• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glykol av hög kvalitet

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Min elpatron har havererat och den har kontrollerats hos Alde. Man konstaterar att pumphjulet har kärvat och att slingorna har tagit skada.

Man misstänker dålig kvalitet på glykolen. Bifogar bild och frågar om någon känner till fabrikatet och har egen erfarenhet av det.

P1080409.JPG

Viktigt att reda ut för oss alla som har värmesystem med glykolblandning och elpatron från Alde.

:confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Glykol av hög kvalitet

Jag har talat med Alde och vet att de säljer glykol själva men jag tror inte att det är så många av oss som använder just den. Glykolen på bilden var billig men jag kunde inte tänka mig att den var förödande för elpatronen. Då kände jag inte till att det krävdes särskilt hög kvalitet. Trodde i min enfald att glykol var glykol.

Tänkte att vi kunde reda ut kvalitetsskillnader. Det är ju inte alltid så att dyrt = bra.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Glykol av hög kvalitet

Den blå var för järnspisar(motorer) enligt vad min bekant sa. Går ej att ha till spisar med aluminiumtopp korrigerar.
Måste finnas personer som kan detta inom klubben.
//Arne
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Glykol av hög kvalitet

Jodå, etylenglykol och propylen går att använda till aluminium, men de måste bytas oftare än longlife-varianterna och de får inte blandas med varandra eller vissa av de märkesspecifika longlife-glykolerna, det är tillsatserna i de olika glykolerna som står för korrosionsskyddet.

Färgen på glykolen säger ingenting eftersom glykol normalt är färglös och det är beställaren/tillverkaren som bestämmer vilken färg den skall ha och tillsatser, så det gäller att läsa på flaskan så man inte får fel glykol.

Vet man inte vilken glykol som är i systemet så är det bästa att skölja rent hela systemet och använda den glykol som rekommenderas av tillverkaren till systemet.

Krångligt värre är det.

En länk som förklarar en del om olika glykoler, mycket att läsa.

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Glykol av hög kvalitet

Tycker inte man ska prova?
Vad händer med smörjning korrosion mm?
Varför inte göra som fabriken föreslår.

Detta är är iofs mera till själva motorn .
Jo det kan man ju göra men det har ju inte gjorts i detta fallet heller .
Här kan man se höra om det och om Jay Leno har modet att hälla det i en ex. Bugatti som är extremt mycket mera värd än våra husbilar men han har ju iofs pengar att lösa problemen .
https://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ
Eftersom det inte finns något vatten som kokar så ökar ju inte tryckt i systemet :
Snöskoter hade 265c på blocket .
https://www.youtube.com/watch?v=VkNz-ANfUkc

Om någon skulle öppna kylarlocket så blir det inte som en vulkan av kylarvatten .
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Glykol av hög kvalitet

Detta är är iofs mera till själva motorn .
Jo det kan man ju göra men det har ju inte gjorts i detta fallet heller .
Här kan man se höra om det och om Jay Leno har modet att hälla det i en ex. Bugatti som är extremt mycket mera värd än våra husbilar men han har ju iofs pengar att lösa problemen .
https://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPanvändaQ
Eftersom det inte finns något vatten som kokar så ökar ju inte tryckt i systemet :
Snöskoter hade 265c på blocket .
https://www.youtube.com/watch?v=VkNz-ANfUkc

Om någon skulle öppna kylarlocket så blir det inte som en vulkan av kylarvatten .

Vad hjälper det om den alkoholfria är bättre om Alde hävdar Gxx ska användas vid en garanti-konflikt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Glykol av hög kvalitet

Detta är är iofs mera till själva motorn .
Jo det kan man ju göra men det har ju inte gjorts i detta fallet heller .
Här kan man se höra om det och om Jay Leno har modet att hälla det i en ex. Bugatti som är extremt mycket mera värd än våra husbilar men han har ju iofs pengar att lösa problemen .
https://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ
Eftersom det inte finns något vatten som kokar så ökar ju inte tryckt i systemet :
Snöskoter hade 265c på blocket .
https://www.youtube.com/watch?v=VkNz-ANfUkc

Om någon skulle öppna kylarlocket så blir det inte som en vulkan av kylarvatten .
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hej, om jag har förstått rätt så används det väl i stor utsträckning i skogsmaskiner och jordbruksmaskiner, för jag tror att det börjar bli förbjudet med glykol i maskiner som används ute i markerna. Men i bilvärlden verkar kylmedlet som heter EC1 (svensk variant) ha stannat upp. Men jag har inte läst något negativt om det än.

