• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nu när tråden har varit lugn ett tag så kanske man kan försöka sig på hur ett svar skulle kunna vara skrivet från första början. Nu vill jag inte starta tråden igen, jag försöker bara avsluta den snyggt med en bild om man nu söker i framtiden och hamnar i tråden och orkar ända till slutet.
Hej!
Två noviser som nyss inhandlat en husbil undrar hur lång elkabel man bör ha?
:wub:
Vi har ännu inte varit ute på premiärtur.

Tackar gör
Helene och Per

Det är enkelt, ni köper en gummikabel som är 25m lång med 2,5mm2 kabelarea som finns hos de flesta camping återförsäljare. Har dom inte kabeln hemma så kan dom flesta beställa från Kamafritid som t.ex. KAMA Fritid
och med några övergångskontakter så kör ni runt i stora delar av Europa utan problem.
Lycka till med er premiärtur.
 

Bilagor

  • Många länder.jpg
    Många länder.jpg
    2,8 MB · Visningar: 25

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Lyfter denna tråd igen då jag har lite information att visa som kan vara av intresse. Min bedömning är att där är en handfull läsare som förstår detta. Alla ni andra, snälla skriv inget mer i tråden då den är lång nog. Voltimum är ett forum för fackfolk och man måste betala en årsavgift för att kunna läsa och skriva där. Jag hittar ett inlägg där som intresserat mig sedan 1994 och Peter skriver en fråga där 2014, nu 2016 när jag hittat frågan så ställer jag en fråga till i den tråden. Dom som svarar är:
William Persäter har tidigare varit chef på Elsäkerhetsverket och är bland annat mannen bakom Blå Boken. Nu är han föreläsare åt STF Ingenjörsutbildning.
och
Örjan Borgström är utvecklingsansvarig på Elbranschens Utvecklings- och Utbildningscenter, EUU med Elsäkerhet och Teleteknik som specialitet. Han sitter med i SEK:s standardkommitté TK64 och har där varit med att ta fram utgåva 2 av Elinstallationsreglerna.
Bifogar ett Word dokument med konversationen. Den noggranna läsaren ser också att det är samma skrivning för alla länder som är med i IEC.
 

Bilagor

  • Hur tänkte man med husvagnskabeln.docx
    27,9 KB · Visningar: 286

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vågar man ställa en fråga:)
När jag läser din länk så tolkar jag det som att man inte får ha kablar som är kortare än 23 meter. Jag har en 12 meters kabel jag brukar används när jag står nära eluttaget det är alltså inte okej?
Martin
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vilken längd på kabeln ska man ha om husbilen är blå ???? Har läst någonstans att om bilen avviker från den normalt vita färgen skall man addera 3,46 cm för varje dm som bilens längd överstiger 7.12 m OM bilen har 15 tums fälgar , om så icke är fallet adderas 3,48 cm så länge man rör sig upp till 366 m ö h . Glasklart !
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Min bil är bara 5.90 och har 16 tums fälgar, hur lång sladd ska jag ha då? Vi kommer att kortvarigt vistas på ca 900 möh i sommar. :confused:

Intressant fundering :) Men är det inte så att om man vistas på höjder som överstiger 554,3 m ö h vill Luftfartsverket ha ett ord med i valet av kabellängd och då rör man sig i svårtolkade regioner ? Skulle nog vara försiktig där !!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Har längden * bredden* höjden på husbilen något att göra för att få rätt längd på kabeln? Lite rädd för överströmmning bara.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Skal vi ha det rolig på svensk eller norsk? Jeg er avslappet og rolig på norsk, en del innlegg i denne tråden er rolig på svensk.

Standard sier en skal ha EN kabel på om lag 25 m med rett kvalitet på kontakter og kabel. Den er lang nok så en ikke trenger flere kabler, men ikke lengre enn at den er håndterbar.
 
Toppen