in i butiken. Då befinner du dig nämligen inte i deras privata lokal längre.

Polisen får inte heller konfiskera det du har filmat, utan det krävs beslut av åklagare. En polis kan alltså inte ta ditt band eller minneskort, eller tvinga dig att radera bild- eller videofilerna från minneskortet. Du får även filma personer som klart och tydligt säger att de inte vill bli filmade. Den som upplever att du tar kränkande bilder har ingenting att säga till om rent juridiskt. Det spelar heller ingen roll om du är anställd videofotograf på SVT eller om du gör det för din egen skull. Samma regler gäller både för yrkesverksamma som amatörer.

Även om ditt filmande i princip är obegränsat är det en god idé att alltid fråga om lov om det rör sig om mer känsliga bilder. Man bör respektera andra människors privatliv och inte inkräkta på deras privata sfär om de känner sig obekväma med situationen. Att det inte finns någon lag som hindrar dig att filma vad som helst behöver inte alltid betyda att det är en god idé.

Jag kan också passa på att nämna dolda inspelningar. De är helt tillåtet att spela in i smyg, både ljud och bild, så länge som minst en av personerna är medveten om att det sker. Det räcker ju faktiskt med att det är du som vet om att du spelar in i smyg för att det kravet ska vara uppfyllt. Så kallad hemlig rums- och telefonavlyssning är däremot inte tillåtet mer än för polisen, så att bugga ett rum med motiveringen att du känner till det är däremot inte giltigt.

Då kommer vi till vad man får visa eller rättare sagt publicera. Här blir det genast knepigare och vi måste ta en mängd lagar i beaktning. Dels får du inte kränka eller förtala någon människa, du får inte begå ett upphovsrättsbrott liksom att du inte får använda någons bild eller namn i marknadsföring utan deras tillåtelse. Det finns mycket att tänka på, men den enklaste frågan att ställa sig är: Om detta var jag på bilden, skulle jag vilja att det här hände mig?

Jag kan ta första "smällen" :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Det kan tyckas som att vi rör oss i en gråzon när det gäller legaliteten här.
I dom lägena litar jag på mitt omdöme och försöker använda sunt förnuft. Jag fortsätter filma när jag kör, men lämnar inte bilen med kameran igång.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Ja, du har rätt - kränkande fotografering/filmning i privat miljö.

Syftet med filmkamera i vindrutan är inte att kränka någon utan att kunna bevisa vad som hänt och det kommer till tingsrätten. De flesta sparar bara de senaste 30 minuterna.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Ja, du har rätt - kränkande fotografering/filmning i privat miljö.

Syftet med filmkamera i vindrutan är inte att kränka någon utan att kunna bevisa vad som hänt och det kommer till tingsrätten. De flesta sparar bara de senaste 30 minuterna.

Där är vi totalt överens. Tror inte för ett ögonblick att det kommer att krävas tillstånd för dashcams.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Jag tycker också det verkar mycket byråkrati om denna kamera.

Det Kenth skriver är rätt, för att få ut det som filmas krävs ett åklagaresbeslut, poliserna eller någon annan kan inte bara begära ut det filmade.

Jag jobbade under mina sista år i en bank som säkerhetsansvarig, så jag vet problematiken, där poliserna vill att så mycket som möjligt filmas av de kameror som sitter utomhus, men där den som ger tillstånd (tror det var Länsstyrelsen) vill att man filmar så lite som möjligt. Den personliga intrigiteten vägde alltid tyngst.

Håller du kameran i handen är det inga problem att filma från bilen, men sätter du fast den är det enligt lagen straffbart. Å du härliga byråkrati, är den inte helt fantastisk.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Användning av s.k. dashcam kräver tillstånd

Jag tycker att det är bra att länsstyrelserna värnar den personliga integriteten, det skyddet är ändå svagt i Sverige. Det kommer mycket lättillgänglig utrustning nu som kan missbrukas, en quadrokopter med kamera t.ex. kan ju användas till mycket dumheter om man har lust?!
 
Toppen