Inte giftigt, hög kokpunkt, låg fryspunkt, mycket korr.skyddande, smörjande, sabbar inte motoroljan om topplockspackningen pajar, evighetslivslängd, minskar servicekostnader för man behöver inte byta kylvätskan, vilket i.o.f. gör att det blir ointressant för biltillverkarna och verkstäder, m.m.

Det negativa är väl att det låter nästan för bra för att vara sant :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Glykol av hög kvalitet

En liten sak som försäljaren för Evans gled över ganska snabbt var den sämre värmeöverföringsförmågan som deras vätska tydligen har, jag undrar hur mycket?
Det kan ju betyda en del när ett kylsystem redan är på gränsen.
Sedan undrar jag vad det är för material Jay har använt i aluplåten som han visar, respektive vilken kylvätskeblandning som använts, för jag har aldrig sett den typen av korrosion i någon typ av motor som jag har öppnat, även efter lika många år med rätt europeisk kylarvätskeblandning?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Glykol av hög kvalitet

Jag kommer aldrig att fatta varför man inte skall använda den glykol tillverkaren hänvisar till. Det man kan tjäna i kronor, vid köp av annan glykol, kan i förlängningen bli mer kostsamt. Jag använder det Alde rekommendera och jag tittar inte på priset även om den glykolen är dyrare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Glykol av hög kvalitet

Min elpatron har havererat och den har kontrollerats hos Alde. Man konstaterar att pumphjulet har kärvat och att slingorna har tagit skada.

Man misstänker dålig kvalitet på glykolen. Bifogar bild och frågar om någon känner till fabrikatet och har egen erfarenhet av det.

Visa bilaga 81689

Viktigt att reda ut för oss alla som har värmesystem med glykolblandning och elpatron från Alde.

:confused:

Alve, jag får nästan rysningar när jag läser etiketten på dunken, All-Kemi och Swed Handling Chemicals, luktar hemblandat överblivet från Billiga Berras Bildelar nästan? :D
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Glykol av hög kvalitet

Här har ni lite mer läsning om ni bliär "rädda" av en etikett ;)
http://www.okq8.se/~/media/Produkt-%20och%20sakerhetsdatablad/Sakerhetsdatablad/OKQ8/Kemtekniskt/OKQ8%20Glykol%20Long%20Life.pdf

http://www.okq8.se/~/media/Produkt-%20och%20sakerhetsdatablad/Sakerhetsdatablad/OKQ8/Kemtekniskt/OKQ8%20Glykol.pdf


Anledningen att jag valde dessa MSDS från ok var att de var de första som ploppar fram om man söker på dessa och vill ha dem på Svenska. Samtliga företag har liknande innehåll, möjligen olika tillsatser som skall ta bort syret ur vattnet så snabbt som möjligt. Annars finns det inga större skillnader mellan olika fabrikat. Det är som med smörjolja... en massa hokus pokus och rykten som håller liv i olika fabrikat ;)



//Freddy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Glykol av hög kvalitet

265 grader Farenheit är 126 grader Celsius. Om jag inte minns fel så kan kylvattnet i bilen bli en bit över 100 grader beroende på att systemet är trycksatt. Enligt återförsäljaren: "Evans vattenfria kylmedel har en kokpunkt över 180° C, vilket effektivt eliminerar överhettning."

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Glykol av hög kvalitet

Men kylvattnet blir ju ändå inte över 100 grader, för det tål inte motorn? Att man trycksätter systemet är ju för att skapa en säkerhetsmarginal. Det finns ju egentligen ingen nytta med en kylvätska som tål 180 grader i vanliga motorer, men däremot är det nyttigt med en vätska som överför värme så effektivt som möjligt, annars kanske man bör skaffa ett större kylsystem. Jag undrar hur mycket Jay Leno fick för dom minuterna, det var nog mer än livstids fri kylarvätska, även om hans bilar behöver en del sådan! :)
 
Toppen