• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterier & solpaneler?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej

Jag vänder mig till alla som kan bidraga med råd angående mitt val av batterier/solpaneler till bodelen.

Elförbrukarna består av TV, radio, kyl (när jag kör) & belysning (allt LED).

Jag har idag 2 Biltema Silver-Kalcium-batterier på 70A vardera. Hur är dessa i förhållande till AGM, GEL, SMF mm.
Jag har även tänkt att montera solpaneler för att bli oberoende av elstolpe. Hur många solpaneler & hur stora (W) behöver jag ha? De paneler jag tänkt mej är A grade monokristallina. När det gäller batterierna däremot är jag lite vilsen eftersom jag också försöker hålla ner kostnaden där det går. Batterityperna (70A) varierar avsevärt i pris ex. :

SMF 73A 799:- (Biltema)
Silver-Kalcium 70A 999:- (Biltema)
AGM 70A 1499:- (Biltema)
Gel 75A 2555:- (Batterilagret)

Mina frågor är således :
1. Hur många solpaneler & hur stora?
2. Hur mycket batterikapacitet & vilken typ?

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Batterier & solpaneler?

Jag gjorde precis som du föreslår men inte minsta lilla strömgnutta! Jag jämförde mina mätmetoder på en fungerande solpanel och där blev det rejält utslag.

Fredag den trettonde idag. Jag ska göra ett sista försök i morgon innan jag blir galen. 14 är mitt lyckotal, inbillar jag mig så då ska jag väl rå på makterna.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batterier & solpaneler?

Hmm, høres nesten ut som en seriemotstand i megaohm klassen!
Tid for visuell inspeksjon av panelet, finnes det nesten brudd i lederne inne på panelet eller dårlig lodding / svetsning av kontaktpunkter? Ett eller flere slike punkter kan gi effekten at en kan måle full spenning på ubelastet panel, men null strøm og spenning ved belastning.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Batterier & solpaneler?

Dags för okulärbesiktning av panelen. I och för sig har jag gett upp och beställt en ny polykristallin panel från Tyskland på 130 watt för 105,90€ som passar ganska bra i befintlig ram. Bara små justeringar behövs.

Polykristallin? Monokristallina paneler är väl högsta mode just nu. Jag har kollat runt ganska mycket och mycket tyder på att polykristallina paneler tål påfrestningar bättre än monokristallina. Jag har en över 10 år gammal polykristallin panel på taket som levererar som bara den ihop med en nästan lika gammal regulator, en Naps mppt.

Det ska bli intressant att se hur panelen är förpackad. Den panel som krånglar nu är köpt hos Prevent Gmbh och den var uselt förpackad så det skulle inte förvåna mig om den blivit skadad redan vid transporten från Tyskland. Den nya panelen kommer nästa vecka enligt företaget, JWS på ebay. Frakten kostar dubbelt så mycket som hos Prevent så det ska bli intressant att se hur panelen är förpackad.

solp.jpg

Jappe

PS. Min "gamla" Ctek 7 ampère har fått fnatt. Biltemas AGM-batterier som laddades av Cteken vid 230V betedde sig egendomligt. Nu får dom laddning från Biltemas 7-ampèrare och uppför sig igen som goda batterier ska göra.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Batterier & solpaneler?

Nä, nytt instrument från Biltema. Jag kollade också med tångampèremetern. Jag tror att det kan vara Strindbergs "strömningar" som har kommit på avvägar.

Jappe
 
Toppen